ארגון אירופי הטיס לבריסל עיתונאים ישראלים כדי שיהדהדו פרסום של המשרד לנושאים אסטרטגיים. המשרד, שבראשו עומד השר גלעד ארדן, מריץ בשנים האחרונות קמפיין תעמולה בינלאומי נגד מה שאנשיו מכנים "דה-לגיטימציה" של מדינת ישראל. כחלק מהקמפיין, אנשיו של ארדן יצרו רשת של ארגונים חוץ-ממשלתיים שפועלים בתיאום עם המשרד הממשלתי ומטעמו. במקרה זה, הארגון דאג להבאת העיתונאים – והם סיפקו סיקור ששירת את הקמפיין.

העילה הרשמית של הטסת העיתונאים לבלגיה היתה הצגת דו"ח של המשרד לנושאים אסטרטגיים שהתיימר לחשוף את "אופיו האנטישמי של ה-BDS", תנועת החרם על ישראל. המסמך הוצג בבריסל לפני כחודש וחצי, ב-25 בספטמבר, במסיבת עיתונאים בהשתתפות השר ארדן ובכנס שהתקיים בפרלמנט האירופי. את הטסת העיתונאים מימן איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), שפועל מבריסל.

הדו"ח של המשרד לנושאים אסטרטגיים מבוסס בעיקר על פרסומים קודמים, ואין בו חידושים יוצא דופן. בפתח המסמך אף מובהר כי "אין המשתמע מן הדו"ח כי כל מי שתומך ב-BDS או בחרם על ישראל הוא אנטישמי". במשרד הפיצו אותו לכתבים תחת אמברגו, וזכו לתהודה מסוימת – חלק ניכר ממנה מצד עיתונאים שהוטסו לבריסל על חשבון EJA.

הבכיר שבהם הוא איתמר אייכנר, הכתב המדיני של "ידיעות אחרונות". "הדו"ח שהציג השר ארדן מפרט 80 דוגמאות לאנטישמיות מובהקת של תנועת החרם, תוך פירוט משנתה האנטי ישראלית-יהודית במסווה של תנועה לזכויות אדם", נטען בכתבה פרי עטו שהתפרסמה ב-ynet. כתבה אחרת פורסמה באתר "וואלה", על-ידי הכתב בכנסת יקי אדמקר. גם כאן, הסיקור היה בעיקר הדהוד של הדו"ח הממשלתי, שתואר בכותרת ככזה ש"חושף את הצד האנטישמי של ה-BDS".

כמו אייכנר, גם אדמקר הוטס לבריסל במימון ה-EJA. איש מהשניים לא ציין זאת בפני קוראיו. מה ששניהם הקפידו לעשות הוא לספק סיקור מובלט לרב מנחם מרגולין, יו"ר ומייסד הגוף שהטיס אותם לבריסל: שניהם ציטטו דברים שאמר הרב לרגל המאורע, בצירוף תצלום יחצנות שלו עם השר ארדן. מרגולין צץ גם בדיווח שפורסם באותו יום באתר "ערוץ 7". הכתב, יוני קמפינסקי, הוטס גם הוא לבריסל על חשבון הארגון הבלגי.

אייכנר, אדמקר וקמפינסקי בחרו לא להשיב לפניית "העין השביעית", וכך גם עיתונאית ערוץ 20 ליטל שמש, שסיקרה גם היא את הגשת הדו"ח. כתב אחר שנכח במסיבת העיתונאים של ארדן ומרגולין הוא אלדד בק מ"ישראל היום", שדיווח על הדו"ח של ארדן באתר החינמון, ולמחרת גם במהדורה המודפסת.

בניגוד לעמיתיו, בק אינו מתגורר בישראל, אלא בגרמניה. האם גם הוא הגיע לבריסל במימון EJA? בק ו"ישראל היום" לא מאשרים ולא מכחישים. בעיתון סירבו להשיב לפניית "העין השביעית", וכך גם בק. "אין לי שיח ושיג עם אתר רכילות זול, שאני נמצא נגדו כרגע בעיצומו של בירור משפטי", מסר העיתונאי (במונח "בירור משפטי" מתכוון בק למכתב התראה לפני תביעה ששלח לאחרונה למערכת האתר, בעקבות ראיון רדיופוני מ-2016).

לצד ה-EJA והמשרד של ארדן, לאירוע בבריסל היה עוד שותף: איגוד העיתונות אירופה-ישראל (EIPA), גוף שהוקם על-ידי מרגולין וה-EJA, ופועל במסגרת רשת הארגונים של המשרד לנושאים אסטרטגיים.

לפני כשנתיים, כשבמשרדו של ארדן יצאו למסע רכישת תוכן בכלי תקשורת ישראליים, הם שילמו לקבוצת "ידיעות אחרונות" כדי לפרסם כתבות שקידמו (בין היתר) את "איגוד העיתונות" של מרגולין. מהסיקור הממומן עלה כי עשייתו של גוף זה מתרכזת בהטסת עיתונאים זרים לישראל. מרגולין אמד את מספרם במאות. "המטרה שלנו היתה להגיע למצב שהתקשורת המרכזית תדע את האמת, ולכן התחלנו לארגן את הביקורים כאן", צוטט באחת הכתבות הקנויות.

כתב "ידיעות אחרונות" שהביא את דבריו מצא לנכון להעיר: "התוצאה מדהימה: יותר מ-700 כתבות חיוביות על ישראל תוך פחות מארבע שנים". מאז למדו במשרד לנושאים אסטרטגיים שהמשוואה הזאת, אירוח בחו"ל תמורת קידום בתקשורת, עובדת גם בכיוון ההפוך.

המשרד לנושאים אסטרטגיים: לא היינו מעורבים במימון

במשרד לנושאים אסטרטגיים העדיפו שלא להשיב לשאלות על מימון הטסת העיתונאים. "המשרד לא היה מעורב במימון או בהבאת עיתונאים לבריסל", מסרה דוברת המשרד, ליפז דה-גרוט.

טל רבינא, מנהל האסטרטגיה של EJA ו-EIPA, מסר כי שני הארגונים פועלים "לחיזוקה של ישראל ובטחונם של יהודי אירופה" ו"גאים לעשות זאת בקרב מנהיגים ופרלמנטרים במוסדות האיחוד האירופי ובמדינות היבשת, ושמחים לתת תהודה לעשייה הזאת גם בישראל". בארגון, כך לפי התגובה, "מארחים כתבים מכל מגוון הדעות הפוליטיות, מציגים להם עובדות כהווייתן ומשאירים להם להחליט מה הם כותבים. כך בדיוק היה גם בכינוס המרשים המדובר".