ועד עיתונאי "גלובס" מבקש מבית-המשפט לאפשר לקבוצת המשקיעים האלמוניים המיוצגת בידי דן סינור, ממחברי רב-המכר "סטארט אפ-ניישן", להתמודד על רכישת העיתון הכלכלי. סינור מייצג חברה אמריקאית בשם New Media Ventures ונמנע עד כה מלמסור מידע על זהותם של המשקיעים המעורבים בה.

מלבד סינור וקבוצת המשקיעים התמודדו על הרכישה אלי עזור, מו"ל "ג'רוזלם פוסט" ו"מעריב", ודוד דוידוביץ', אוליגרך יהודי מרוסיה, שהסתייע לצורך ההליך בשירותיו של ניר חפץ, דובר משפחת נתניהו.

העסקה למכירת השליטה ב"גלובס" מונחת בימים אלה לפתחו של בית-המשפט המחוזי בתל-אביב בעקבות קריסתו הפיננסית של אליעזר פישמן, בעל השליטה פושט הרגל. כונסי הנכסים שמונו לצורך מכירת אחזקותיו בעיתון, עורכי-הדין רונן מטרי ואיל רוזובסקי, המליצו לבית-המשפט לבחור בהצעה של דוידוביץ' – שהציע תמורת העיתון ובית-הדפוס שלו 45 מיליון שקל (לא כולל מע"מ). עזור הציע סכום מעט נמוך יותר, 44.75 מיליון שקל, אך לאחר שהפסיד בתהליך ההתמחרות הסיר את הצעתו.

הקבוצה האמריקאית, שעמדה בקשר עם הנהלת "גלובס" עוד לפני העברת המושכות לכונס הנכסים, הציעה את הסכום הגבוה ביותר תמורת העיתון – כ-52 מיליון שקל – אך עשתה זאת לאחר המועד שבו נקבו הכונסים, בלי לצרף חלק מההתחייבויות והמסמכים הדרושים, ובליווי הצהרה שלפיה החברה לא תנהל משא-ומתן על המחיר, וכי העסקה תלויה בבדיקת נאותות. על רקע זה פסלו אותה כונסי הנכסים וקבעו כי לא ניתן להתייחס אליה כאל הצעה של ממש.

לדברי הכונסים, "גלובס" שרוי בהפסדים כרוניים מזה שנים, ובשנת 2016 נקלע לגירעון בסך 4.9 מיליון שקל, הצפוי לתפוח עד סוף השנה. באחד המכתבים ששלחו לדירקטוריון החברה האם של "גלובס", מוניטין, אף נכתב שהעיתון מפסיד "מיליוני שקלים" מדי חודש. על-פי כתבה מאת נתי טוקר שפורסמה לאחרונה ב"דה-מרקר", בעשור האחרון צבר העיתון הפסדים בסך כמאה מיליון שקל – ובממוצע כעשרה מיליון שקל בשנה.

אליעזר פישמן, בעל השליטה לשעבר ב"גלובס" (צילום: משה שי)

אליעזר פישמן, בעל השליטה לשעבר ב"גלובס" (צילום: משה שי)

בבקשה שהוגשה היום (ג') לבית-המשפט מבקשים נציגי העיתונאים מהשופט בתיק, איתן אורנשטיין, לקבוע כי חרף עמדת הכונסים תינתן לקבוצה האמריקאית הזדמנות להתמודד על רכישת העיתון.

סינור, המקורב למיליארדר האמריקאי פול סינגר, טען בראיון ל"דה-מרקר" כי בכוונתו להפוך את "גלובס" ל"קול הכלכלה הישראלית אל העולם", אך כאמור, לא מסר מידע על זהות המשקיעים המעורבים בחברה שהוא מייצג. בארצות-הברית סינור לקח חלק בקמפיין הבחירות של המועמד הרפובליקאי מיט רומני ב-2012, ובישראל הוא מעורב במיזם בשם "סטארט-אפ ניישן סנטרל", שבראשו עומד יוג'ין קנדל, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של בנימין נתניהו. בשנה שעברה דווח כי סינגר השקיע במיזם 20 מיליון דולר.

עורכי-הדין המייצגים את הוועד, גלילה הורנשטיין ואלון הורנשטיין, מסרו לבית-המשפט כי לוועד נודע על ההצעה של סינור רק בימים האחרונים, וכי הם דאגו למסור לקבוצה האמריקאית טיוטה של הסכם עקרונות שנועד להגן על זכויות העיתונאים – מסמך שאותו העבירו גם לנציגי עזור ודוידוביץ'. לדברי נציגי הוועד, עד כה אף אחד ממגישי הצעות הרכישה לא הסכים לחתום על הסכם העקרונות שניסחו העיתונאים. מפנייתם עולה כי נציגו של דוידוביץ', עו"ד שמואל קסוטו, כבר הודיע שהאוליגרך מתכוון לנהל משא-ומתן על דרישות הוועד.

לצד הבקשה, נציגי העיתונאים גם מותחים ביקורת על מידע שמסרו הכונסים לבית-המשפט. שלשום, בבקשה שהגישו עורכי-הדין מטרי ורוזובסקי, נכתב כי ישנם חילוקי דעות בין עיתונאי "גלובס" לבין העובדים שאינם עיתונאים. על-פי הכונסים, העובדים שאינם עיתונאים תמכו בהצעה של דוידוביץ', וזאת משום שאלי עזור מחזיק בתשתיות דפוס, הפצה ופרסום – ולפיכך ניתן להניח שייפטר מחלק ניכר מעובדי "גלובס" שמועסקים בתחומים אלה. לטענת הכונסים, העיתונאים דווקא תומכים בהצעה של אלי עזור, ועל רקע זה לא קיימו "קשר ממשי" עם נציגיו של דוידוביץ'.

לטענת ועד העיתונאים, הצהרותיהם של הכונסים אינן נאמנות למציאות ועלולות להטעות את בית-המשפט. לטענת הוועד, אנשיו קיימו מגעים מתמשכים עם נציגי שני הצדדים, ונכון להיום "לא נפלה כל החלטה ולא ניתנה כל הודעה מטעם העיתונאים בדבר המציע המועדף עליהם".

לבקשה שהוגשה מטעם הוועד מצורף תצהיר שעליו חתומים דרור פויר, בעל טור וחבר ועד, ויאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים, המייצג את עיתונאי "גלובס". "ועד העיתונאים ויו"ר ארגון העיתונאים מצהירים בזאת כי הם פעלו בתום לב על מנת לקדם משא-ומתן רצוף וענייני אל מול דוידוביץ' (כמו גם מול עזור)", מצהירים פויר וטרצ'יצקי. "היה זה דוידוביץ' שבחר לדחות את קיום המשא-ומתן עד לרגע האחרון, ולבסוף אף להפסיק את המשא-ומתן לחלוטין, מסיבותיו הוא, ללא מתן הודעה ו/או הסבר ומבלי להשיב לפניות העיתונאים".

לדברי נציגי העיתונאים, אין ממש גם בטענה שהעלו הכונסים ולפיה מערכת היחסים המעורערת בין העיתונאים להנהלת החברה פגמה בתפקודו התקין של העיתון. לדברי פויר וטרצ'יצקי, אף שהעיתונאים הכריזו זה מכבר על סכסוך עבודה, העיתון "גלובס" מתנהל בימים אלה "ללא דופי ובאחריות מקצועית מרבית".

32206-09-16