בשבוע שעבר (18-24.2) הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של המדיה המשודרת המרכזית בישראל כ-2,850 דוברים ומרואיינים. מתוכם, רק כ-75 היו ערבים, כ-2.6% בלבד – כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

מבין תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות, "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ עשר, שעורך דרור זרסקי ומגיש ירון לונדון, הגיעה למקום הראשון עם שיעור ייצוג גבוה במיוחד של מעל 27%. בשונה מהרגיל, דווקא לא היו בשבוע שעבר אייטמים רבים בתוכנית עם מרואיינים ערבים, אלא אייטם אחד על מסע פרסום לבטיחות בדרכים. במרכז האייטם עמד ראיון שערך ספי עובדיה (שהחליף את לונדון) עם מקבולה נסאר, מנהלת אגף ההסברה לחברה הערבית ברשות לבטיחות בדרכים. לצד דברי ההסבר של נסאר הוקרן גם סרטון קצר שעומד במרכז הקמפיין. הסרטון כלל שמונה דוברים ערבים שונים שהופיעו כל אחד לכמה שניות, וכך יצא שבאייטם אחד הופיעו תשעה דוברים ערבים.

למקום השני בטבלת התוכניות הגיעה "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר. במסגרת התוכנית שודרה כתבתם של רותי שילוני ויוסי מזרחי על ריבוי ההרוגים בתאונות באתרי בנייה. הכתבה נפתחה בשש דקות שהוקדשו לנטע רוטמן, יהודייה שנהרגה באתר בנייה, והסתיימה בשלוש דקות נוספות שהוקדשו גם כן לרוטמן. הכתבים אף הודו כי לולא יהודייה היתה נהרגת בתאונת בניין סביר שהצופים לא היו נתקלים גם בהרוגים הלא-יהודים שנהרגים בתאונות דרך קבע, אולם בכתבה הארוכה, כעשרים דקות בסך הכל, הוצגו גם סיפוריהם של הרוגים לא יהודים ונכללו ארבעה דוברים ערבים, ובהם קרובי משפחה של פועלים שנהרגו בתאונות בניין. כיוון שמספר הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על 15, די היה בכך כדי להביאה לשיעור ייצוג של קרוב ל-27%.

"חדשות סוף השבוע" לא היתה התוכנית היחידה ששיבצה בשבוע שעבר דוברים ערבים באייטמים על תאונות בניין. לפי נתוני חברת יפעת מחקרי מדיה, 13 דוברים ערבים השתתפו בשבוע שעבר באייטמים על תאונות בניין, כ-20% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה.

"נכון להבוקר" של גלי-צה"ל מגיעה למקום השלישי בטבלת התוכניות, אך בהפרש ניכר משני המקומות הראשונים. רק שני דוברים ערבים הופיעו בשבוע שעבר בתוכנית, שהגיש ישי שנרב וערכה הדר איזק: עיסאם עותמאן, שבנו היה אחד ההרוגים בפיגוע בהר-אדר, התראיין על העברת אחת מגופות המחבלים; ועמיר פודילה, שהיה עד ראייה לאירוע שבו נטע רוטמן נהרגה מקריסת מנוף על מכוניתה.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור מבליט לרעה את מצבה של גלי-צה"ל. תחנת הרדיו הצבאית, כלי תקשורת ציבורי במימונו ובאופיו, ממשיכה להדיר דוברים ומרואיינים ערבים אף יותר מהמקובל בישראל. רק שמונה מתוך למעלה מ-700 דוברים ומרואיינים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של התחנה היו ערבים. כניסתו של מפקד התחנה החדש שמעון אלקבץ במקומו של ירון דקל חוללה שינוי ניכר בשלל חזיתות של גלי-צה"ל. הדרת הערבים היא לא אחת מהן.

במקום הראשון, כמו בשבועות קודמים, נמצאת חברת החדשות. לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, מאז פיצול ערוץ 2 נהנית חברת החדשות מהעובדה שתוכניותיה נמדדות ללא תוכניות אקטואליה רכות של הערוצים שבהם היא משדרת.

כשבודקים את שיעור הדוברים הערבים במהדורות החדשות המרכזיות בלבד, ולא בכל שידורי החדשות והאקטואליה של גופי השידור השונים, המהדורה שמפיקה חברת החדשות דווקא בולטת לרעה, ולא בפעם הראשונה. לפני שבועיים סיימה המהדורה, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, חמישה ימי שידור ללא אף דובר או מרואיין ערבי. בשבוע שעבר חל שיפור קל, וצופי מהדורת החדשות הפופולרית בישראל זכו לשמוע שלושה דוברים ערבים מתוך כמאה דוברים ומרואיינים שונים. עדיין מדובר בשיעור שולי ביותר, שווה ערך לכמחצית השיעור במהדורות המתחרות.

לא פעם נדמה כי ככל שתוכנית פופולרית יותר כך יהיה קשה יותר למצוא בה דוברים ערבים, וככל שהבמה האקטואלית יוקרתית יותר כך הדרת הערבים תגבר. בדיקת "שולחן השבת", שמתמקדת בהרכב האנושי של הדיונים בשלוש תוכניות האקטואליה המרכזיות של שישי בערב, מעלה כי גם בשבוע שעבר לא נכלל בהם אפילו דובר ערבי אחד.

ב"אולפן שישי" של חברת החדשות, שהגיש דני קושמרו וערך רותם דנון, ישבו שישה דוברים סביב השולחן המרכזי ודנו באירועי השבוע. אף לא אחד מהם היה ערבי. ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ 10, שערכה גילי ברוש, הופיעו גם כן שישה דוברים סביב השולחן ונתנו את פרשנותם לאירועי השבוע. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע" של תאגיד השידור, שהגיש אמיר בר-שלום וערך אבי מוסקל, הופיעו שבעה דוברים שונים סביב שולחן השבת. אף אחד מהם לא היה ערבי.

תמונה מעט אופטימית יותר אפשר לשאוב מבדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה את ההקשרים שבהם הופיעו דוברים ערבים. בניגוד לרגיל, כ-70% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו במדיה המשודרת עשו זאת בשבוע שעבר בהקשרים אזרחיים ולא בטחוניים, בין היתר הודות לעיסוק המוגבר בהרוגי תאונות הבניין. גם החלטתו של השופט חאלד כבוב לפרוש מהמירוץ לבית-המשפט העליון תרמה לכך, כמו גם הקמת מאגר ראשון של תורמי מוח עצם במגזר הדרוזי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה