לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

מחר (20.8) תשיק הרשימה-המשותפת את הקמפיין שלה לתקשורת בשפה העברית. האם בעקבות האירוע היחצני יתפרסמו ידיעות בשלל כלי תקשורת, כפי שהופיעו בשבוע שעבר בעקבות השקת קמפיינים של מפלגות בסדר גודל דומה?

התשובה לשאלה זו תלויה כמובן בעורכים של כלי התקשורת, ובהחלטה שלהם לגבי מה חשוב, מעניין וראוי לפרסום. בבחירות הקודמות הפוליטיקאים הערבים ורשימותיהם הודרו כמעט לחלוטין מהשיח התקשורתי. הפעם יש עדיין אפשרות לשנות את הגישה ולתת ביטוי ראוי לפוליטיקאים ולמפלגות שמייצגים כחמישית מאוכלוסיית ישראל.

הבחירה האם להטיל את סיקור הרשימה-המשותפת על כתב ייעודי או על הכתבים הפוליטיים עשויה להשפיע גם על התמונה שתגיע בסופו של דבר לצופים ולקוראים. אמנם ההחלטה הסופית לגבי כמה זמן ומקום להקדיש לכל רשימה היא של העורכים, אבל עיתונאי שצמוד לרשימה-המשותפת עשוי להעביר דרך קבע יותר ידיעות או הצעות לידיעות עליה מאשר עיתונאי שמסקר את כלל המערכת הפוליטית. במיוחד אם הוא כתב שממילא מכיר את החברה הערבית בישראל, לא כל שכן אם הוא גם דובר ערבית.

כיצד אם כן נערכים כלי התקשורת לסיקור מערכת הבחירות, ובתוכה את המתמודדים המייצגים את החברה הערבית? בכמה ממערכות החדשות מטילים על הכתבים הפוליטיים וכתבי הכנסת את המשימה לסקר את כלל הרשימות המתמודדות לכנסת. בכלי תקשורת אחרים ממנים לכל רשימה מרכזית כתב שמלווה אותה עד לבחירות.

בחדשות 12, למשל, אחראים עמית סגל ודפנה ליאל על סיקור כל הרשימות המתמודדות לכנסת. גם בחדשות 13 לא מייחדים כתבים לליווי רשימות שונות. ספי עובדיה ועקיבא נוביק אחראים לסיקור כולן.

בכלי התקשורת המרכזיים האחרים, לעומת זאת, המצב שונה. בערוצי החדשות של תאגיד השידור הישראלי, כאן 11 וכאן ב', אחראי ערן זינגר, ראש תחום ערבים בתאגיד, לסיקור הרשימה-המשותפת. זינגר הוא מהעיתונאים הבולטים בתקשורת הישראלית בכל הקשור לסיקור מעמיק של החברה הערבית בישראל.

בגלי-צה"ל מסקר ג'קי חוגי, הכתב לענייני ערבים, את הרשימה-המשותפת, כשלצדו המתלמדת אימאן ספאדי. בנוסף, יניר קוזין, שמשמש כממלא מקום הכתב הפוליטי, נותן מענה בסיקור רחב של המערכת הפוליטית.

ב-ynet אחראי חסן שעלאן, הכתב בצפון המסקר דרך קבע את החברה הערבית, על סיקור הרשימה-המשותפת. שעלאן מסקר את הרשימה גם עבור העיתון "ידיעות אחרונות".

ב"וואלה" מסקר את הרשימה המשותפת יואב איתיאל, המסקר באתר באופן שוטף את  החברה הערבית בישראל (איתיאל כתב בעבר מפעם לפעם ב"עין השביעית"). מעיין דגן, ראש מערכת החדשות ב"וואלה", מציין כי מאז כניסתו לתפקיד לפני כשנה סימן האתר כנושא דגל את סיקור בעיית האלימות הגואה בחברה הערבית ואת זעקת האזרחים אל מול אוזלת ידה של המשטרה.

ב"הארץ" אחראי ג'קי חורי על סיקור הרשימה-המשותפת. חורי מסקר דרך קבע את החברה הערבית בישראל, הרשות הפלסטינית והעולם הערבי. ב"ישראל היום" אחראי על סיקור הרשימה-המשותפת דניאל סיריוטי, הכתב לענייני ערבים של העיתון. בנוסף מסקר סיריוטי את הצפון באזור חיפה וכן ענייני סביבה.

ב"מעריב" חלוקת העבודה דומה לזו ששל חדשות 12 וחדשות 13. אריק בנדר, הכתב הפוליטי, מסקר את כלל המפלגות. עם זאת, לעתים נעזרים בעיתון ביאסר עוקבי לצורך סיקור הרשימה-המשותפת, כפי שהם נעזרים בכתבים נוספים לסיקור מפלגות אחרות.

בשבועות הקרובים, עד הבחירות, נעקוב מקרוב, באמצעות חברת יפעת מחקרי מדיה, אחר היקף האזכורים והדיווחים של הפוליטיקאים שמייצגים את החברה הערבית בישראל. נפלח לפי כלי תקשורת ונבדוק כיצד החלטות מערכתיות כגון הקצאת כתב ייעודי לרשימה המייצגת את הציבור הערבי, משפיעות על הסיקור.

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה