המחאה בעקבות העברת חוק הלאום העלתה בשבוע שעבר (22-28.7) את שיעור הייצוג של החברה הערבית בתקשורת ל-4.2%, בדיוק פי שניים מאשר בשבוע שלפני כן, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

ב"חדשות השבוע", מגזין האקטואליה השבועי של ערוץ כאן 11, השתתפו יותר דוברים ערבים, באופן יחסי, מאשר בכל תוכנית מרכזית אחרת. מרביתם הופיעו בכתבתו של זיו רייף על מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום. בסך הכל מופיעים מדי שבוע בתוכנית, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, קרוב לארבעים דוברים. בשבוע שעבר עשרה מהם היו ערבים, כ-27% מכלל הדוברים.

"ערב ערב", תוכנית האקטואליה היומית של כאן 11, שמגיש דב גיל-הר ועורך הדר פרנקנטל-קריב, הגיעה למקום השני בטבלת התוכניות המרכזיות עם שיעור ייצוג של 11.4%. מדי שבוע מופיעים בתוכנית כ-35 דוברים, ובשבוע שעבר ארבעה מהם היו ערבים. שלושה דוברים ערבים הופיעו בשני אייטמים נפרדים על חוק הלאום, והדובר הרביעי הופיע בדיווח חדשותי על נפילת רקטה באחד מחופי הכינרת.

במהדורה המרכזית של חברת החדשות הופיעו בשבוע שעבר עשרה דוברים ערבים בחמישה אייטמים שונים, כ-9.4% מכלל הדוברים. גם כאן, מרביתם דיברו על חוק הלאום. את המהדורה המרכזית הגישו בשבוע שעבר קרן מרציאנו ודנה ויס וערכו גיא סודרי ויניב הלפגוט.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור מעלה כי בחברת החדשות הופיעו באופן יחסי יותר דוברים ערבים מאשר בכאן 11, כאן ב', גלי-צה"ל וערוץ עשר. עם זאת, חוקרי יפעת מחקרי מדיה מדגישים כי מאז פיצול ערוץ 2 נהנית חברת החדשות משיעורים גבוהים בשל העובדה שתוכניותיה חדלו מלהיספר לצד תוכניות אקטואליה רכה, המשודרות בערוצים האחרים.

בשבוע שעבר בלט לרעה ערוץ עשר. כ-700 דוברים הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ, מתוכם רק 19 היו ערבים, וזאת בשבוע שבו חוק הלאום הוא אחד הנושאים המרכזיים בדיון הציבורי.

בדיקה של המהדורות המרכזיות בלבד, זירת האקטואליה היוקרתית ביותר בערוצי הטלוויזיה, מעלה כי דווקא בערוץ הציבורי הופיעו פחות דוברים ערבים באופן יחסי מאשר בשתי המהדורות המרכזיות של הערוצים המסחריים.

ב"חדשות הערב" של כאן 11, שמגישה גאולה אבן-סער ועורך עילי לוין, הופיעו בשבוע שעבר כ-150 דוברים, אך רק ארבעה מהם היו ערבים, כ-2.6% בלבד.

את ההשפעה של חוק הלאום אפשר למצוא גם בטבלת האפסים. בשבוע שעבר לא היתה כמעט תוכנית מרכזית אחת שהדירה לחלוטין את החברה הערבית. רק "חמש בערב עם רפי רשף", שעורך דניאל בשך, ו"חדשות סוף השבוע", שמגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר ותירזה אליה-זיסמן, שודרו ללא אף דובר ערבי.

אף שבשתי התוכניות לא הופיע אף דובר ערבי, ההדרה של "חמש בערב עם רפי רשף" היתה בכל זאת חריפה מעט יותר, זאת משום שגם בתוכנית שבה נכלל דיווח על חוק הלאום ופגישה שקיים נתניהו עם חברי-כנסת דרוזים לא ניתנה זכות הביטוי לאף דובר ערבי.

בשבוע שעבר, לראשונה מאז תחילת בדיקת הפאנלים המרכזיים בתוכניות האקטואליה של יום שישי בערב, הופיעו שני דוברים ערבים בשני פאנלים מרכזיים שונים. ריאד עלי הופיע ב"חדשות השבוע", שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, ונשא מונולוג שזכה לתגובות רבות ברשתות החברתיות. ב"אולפן שישי", שהגישה דנה ויס וערך רותם דנון, הופיע שיבל כרמי מנסור. שניהם סיפקו נקודת מבט אישית על חוק הלאום.

בדיקה של האייטמים שבהם הופיעו דוברים ערבים מעלה כי מרביתם היו בהקשר פוליטי, כשנושא חוק הלאום מוביל. כ-71% מהדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר דיברו על החוק. למעשה, לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, גם כאשר האייטם עסק בסוגיות אחרות, היו מקרים שבהם דוברים ערבים נשאלו על החוק.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר 84 דוברים ערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, כאן ב', ערוץ עשר, חברת החדשות וגלי-צה"ל. 45% מהם היו חברי-כנסת, ו-97% מהם היו גברים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה