בשבוע שעבר (25.2-3.3) נרשם שפל של שנתיים בשיעור הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתקשורת הזרם המרכזי בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

על-פי נתוני חברת יפעת מחקרי מדיה, בשבוע שעבר הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות, ערוץ עשר, כאן 11, כאן ב' וגלי-צה"ל כ-2,850 דוברים ומרואיינים שונים. מתוכם, רק שלושים היו ערבים. מספר זה שווה ערך לכ-1.1% בלבד מכלל הדוברים והמרואיינים, זאת למרות ששיעור האזרחים הערבים בישראל עומד על כ-18%. שיעור הייצוג שנרשם בשבוע שעבר הוא הנמוך ביותר מאז פברואר 2016 (יש להזכיר כי מדד הייצוג סופר אך ורק דוברים ערבים בעלי אזרחות ישראלית, ללא תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית).

כפי שהבחינו חוקרי יפעת מחקרי מדיה גם בעבר, בשבוע שבו כל הנושאים המרכזיים שבהם מתמקדת המדיה אינם קשורים ישירות או באופן מיוחד לחברה הערבית – הייצוג שלה צונח. בשבוע שעבר, על רקע ההתפתחויות בפרשיות השחיתות של ראש הממשלה בנימין נתניהו מחד והיעדרותם מהתקשורת של אירועים בטחוניים מאידך, נעלמו הדוברים הערבים מאולפני השידור כמעט לחלוטין. מתוך 19 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בגופי המדיה שאחריהם עוקב מדד הייצוג מקרוב, ב-14 לא היו כלל דוברים ומרואיינים ערבים.

התוכנית היחידה שהגיעה בשבוע שעבר לשיעור ייצוג המתקרב לסביר היא "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ עשר. התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, כללה בשבוע שעבר שני דוברים ערבים: הסופר והעיתונאי עודה בשאראת, וז'נאן בסול, עיתונאית ועמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית. השניים היו כ-7% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית, שמקפידה דרך קבע על שילוב דוברים ערבים.

שני דוברים ערבים הופיעו גם ב"חדשות השבוע", מגזין האקטואליה של ליל שבת המשודר בערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי. כיוון שהמספר הממוצע של כלל הדוברים בתוכנית גבוה יותר מאשר ב"לונדון את קירשנבאום", שיעור הייצוג מעט נמוך יותר ועומד על כ-5%. שני הדוברים הערבים, המרכזי שבהם מגדל בקר מפסוטה בשם סמיר עסאי, הופיעו בכתבתו של ויקו אטואן על מלחמתם של ארגון השומר-החדש ומג"ב במה שמכונה "הטרור החקלאי". את "חדשות השבוע" מגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל.

במקום השלישי בטבלת התוכניות נמצאת "סדר יום", תוכנית הבוקר של כאן ב' בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ'. רק דוברת ערבייה אחת הופיעה בשבוע שעבר בתוכנית, שהגיעה לשיעור ייצוג נמוך של 2.5% בלבד. ואולם, בשבוע שעבר ההדרה של הערבים מהתקשורת היתה כה חריפה, שדי בכך כדי להביא את "סדר יום" לחלק העליון של טבלת התוכניות. הדוברת, אגב, היתה החוקרת מיה תאיה, שערכה מחקר על לקויות למידה במגזר הערבי מטעם המרכז הארצי לבחינות והערכה. הראיון איתה שודר בתוכנית שהגיש יואב קרקובסקי.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי מדיה מעיד על המצב החמור ששרר בשבוע שעבר. מלבד כאן ב' של תאגיד השידור הציבורי, שגם בה שיעור הייצוג היה נמוך מאוד ביחס לשיעור האזרחים הערבים במדינת ישראל, כל יתר גופי המדיה השיגו שיעור ייצוג של שברירי אחוז בלבד.

ובכל זאת, גם כשכולם מדירים – יש מי שמדיר יותר מכל היתר. וכמו בשבועות קודמים, גם בשבוע שעבר היתה זו גלי-צה"ל שהציגה את שיעור הייצוג הנמוך ביותר. בתוכניות החדשות והאקטואליה של תחנת הרדיו הצבאית, הממומנת מכספי ציבור, כלומר גם מכספיהם של אזרחי המדינה הערבים, הופיעו בשבוע שעבר כ-700 דוברים שונים. רק ארבעה מהם היו ערבים. מפקד התחנה, שמעון אלקבץ, נושא באחריות למספר המביש הזה. אולם אלקבץ לא לבד. גם עורכי התוכניות, המפיקים והמגישים של גלי-צה"ל, כולם כולם שותפים במודע או שלא במודע להדרה המתמשכת של הציבור הערבי בישראל.

תוצאה נמוכה במידה חריגה מתקבלת גם כשבוחנים את שיעור הדוברים הערבים בשלוש מהדורות החדשות המרכזיות של ערוצי הטלוויזיה. במהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, הופיעו בשבוע שעבר כמאה דוברים ומרואיינים שונים. אף לא אחד מהם היה ערבי. במהדורה המרכזית של ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, הופיעו כ-120 דוברים ומרואיינים שונים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

מי שצפה בשלוש מהדורות החדשות המרכזיות של הטלוויזיה בישראל במשך כל השבוע שעבר ראה מתוך כ-370 דוברים ומרואיינים שונים רק ערבי אחד. וליתר דיוק – ערבייה. במהדורה המרכזית של כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, נכללה ב-28.2 כתבתה של שני נחשוני על המופע החדש של נסרין קדרי (את המהדורה ביום זה הגישה מיכל רבינוביץ').

מלבד מהדורת "חדשות הערב" של כאן 11, קדרי הופיעה עוד פעמיים בתוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו במדיה המרכזית בשבוע שעבר. משמעות הדבר שהיא לבדה היתה עשירית מכלל הדוברים והמרואיינים הערבים שהופיעו בתקשורת לאורך השבוע.

כשהערבים מודרים כמעט לחלוטין מתוכניות החדשות והאקטואליה, בוודאי שלא יופיעו בבמה המרכזית של סוף השבוע. פאנל הפרשנים בשלוש תוכניות האקטואליה המרכזיות של שישי בערב הורכב גם בשבוע שעבר מדוברים ופרשנים יהודים בלבד, ללא ייצוג לקרוב לחמישית מאזרחי מדינת ישראל.

ב"אולפן שישי" של חברת החדשות, שהגיש דני קושמרו וערך רותם דנון, ישבו ארבעה דוברים סביב השולחן המרכזי ודנו באירועי השבוע. אף לא אחד מהם היה ערבי. ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10, שערכה גילי ברוש, הופיעו שישה דוברים סביב השולחן ונתנו את פרשנותם לאירועי השבוע. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע" של תאגיד השידור הציבורי, שהגיש אמיר בר-שלום וערך אבי מוסקל, הופיעו שבעה דוברים שונים סביב שולחן השבת. אף אחד מהם לא היה ערבי.

אחת הסיבות לשיעור הנמוך כל כך של דוברים ערבים היא העובדה שבשבוע שעבר לא היה אירוע בטחוני משמעותי. הצד החיובי של המטבע הזה הוא שהערבים שכן הופיעו באייטמים ששודרו בתקשורת הזרם המרכזי עשו זאת בעיקר בהקשרים אזרחיים. למעשה, מבדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, לא היה בשבוע שעבר אפילו דובר ערבי אחד שהופיע בהקשר של מעשי טרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני. פלח העוגה בן עשרת האחוזים שמוקדש להקשרים של "טרור, ביטחון והסכסוך" מורכב כולו מדוברים שהופיעו באייטמים בעלי הקשר פלילי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה