שלא כמו עורכי אתר "הארץ", שנוכחו בשבוע שעבר בפער העצום בין שיקוליהם העיתונאיים לסדר העדיפות של גולשי האתר, עורכי המהדורה המרכזית של ערוץ 2 יודעים יפה את נפש צופיהם: הם מגישים להם קוקטייל חדשות צהוב, מגרה את החיך ופועל כמצופה על בלוטות הסקרנות והריגוש שלהם.

המהדורה נפתחה בכותרות מרעישות, מבזקיות, שנועדו להזכיר לצופה היכן הוא חי: שולה זקן, אונס קטינה, מסיבת סמים בפרו, התנכלות לסניגורו של חגי פליסיאן, היהודייה האתיופית שהלכה לאיבוד ומצאה את משפחתה, עסקי המשקפיים החכמים. לאחר ההקדמה הקצבית הזו, נגולו החדשות על המרקע כשהן רודפות זו את זו, כמו הלמות פטישים שאינה מותירה לצופה מרווח של נשימה.

סריקת מערכות - לכל טורי הפרויקט (צילום מקורי: שאטרסטוק)

בראש וראשונה – ההתפתחויות הדרמטיות במשפט אולמרט-זקן. לדיווח חברו משה נוסבאום, גיא פלג ועמית סגל. נוסבאום – החלטי, חד-משמעי, מספר על קלטת חדשה ובה מתועד (לכאורה, לכאורה) אולמרט כשהוא מפציר בעוזרתו להימנע מלחתום על עסקת טיעון; סגל – ידען וצונן, מעגן את החדשה המסעירה בדף שהעלה בפייסבוק לפני כמה שבועות בנה של הנאשמת; פלג, בפני פוקר וקול מתכתי, מבהיר כי הראיה החדשה תוביל לפתיחת תיק חדש נגד אולמרט. סך-הכל – 7 דקות.

הבא אחריו: אייטם על אונס הקטינה מצפון תל-אביב, כולל ראיון מוסתר עם אביה. 2.5 דקות.

אחר-כך דיווח קצרצר מהאולפן על תקרית ירי בחוף עזה (30 שניות).

הרצף הצהוב נקטע בשני דיווחים מדיניים: אודי סגל על מאמצי התיווך של ג'ון קרי ואהוד יערי על פרידתו של גנרל א-סיסי מהצבא המצרי לקראת בחירתו לנשיא המדינה. סך-הכל 2.75 דקות.

זמן כמעט זהה הקדישו עורכי המהדורה לנושא הבא, דיווח מפרו על מסיבת סמים באתר ארכיאולוגי יקר ערך בקוסקו שהעלה את חמת השלטונות וסיבך כמה ישראלים במעצר. ההתבכיינות הקורבנית של הצעירים המתהוללים לא נעדרה מהדיווח, גם לא הקובלנה על אדישותה של נציגות ישראל בפרו (ששבתה) לגורלם המר.

גם פריט החדשות הבא קיבל זמן מסך דומה (2.5 דקות): התנכלות גורמים עלומים לעו"ד משה יוחאי, פרקליטו של חגי פליסיאן. גיא פלג שוב על המרקע ושוב הוא גומל בעין יפה למושא סיקורו: מדוע קהיליית עורכי-הדין אינה תומכת בפרקליט הנרדף, והיכן מערכות אכיפת החוק? מה היה קורה לו קורבן התקיפה היה שופט, שכנו של יוחאי?

הפסקת פרסומות ארוכה.

אחריה מחזיר דני קושמרו את השידור למשה נוסבאום, שמודה במבוכה כי הפסקנות שבה תיאר בראשית המהדורה התייעצות דחופה של בכירי הפרקליטות עם היועץ המשפטי לממשלה לא נסבה על תיק אולמרט-זקן, אלא על תיק סילבן שלום. זה, אגב, היה האזכור היחיד של חקירת שלום במהדורה המרכזית של ערוץ 2 בערב זה. בערוצים המתחרים תפס הנושא הזה מקום מרכזי.

גיא פלג, כתב חדשות ערוץ 2 (צילום: משה שי)

גיא פלג, כתב חדשות ערוץ 2 (צילום: משה שי)

שני דיווחים קצרצרים (על המלצותיה הצפויות של ועדת גרמן בעניין תיירות מרפא ועל המטוס המלזי) חתמו את החלק החדשותי של המשדר. אחריהם הגיע החלק המגזיני, שבו שודרו ארבע כתבות ארוכות (חמש דקות כל אחת) ועניינן – המירוץ של מועמדים רפובליקאים אפשריים לנשיאות ארה"ב אחר כיסו של שלדון אדלסון, בלוגר חרדי הגובה תשלום תמורת מידע שהוא מפרסם, אחות אתיופית שאבדה לפני 30 שנה וחזרה לחיק משפחתה בישראל, תעשיית המשקפיים החכמים (כתבה ששירתה את צורכי היחצנות של חברה בבעלות ישראלית). שתי כתבות נוספות, קצרות יותר, שנראו אף הן כשירות יחצני (למחלקת המצילים בעיריית תל-אביב ולבית-הספר רימון) השלימו את התפריט.

אז מה היה לנו? שליש מהמהדורה המרכזית (מבחינת משך הזמן) הוקדש לנושאים פליליים, שליש לכתבות מגזיניות אזוטריות, עשירית לדיווחים בענייני חוץ וביטחון, וכ-20% לדיווחים שנודף מהם ריח יחצני. שום דבר על נושאי חברה וכלכלה. זה סדר העדיפויות של עורכי המהדורה והוא מייצג, קרוב לוודאי, את עולם הערכים התקשורתי שלהם – לטוב ולרע.

להגנתם יוכלו אנשי החדשות של ערוץ 2 לטעון שמהדורות החדשות של ערוץ 10 וערוץ 1 באותו יום, ה-26.3.14, לא היו שונות באופן מהותי – לא מבחינת הנושאים הלוהטים ומיקומם ולא מבחינת היקפם (בערוץ 10 תפסו הנושאים הפליליים כרבע ממשך המהדורה; בערוץ 1 – כ-40%).

מסתבר שהמציאות צהובה ומכתיבה לכל ערוצי החדשות דיווחים פליליים בשפע. ובכל זאת, הסגנון הוא הערוץ – ומחלקת החדשות של ערוץ 2 בולטת ברעש הדרמטי שהיא שוקדת לשוות לתמהיל שהיא מגישה לצופים. ניכר שהיא משתדלת לפנות לטעם הקהל, להציע לו מרשמים פשוטים, שלא לומר פשטניים, להבנת המתרחש, אין לה יומרות להשכיל אותו או לעורר אצלו התלבטויות, והיא אינה בוחלת בהבלעת מסרים יחצניים מובהקים בדיווחיה.

* * *

המאמר מתפרסם כחלק מפרויקט "סריקת מערכות", שבמסגרתו נעמיד בכל פעם מתחת לזכוכית המגדלת של כותבינו תוצר עיתונאי יחיד – גיליון, מהדורה, תוכנית – של מערכת תקשורת מרכזית, במטרה לנסות לפצח את המנגנונים הפנימיים המניעים אותה. והפעם: המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2 מיום רביעי, 26.3.14.

♦ לעמוד הפרויקט: סריקת מערכות – חדשות ערוץ 2

♦ לעמוד הפרויקט הקודם: סריקת מערכות – "ידיעות אחרונות"