המשרד לנושאים אסטרטגיים בראשות גלעד ארדן פועל ללא סמכות חוקית, ומוסר סמכויות דרקוניות לגופים פרטיים – כך נטען בפנייה שהוגשה היום (10.1) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. הפונה, עו"ד שחר בן-מאיר, טוען כי מנגנון התעמולה הסמויה שבונה המשרד, שחלקים ממנו נחשפו בסדרת כתבות שפורסמה באתר "העין השביעית", מפר זכויות אדם בסיסיות. במשרדו של מנדלבליט טרם השיבו לפנייה.

על-פי מכתבו של עו"ד בן-מאיר, הממשלה אינה מוסמכת להקים משרד ממשלתי שיעסוק בהפצת תעמולה וב"מעקב ובילוש" אחר אזרחי המדינה ואזרחים זרים. המשרד של ארדן, שאותו מכנה עורך-הדין "משרד התעמולה והבילוש", פועל לדבריו "ללא כל הסמכה חוקית, כאשר הוא מבצע דברים שנאסרו במפורש במסגרת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, וכן דברים אשר מקומם לא יכירם במדינה דמוקרטית".

אחת הדרכים שבהן פועל המשרד היא רכישה של סיקור חיובי וראיונות מגופי תקשורת ישראליים, בהם "ידיעות אחרונות", קשת, "ג'רוזלם פוסט" ו"מקור ראשון". על-פי עו"ד בן-מאיר, השימוש בעיתונאים לשם הפצה של מסרים ממשלתיים מזכיר שיטות פעולה טוטליטריות. "אין אני טוען כי בישראל קיים משטר טוטליטרי, אלא כי קיומו ואופן פעולתו של המשרד הם בהחלט בעלי מאפיינים ויסודות טוטליטריים", הוא מוסיף בהתבסס על ספרה של חנה ארנדט "יסודות הטוטליטריות".

"מדינת ישראל אינה יכולה להקים מנגנון תעמולה מוסווה, שכן הדבר עומד בסתירה לסעיף העקרונות של חוק היסוד הקובע כי 'זכויות היסוד של האדם בישראל מושתתות על ההכרה בערך האדם, בקדושת חייו ובהיותו בן-חורין"

"מטרתה והייעוד של התעמולה הם לעשות מניפולציה על התודעה, על מנת שמי שעליו מופעלת התעמולה ישנה את תפיסותיו לגבי העולם בהתאם", כותב בן-מאיר למנדלבליט בהקשר זה. "אכן 'ימים יפים' הגיעו עת מדינת ישראל עברה מהסחר החופשי בדעות של בג"ץ 'קול העם' אל הקמתם של מנגנוני תעמולה א-לה הגוש הקומוניסטי של המלחמה הקרה".

במקביל לקניית העיתונות, ארדן ושותפיו האזרחיים עושים שימוש במערכות לניטור תוכן מקוון. לשם איתור היריבים שכנגדם פועל המשרד, כותב בן-מאיר, "נדרש כנראה מעקב ובילוש על מספר עצום של אנשים ברחבי העולם, ואף אולי על אזרחי מדינת ישראל המקיימים איתם קשרי תקשורת ברשתות חברתיות או באמצעים אחרים".

לטענת בן-מאיר, הפעולות הללו אינן עולות בקנה אחד עם החוק הישראלי. "מדינת ישראל אינה יכולה להקים מנגנון תעמולה מוסווה, שכן הדבר עומד בסתירה לסעיף העקרונות של חוק היסוד הקובע כי 'זכויות היסוד של האדם בישראל מושתתות על ההכרה בערך האדם, בקדושת חייו ובהיותו בן-חורין, והן יכובדו ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל'", הוא כותב ליועץ המשפטי לממשלה. "שנית, המדינה אינה רשאית להעביר סמכויות שלה, בוודאי סמכויות כה דרקוניות, שהן כשלעצמן לדעתי מבוצעות בהיעדר סמכות, לגורמים פרטיים. ושוב, גם זאת בהיעדר סמכות מפורשת לכך בחוק", הוא מוסיף.

בן-מאיר מזכיר גם התקשרות בסכום גבוה של למעלה מ-128 מיליון שקל שארדן ואנשיו מעוניינים לקיים עם גוף חוץ-ממשלתי בשם קלע-שלמה. על-פי אחד ממסמכי המשרד הממשלתי, הארגון הפרטי אמור לייצר "שיח חוץ-ממשלתי" ו"פעילויות תודעת המונים" כחלק מהמאבק בתופעת הדה-לגיטימציה של מדינת ישראל.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש)

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש)

כפי שפורסם כאן השבוע, קלע-שלמה היא חברה לתועלת הציבור שנוסדה מראש כדי לשמש זרוע של המשרד לנושאים אסטרטגיים. מי שהקים אותה הוא המנכ"ל הקודם של המשרד, יוסי קופרווסר, שמחזיק ומפעיל אותה בשיתוף עם שורה של דיפלומטים וקציני צבא בכירים בדימוס, ובהם דורי גולד, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר וממקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו; אלוף (מיל') יעקב עמידרור, גם הוא ממקורבי נתניהו; הדיפלומט הבכיר רון פרושאור; אלוף (מיל') עמוס ידלין; אל"מ (מיל') מירי איזין; ושגיא בלשה, מנכ"ל המועצה הישראלית-אמריקאית (IAC) לשעבר, גוף שהתורם המרכזי שלו הוא איל הקזינו שלדון אדלסון, חברו האישי של ראש ממשלת ישראל.

לטענת בן-מאיר, מיקור החוץ שאנשי המשרד מבקשים לבצע אינו חוקי. "במקרה שבפנינו, המשרד אינו רק מסתייע באחר, אלא לפי הצהרות מפורשות של המשרד – הן ממסמכים רשמיים שלו והן של החלטות ממשלה הנוגעות אליו – מעביר את כל הסמכויות שלו (שכאמור כלל אין לו) לגורם פרטי שיבצע את העבודה במקומו, וזאת מתוך המטרה הפסולה של 'הסוואה'", כותב בן-מאיר למנדלבליט.

"מבלי להתייחס לשאלה האם ניתן להקים במדינה יהודית ודמוקרטית, אשר מבוססת על העקרונות של הכרזת העצמאות, מנגנון תעמולה, [...] הדבר אינו יכול להתבצע מחוץ למסגרת החוק ובהיעדר כל הסמכה בחוק, וכך הוא מצב הדברים כאן, והדבר אינו יכול להיעשות על-ידי שימוש (מוחלט כמעט) בגורמים פרטיים", מוסיף עורך-הדין במכתבו.

על כן הוא דורש מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על "הפסקה מיידית של כל פעילות המשרד, אשר פועל הן דה-יורה והן דה-פקטו כאילו לא קיים עקרון שלטון החוק במדינת ישראל, וכאילו משרד ממשלתי שלם הוא למעשה גוף אקס-טריטוריאלי במדינת ישראל. זאת עד לחקיקת חוק ברור ומפורש אשר יסמיך את המשרד לקיים את מנגנון התעמולה הנ"ל".

בסיום המכתב מציין עו"ד בן-מאיר כי אם לא תיענה פנייתו בתוך 30 יום, בכוונתו לעתור על כך לבג"ץ.

* * *

לעיון במכתבו של עו"ד שחר בן-מאיר

להורדת הקובץ (PDF, 625KB)

מסמכי המשרד לנושאים אסטרטגיים זמינים לעיון והורדה בגנזך, מדור חופש המידע של "העין השביעית" ועמותת הצלחה