כאלפיים דוברים הופיעו בשבוע שעבר (16-22.9) בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי צה"ל, כאן 11, כאן ב', ערוץ עשר וחברת החדשות. מתוכם, רק 33 היו ערבים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשל יום כיפור בוטלו בשבוע שעבר שורה של מהדורות חדשות ותוכניות אקטואליה. מבין התוכניות המרכזיות ששודרו, שיעור הדוברים הערבים הגבוה ביותר נרשם ב"לפני החדשות", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ רשת 13.

בתוכנית, שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי, שודר בין היתר אייטם על קבלן שמסרב למסור דירה לדיירים שזכאים לדיור ציבורי, בטענה שיורידו את ערך הנכס. אחת הדיירות, אמל אנטכלי, סיפרה על מצוקתה. במהדורה נוספת של התוכנית הוקדשו כמה דקות לפציעתו הקשה של ילד בן 5, תושב יפו, שנפגע מירי במהלך עימותים בין עבריינים. באולפן התארח ח"כ אחמד טיבי ובמסגרת האייטם שודר חלק מכתבה שהוכנה בעבר עבור התוכנית, ובה הופיעו עוד כמה דוברים ערבים. בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר ב"לפני החדשות" שישה דוברים ערבים, כ-27.3% מכלל הדוברים בתוכנית.

ב"חדשות השבוע", מגזין האקטואליה של כאן 11 שהגיש אמיר בר-שלום וערכה אולגה ויניאר, הופיעו חמישה דוברים ערבים, כ-13.5% מכלל הדוברים בתוכנית. הדוברים נכללו בידיעה קצרה שהכין רובי המרשלג על הבחירות לרשויות המקומיות בכפרי הדרוזים שבגולן.

"הבוקר הזה", תוכנית האקטואליה היומית של כאן 11 בהגשת אריה גולן ובעריכת חן ביאר, המשיכה לבלוט לטובה. בשבוע שעבר הופיעו בה ארבעה דוברים ערבים באייטמים שעסקו באירועי פשיעה בחברה הערבית ובהפרדה המגדרית בבריכת שחייה ברהט. שיעור הדוברים הערבים בתוכנית עמד על כ-8.7%, יותר מכל תוכנית חדשות מרכזית אחרת ששודרה בכאן ב' או גלי צה"ל.

חלוקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה של הדוברים הערבים לפי גוף השידור מציבה את גלי צה"ל בתחתית, כגוף השידור שהדיר את החברה הערבית יותר מכל. מתוך כ-500 דוברים שהופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של גלי צה"ל, רק שלושה היו ערבים. למרבה הצער, המקום האחרון הפך למקום הקבוע של תחנת הרדיו הצבאית, זאת למרות שמדובר בגוף שידור ציבורי, שממומן מכספי כל אזרחי המדינה, יהודים וערבים כאחד.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות בערוצי הטלוויזיה מבליטה את ההדרה הבוטה במהדורת החדשות הנצפית ביותר בישראל, זו של חברת החדשות, המשודרת בערוצים קשת 12 ורשת 13. במהדורה, שהגישו בשבוע שעבר דני קושמרו וקרן מרציאנו וערכו גיא סודרי ויניב הלפגוט, הופיעו כ-85 דוברים, אך רק אחד מהם היה ערבי.

בראש טבלת האפסים ניצבת "חדשות סוף השבוע", מגזין האקטואליה של חברת החדשות בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר. כבר ארבעה שבועות רצופים שהתוכנית משודרת ללא אף דובר ערבי.

בתחתית הטבלה ניצבת "מה בוער", תוכנית האקטואליה של גלי צה"ל בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי. "מה בוער" היא אחת התוכניות המצטיינות במדד הייצוג והופעתה בטבלת האפסים היא נדירה. הפעם האחרונה שהתוכנית השלימה שבוע שידורים ללא אף דובר ערבי היתה לפני כחצי שנה, בחודש מרץ.

מעט הדוברים הערבים שכן הצליחו להגיע לתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים עשו זאת בעיקר באייטמים שהופיעו בהקשרים שליליים. מרביתם עסקו בירי בילד בן ה-5 ביפו ובזריקת בקבוק תבערה באום אל-פחם.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה