יממה לאחר חשיפת פרצת האבטחה באפליקציית "ניהול הבוחרים" של הליכוד ודליפת פרטיהם האישיים של 6.5 מיליון בעלי זכות הבחירה בישראל, הרשות להגנת הפרטיות הודיעה על פתיחת חקירה. עוד קודם לכן דווח ב"העין השביעית" על טענות של מומחים שלפיהן המאגר פרוץ לכל. בהודעה מטעם הרשות, שפועלת תחת משרד המשפטים, לא צוין שם המפלגה או האפליקציה, אך עד כה לא דווח על מקרה אחר של דליפת מידע בקנה מידה כזה במערכת הבחירות הנוכחית.

לקראת בחירות 2020 הוחלט בליכוד להשתמש באפליקציה בשם "אלקטור", שאליה הוזנו פרטי המידע הכלולים בפנקס הבוחרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו קרא לתומכיו להתקין את האפליקציה ולסייע לו בקמפיין. חוץ מהמידע האישי, שכולל כתובות מגורים עדכניות, הוזנו לאפליקציה פרטים על הזיהוי הפוליטי של הבוחרים. לצד הפגיעה הברורה בפרטיות, גם חשיפת המידע על ההעדפות הפוליטיות של הבוחרים עלולה לפגוע בהם – למשל בעת ניסיון להתקבל לעבודה.

בהודעה שפורסמה הערב (10.2) בעמוד הפייסבוק של הרשות להגנת הפרטיות נמסר כי הרשות פתחה ב"הליך פיקוח" בעקבות "חשדות להפרת הוראות חוק הגנת הפרטיות ותקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), בעקבות מידע על דליפת פנקס הבוחרים". עוד נמסר כי "מפקחי הרשות להגנת הפרטיות נמצאים ברגעים אלה במשרדי אחת החברות אשר לפי החשד פנקס הבוחרים, על המידע האישי שבו, דלפו ממנה".

"האחריות לקיום הוראות חוק הגנת הפרטיות וחוק הבחירות, לרבות אבטחת המידע שבפנקס הבוחרים, מוטלת בראש ובראשונה על המפלגות. גם ובמיוחד כאשר הן נעזרות בספקי מיקור חוץ"

כמו כן, נמסר בהודעה, "פועלת הרשות מול הגורמים המוסמכים למניעת המשך הדלף, בתיאום עם מכלול הרשויות הרלבנטיות". ברשות לא מסרו באילו רשויות מדובר, אך ציינו כי ההליך מלווה על-ידי מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה.

"פנקס הבוחרים שנמסר למפלגות מדי מערכת בחירות נועד לשימושן בכפוף להוראות חוק הבחירות וחוק הגנת הפרטיות", הוסיפו ברשות. "יודגש כי האחריות לקיום הוראות חוק הגנת הפרטיות וחוק הבחירות, לרבות אבטחת המידע שבפנקס הבוחרים, מוטלת בראש ובראשונה על המפלגות, גם ובמיוחד כאשר הן נעזרות בספקי מיקור חוץ, והן עלולות לשאת באחריות פלילית או אזרחית במקרה של הפרת הוראות חוק הגנת הפרטיות".

אפליקציית "אלקטור" והשימוש שעושה בה הליכוד עומדים במרכזה של עתירה שהוגשה בשבוע שעבר לוועדת הבחירות המרכזית. בעתירה, שעליה דווח לראשונה באתר "העין השביעית", נטען כי השימוש באפליקציה נעשה בניגוד לחוק וגורם לפגיעה קשה בפרטיותם של אזרחי ישראל ובטוהר הבחירות. מגישי העתירה, עורכי-הדין שחר בן-מאיר ויצחק אבירם, פנו אתמול גם לרשות להגנת הפרטיות ודרשו מאנשיה לפתוח בחקירה.

כמה שעות לאחר מכן נחשפה ב"הארץ" ובחדשות 12 פרצת אבטחה חמורה שאִפשרה לכל אדם לגשת למאגר המידע העצום של הליכוד ולייצא אותו לקובץ חיצוני. "השימושים שגורם זדוני או אינטרסנטי יכול לעשות במאגר הזה רבים מספור", כתב כאן חושף הפרצה, רן בר-זיק. "מניצול המידע כדי להגיע ישירות אל כל אחד ואחת מאזרחי ישראל, ועד התערבות רחבת היקף במערכת הבחירות. ללא ספק, זה לא מידע שאנחנו רוצים שיהיה בידיים של גורמים כאלה. אבל אם נרצה או לא נרצה – המידע הזה כבר נמצא בידיהם".

צוריאל ימין, מנהל חברת "אלקטור", לא השיב לפניית "העין השביעית".

* * *

"גם נתניהו יודע ש'אלקטור' זו תוכנת הבחירות המובילה היום". ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם מנהל חברת "אלקטור" צוריאל ימין (צילום מסך מתוך חשבון הטוויטר של ימין)

"גם נתניהו יודע ש'אלקטור' זו תוכנת הבחירות המובילה היום". ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם מנהל חברת "אלקטור" צוריאל ימין (צילום מסך מתוך חשבון הטוויטר של ימין)