המשרד לנושאים אסטרטגיים בראשות גלעד ארדן שילם עשרות אלפי שקלים כדי לקנות פאנל בוועידה של העיתון "ג'רוזלם פוסט" – לצד "חבילת תוכן, פרסום ומיתוג" שכוללת "סדרת כתבות בנושא הקשר בין BDS לאנטישמיות". כתבות בנושא שעליו שולם אכן התפרסמו ב"ג'רוזלם פוסט" בסמוך למועד הכנס, אך בעיתון מסרו בתגובה לפניית "העין השביעית" כי לא מדובר בכתבות קנויות.

המשרד לנושאים אסטרטגיים מנהל בשנים האחרונות קמפיין בינלאומי שמתבסס בחלקו הגדול על תעמולה סמויה: שימוש בגופים חוץ-ממשלתיים וכלי תקשורת שמקבלים תקציבים והנחיות מאנשי המשרד בניסיון להיאבק בגורמים שמייצרים מה שבעיני המשרד נתפס כ"דה-לגיטימציה" של מדינת ישראל.

במשרד הממשלתי מתגאים ביצירתה של "רשת" ארגונים מהארץ ומחו"ל שמיישמת את מדיניות המשרד. בבסיס הפעילות עומדת התפיסה שתעמולה ממשלתית רשמית אינה אפקטיבית, ולכן עדיף להפיץ מסרים באמצעות ארגונים ואנשים שאינם מזוהים כנציגים רשמיים של המדינה. בקשות חוזרות ונשנות לקבל את רשימת הארגונים שמשתייכים ל"רשת" של המשרד לנושאים אסטרטגיים נענו בסירוב, אך חלק מאותם ארגונים נחשפו בתחקיר שפורסם באתר "העין השביעית" ב-2017.

ה"ג'רוזלם פוסט": "במסגרת עסקת החסות של המשרד לנושאים אסטרטגים בכנס הדיפלומטים של העיתון לא נכלל סעיף של פרסום כתבות"

הגוף הבולט באותה רשת, שנועד לשמש מעין "מוח" שלה, הוא חברה לתועלת הציבור בשם "קונצרט" (לשעבר "קלע שלמה"), שאמורה לקבל מתקציב המדינה 128 מיליון שקל כדי לבצע "פעילויות תודעת המונים". בשל קשיי גיוס תרומות, הסכום שגוף זה קיבל בפועל כנראה נמוך בהרבה.

בפריפריה של רשת הארגונים נמצאים כלי התקשורת, שמקבלים כסף ממשלתי כדי לייחצן את הארגונים השונים ואת אנשי המשרד לנושאים אסטרטגיים – ובראשם צחי גבריאלי, "מנהל המערכה" שהתמנה בשנה האחרונה למנכ"ל המשרד. קמפיין רכישת התוכן החל בקיץ 2017. "ג'רוזלם פוסט" היה אחד מכלי התקשורת הראשונים שנכללו בו, לצד חברת הטלוויזיה קשת וקבוצת "ידיעות אחרונות". המשרד רכש אז מ"ג'רוזלם פוסט" כתבות תמורת כ-120 אלף שקל – נתח קטן יחסית מתקציב המיליונים של הקמפיין, שעמד על כ-7 מיליון שקל.

"מינוף תכני החסות"

על הנייר, גם העסקה העכשווית עם ה"ג'רוזלם פוסט" אמורה היתה לכלול כתבות קנויות שיקדמו מסרים מטעם המשרד לנושאים אסטרטגיים. המשרד שילם כ-70 אלף שקל עבור מתן "חסות" לכנס בנושא דיפלומטיה שקיים העיתון במלון וולדורף-אסטוריה בירושלים ב-21 בנובמבר. בתמורה לכסף אמור היה לקבל המשרד "פאנל בן 30 דקות בנושא המאבק בתנועת החרם", כולל "הקרנת סרטון שהפיק המשרד, החושף את הנרטיב של BDS ואנטישמיות" ותערוכה שכוללת קריקטורות, תמונות ו"מיצג אמנותי ברוח הדברים".

אלי עזור (צילום: מרים אלסטר)

מו"ל "ג'רוזלם פוסט", אלי עזור (צילום: מרים אלסטר)

לפי חוות דעת שניסחה ראש תחום "זירה ציבורית" במשרד, קרין פרץ, התקציב אמור היה לממן גם את "מינוף תכני החסות של המשרד" וחשיפתם בפני הקהל הרחב באמצעות שידור הפאנל ו"סיקורו בפלטפורמות מדיה שונות, וסדרת כתבות בנושא הקשר בין BDS לאנטישמיות". הפאנל, שבו ייצג את המשרד ראש אגף היוזמות רון ברומר, אכן סוקר ב"ג'רוזלם פוסט" – בידיעה מערכתית שבה לא נמסר לקוראים שהמשרד מימן את הדיון.

בשבועות שקדמו לכנס אכן התפרסמו ב"ג'רוזלם פוסט" כתבות וטורים שעסקו ב"קשר בין BDS לאנטישמיות". במאמר אחד, שמבוסס על דו"ח של המשרד לנושאים אסטרטגיים, קבע העסקן והפילנתרופ היהודי-אמריקאי אדם מילשטיין שתנועת החרם היא הפנים החדשות של האנטישמיות הישנה. הדו"ח של המשרד צץ שוב במאמר שאחד משני מחבריו, עמוס ידלין, נמנה גם עם מייסדי "קלע שלמה"; חרף תפקידו בגוף החזית של המשרד הממשלתי, ידלין דווקא ניסה לערער על הניסיון לצבוע את כל תומכי החרם כאנטישמים.

העיסוק במסר שהמשרד הממשלתי ביקש לקדם צץ גם בכתבות חדשותיות שפורסמו ב"ג'רוזלם פוסט" בחודשים האחרונים, אך בעיתון מתעקשים שההסכם שנחתם בין הצדדים לא כלל כתבות קנויות. "במסגרת עסקת החסות של המשרד לנושאים אסטרטגים בכנס הדיפלומטים של ה'ג'רוזלם פוסט' לא נכלל סעיף של פרסום כתבות", נמסר מה"ג'רוזלם פוסט" בתגובה לפניית "העין השביעית".

"כל הכתבות ששלחתם אלינו הן כתבות ענייניות על נושאים שהעיתון מסקר באופן קבוע ושוטף, ונכתבו על-ידי כתבי העיתון ובעלי טור אורחים וקבועים", הוסיפו בעיתון. "BDS הינו אחד מהאתגרים המרכזיים של העולם היהודי כיום, ולכן, באופן טבעי, הוא נושא חשוב לסיקור על-ידי ה'ג'רוזלם פוסט', העיתון המרכזי עבור יהדות התפוצות. ככלל, העיתון מקפיד לציין ולתייג כתבות שפורסמו במסגרת חסות".

כיצד מסבירים במשרד לנושאים אסטרטגיים את הסתירה בין גרסת העיתון לחוות הדעת שהכשירה את העסקה? לא מסבירים. דוברת המשרד לנושאים אסטרטגיים, ליפז דה-גרוט, לא השיבה לפניית "העין השביעית".

עדכון, 19.12: לאחר פרסום הידיעה מסרה דוברת המשרד לנושאים אסטרטגיים כי "במסגרת ההתקשרות עם 'ג'רוזלם פוסט' לא נכללה סדרת כתבות. נפלה טעות בחוות הדעת שהועלתה לאתר המנו"ף".

Read this article in English

* * *

לעיון בחוות הדעת של המשרד לנושאים אסטרטגיים

להורדת הקובץ (PDF, 5.09MB)