הבה נתחיל עם התמהיל. מהדורת החדשות הישראלית המודרנית מתחלקת לשתיים, בדרך כלל באופן שווה. חצי שעה ראשונה: חדשות פרופר, עדכונים מהשטח, פרשות מזמן אמיתי. חצי שעה שנייה: קצת מגזין, קצת גאווה ישראלית, קצת בידור ותרבות להמונים. צריך לקרות משהו דרמטי במיוחד כדי שהתמהיל הזה יתהפך על פניו: מלחמה, פיגוע, בחירות.

במהדורה של יום רביעי האחרון (26.3.14) הוקדשו כ-14.5 דקות ממחצית השעה הראשונה לעניינים פליליים. מחצית המהדורה התעסקה בחקירות משטרה נגד ראש הממשלה לשעבר, בעסקאות טיעון ושיבושי חקירה, באיומים על עורכי-דין, באונס קבוצתי של קטינה, בחשד לתקיפה מינית של עובדת על-ידי שר, ובפשעים (סמים, ונדליזם) שביצעו לפי הטענה ישראלים מעבר לים.

כל הסיפורים הללו עונים להגדרות המקובלות של "סיפורים חשובים ומעניינים". בכולם יש מינון נאה של פיקנטריה ודרמה בצד חשיבות ציבורית גדולה (זקן ואולמרט) או מסוימת (איומים על עורך-דינו של חגי פליסיאן, בסיבוב נוסף של הפרשה, שפשוט מסרבת לדעוך). ובכל זאת, כדיאטה כוללת, הארוחה שמגישה לנו חברת החדשות של ערוץ 2 אינה בריאה במיוחד. במהדורה הזאת לא היה מקום לעניינים חברתיים, לא דיברו על כלכלה, לא נותר פנאי לעיסוק בפוליטיקה "רגילה" (חקיקה, אידיאולוגיה, קבלת החלטות בממשלה). המדיני נדחק לשוליים, הבטחוני הוזכר בקטנה.

סריקת מערכות - לכל טורי הפרויקט (צילום מקורי: שאטרסטוק)

נכון, זכינו לראות שוב ושוב, באגף הפרפראות, כיצד נראה העולם הווירטואלי דרך משקפיים שמפתחים ישראלים ונמכרים ברחבי העולם לאנשים שאינם זקוקים להם כלל. בשיאה של אותה כתבה (שנראתה לי ממוחזרת להפליא) הושיט הכתב את "שתי ידיו וגע-בם" לעבר ואזה מדומה אולי היה זה אחד הכדים העתיקים שהישראלי המכוער ניתץ באתר האינקה בפרו? הנה האיזון המושלם שחדשות 2 אוהבים כל-כך: לצד ישראלים שמחרבים את שרידי שמה הטוב של ישראל בעולם, "הישראלים היפים" משגשגים בעולם העסקי ומביאים גאווה ישראלית בתערוכות ההייטק.

מבט דרך המשקפיים הווירטואליות של חדשות ערוץ 2 אל מציאות חיינו עלול לייצר את הרושם שמדינת ישראל שואפת להפוך להעתק חיוור של תוכניותיו של הראלדו ריברה בפוקס-ניוז, או גרוע מכך, של עבודתה של הכתבת הפסיכופתית אנדריאה "קרה קורטדה" (פרצוף משוסע) מהסרט "קיקה" של פדרו אלמודובר. בניגוד לתוצרים של שתי הדמויות הללו, בדיווחים של חדשות 2 הסיפור הוא עדיין במרכז ולא הכתב שיוצא לרדוף אותו. אך המשיכה אל הסמטאות האפלות של מרכזי הערים בישראל מעידה שייתכן שהעיתונות הצהובה של ויליאם רנדולף הרסט וג'וזף פוליצר דוהרת לקראת קאמבק כחול-לבן.

זה לא קורה רק בחדשות בטלוויזיה, כמובן. גם באתרי האינטרנט הכותרות הפליליות תופסות את חלק הארי של הדיווחים, ועורכי-הדין הפליליים (לצד הפושעים שהם מייצגים) הופכים לגיבורי תרבות. צאו וחשבו בכמה ראיונות עם כל גיבורי פרשת הבר-נוער כבר צפינו בחודשים האחרונים, וכמה התרחקנו מפיצוח הפרשה.

בטחוניזם מסוג אחר

לרשות מערכת חדשות 2 עומד קאדר מרשים של כתבי פלילים: משה נוסבאום, גלעד שלמור (שדיווחיו מצטיינים באיפוק שאינו טיפוסי), ברהנו טגניה וגיא פלג (רשמית, הכתב לענייני משפט; בפועל, נדמה שרוב סיפוריו הם סיפורי פלילים).

אל הצוות הזה הצטרף אתמול גם הכתב הפוליטי הנמרץ עמית סגל, ולמרבה האירוניה הוא היה היחיד שהביא מידע פלילי רלבנטי של ממש אל שולחן הפרשנים בפרשת זקן-אולמרט: הודעת פייסבוק שכתב בנה של שולה זקן, המרמזת כיצד הקליטה את ראש הממשלה בזמן אמת. שאר הדיווחים היו ספקולטיביים למדי, והכותרת הראשית שפתחה את המהדורה – פגישה בהולה של ראשי יחידת להב 433 בעניינה של זקן – התהפכה באמצעה כשהתברר שהפגישה בכלל עסקה בחקירת סילבן שלום. דני קושמרו, המגיש, ניסה למתג את הטעות כך: "כתבנו משה נוסבאום: שולה זקן מגיעה לביתה אחרי חקירת משטרה... יום שני, הכרעת הדין, ואתה קושר את הדברים האלה גם לפרשת השר סילבן שלום...".

טעויות כאלה קורות בדיווחי אמת, ונוסבאום השכיל להעמיד דברים על דיוקם. אבל את התמהיל אין איש שיתקן. בתקופת המחאה החברתית חל שינוי משמעותי במדרג החשיבות של אירועים בישראל, כאשר הבטחוני-מדיני הוחלף בחברתי-כלכלי. לפתע מהדורות החדשות רדפו אחר הישגים עיתונאיים בתחום העוני, הפערים, הצרכנות, שלטון הטייקונים ומחירי הדיור. זאת היתה תקופת התבגרות חדשותית שנדמה שמאז הוחלפה בבטחוניזם מסוג אחר: אם הגבולות שקטים, בואו נראה כיצד ערינו הפכו לזירת קרב וילדינו הפקר.

לכן מה הפלא שאחרי סדרה מתמשכת של כתבות על אונס קטינות, תקיפות מיניות, שוחד, סמים ואיומים על פרקליטים – יש צורך בכתבה העוסקת בפיתוחים חדשניים בתחום המשקפיים הווירטואליות. שהרי אל המציאות הקיימת, כפי שהיא מוצגת בחציה הראשון של המהדורה, פשוט אי-אפשר יותר להסתכל.

* * *

המאמר מתפרסם כחלק מפרויקט "סריקת מערכות", שבמסגרתו נעמיד בכל פעם מתחת לזכוכית המגדלת של כותבינו תוצר עיתונאי יחיד – גיליון, מהדורה, תוכנית – של מערכת תקשורת מרכזית, במטרה לנסות לפצח את המנגנונים הפנימיים המניעים אותה. והפעם: המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2 מיום רביעי, 26.3.14.

♦ לעמוד הפרויקט: סריקת מערכות – חדשות ערוץ 2

♦ לעמוד הפרויקט הקודם: סריקת מערכות – "ידיעות אחרונות"