לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעת

מספר המרואיינים הערבים שהוזמנו לכלי התקשורת המרכזיים בישראל כדי לדבר על תחום התמחותם שב ועלה בחודש מאי, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך באתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן שוטף את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בחמשת כלי התקשורת המרכזיים במדינת ישראל: ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, ותחנות הרדיו רשת ב' וגלי-צה"ל. כמו כן נבדקות דרך קבע 19 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות המשודרות בחמשת כלי התקשורת.

במקביל לכך, אחת לחודש מתבצעת בדיקת עומק לבחינת מספר הערבים שהתראיינו לכלי התקשורת בעברית לא מפני שהם ערבים, אלא בשל מקצועם ותחום התמחותם. מדד הייצוג שם דגש על מספר המומחים הערבים בתקשורת העברית ולא רק על מספר המרואיינים הערבים, מתוך הנחה כי לא די בספירת ראשים כדי לשנות את התפיסה של הציבור הערבי בעיני הקהל היהודי. כדי לנסות ולגשר על הפערים בין שתי קבוצות האוכלוסייה, אי-אפשר להסתפק רק בריבוי מספר המרואיינים הערבים הנחשפים לעיניהם ואוזניהם של הציבור היהודי, אלא יש צורך גם לטפל בסוג הסיקור שמקבלת האוכלוסייה הערבית בישראל.

הסברה היא שברגע שמרואיינת ערבייה משתתפת בתוכנית בשל מקצועה או תחום התמחותה, היא יוצאת מהמשבצת של "הערבייה", ומקבלת מכלי התקשורת וקהלו קודם כל יחס כשל כל בן-אדם אחר. לא זו אף זו, עמדת המומחית מעניקה לה יוקרה ומעמד והקשר שבהכרח יהיה חיובי.

בחודשים הראשונים של השנה, טרם השקת מדד הייצוג, נע מספר המומחים הערבים שרואיינו לכלי התקשורת בעברית סביב 30 בחודש. בחודש מרץ, לאחר השקת המיזם, קפץ מספר המומחים ל-51. כעת, לאחר ירידה קלה בחודש אפריל, שב ועלה מספר המומחים והגיע לכדי 49.

לפי נתוני החודש החולף, בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ 2 נרשמה העלייה המרשימה ביותר, מ-2 מומחים בלבד בחודש אפריל ל-13 מומחים בחודש מאי, כמעט פי שניים מהשיא הקודם של הערוץ. ערוץ 10, ערוץ 1 וגלי-צה"ל רשמו עליות קלות יותר במספר המומחים הערבים בהשוואה לחודש הקודם. ברשת ב', לעומת זאת, נרשמה בחודש מאי ירידה במספר המומחים, מ-15 ל-11, אולם הרשת עדיין מובילה במספר המומחים לעומת גלי-צה"ל וערוץ 1.

מספר המומחים הערבים בכלי התקשורת, מאי 2016

גם בדיקת שיעור המומחים הערבים מבין כלל המרואיינים הערבים בכלי התקשורת מלמדת על השינוי הדרסטי שחל בערוץ 2 בחודש האחרון. את אפריל סיים הערוץ במקום האחרון, עם פחות מ-5% מומחים מבין כלל המרואיינים הערבים. את חודש מאי מסיים הערוץ במקום הראשון, כאשר קרוב לרבע מכלל המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוץ הוזמנו על סמך מקצועם ותחום התמחותם. עלייה בשיעור המומחים נרשמה גם בגלי-צה"ל וערוץ 1, בעוד שערוץ 10 שמר על שיעור דומה לחודשיים האחרונים וברשת ב' נרשמה ירידה קלה.

אחוז המומחים הערבים מבין כלל המרואיינים הערבים בכלי התקשורת, ינואר-מאי 2016

אחוז המומחים הערבים מבין כלל המרואיינים הערבים בכלי התקשורת, ינואר-מאי 2016

במהלך חודש מאי נרשמה גם במדד השבועי עלייה חדה של ערוץ 2, בעקבות חשיפת כתב הערוץ טענות כלפי הכומר גבריאל נדאף. חברת החדשות של הערוץ סיקרה בהרחבה את הפרשה, בהשתתפות מרואיינים ערבים, כולל בתוכניות שבדרך כלל נמנעות מאירוח ערבים. עם זאת, בדיקת עומק שבוצעה על-ידי חברת יפעת מחקרי מדיה מעלה כי שיעור המומחים בערוץ עלה בחודש האחרון בלי קשר לפרשה. בין היתר התראיינו בתוכניות ערוץ 2 רוקחת, שף, פרמדיק, מומחה לקרקעות, מומחית לחינוך, קצין מצטיין, מדליקת משואה, עו"ד מהסנגוריה הציבורית, רופא ובעל חברת ניקיון, כולם ערבים וערביות.

למרות העלייה במספר המומחים הערבים שהתראיינו במהלך החודש האחרון, בחינת שיעור כלל הערבים שהתראיינו (מתוך כלל המרואיינים) מלמדת כי הדרך לייצוג הולם עוד ארוכה. בחודש מאי התראיינו בחמש ערוצי הטלוויזיה והרדיו המובילים בישראל כ-13,500 מרואיינים (מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר). מתוכם, רק 300 היו ערבים. מדובר בשיעור של 2.2%, כעשירית משיעור הערבים באוכלוסיית המדינה.

מי שמבקש בכל זאת למצוא נקודת אור יכול לבחון את המתרחש בחודשים האחרונים ב-19 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות של הערוצים המרכזיים. בחודש ינואר עמד שיעור הייצוג הממוצע של מרואיינים ערבים בתוכניות אלה על 3.8%, אולם היה זה חודש סוער ביותר מבחינה בטחונית, עם שיאים של אלימות בסכסוך הישראלי-פלסטיני, כולל מרדף בן כמה ימים אחר נשאת מלחם, שביצע פיגוע ירי ברחוב דיזנגוף בתל-אביב. אירועים שכאלה בוודאי השפיעו על מספר ושיעור הערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה.

בחודש פברואר נרשמה ירידה חדה בשיעור הייצוג הממוצע של ערבים ב-19 התוכניות המובילות, והוא עמד על כ-3% בלבד. אולם מאז חודש מרץ, עם השקת מדד הייצוג, נרשמה עלייה עקבית בשיעור המרואיינים הערבים ב-19 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, וזאת אף שגל הטרור הלך ונרגע. בחודש מרץ עמד שיעור הייצוג על כ-3.5%, בחודש אפריל על כ-3.7% ובחודש מאי כ-3.8% מכלל המרואיינים ב-19 התוכניות המובילות היו ערבים.

מאז חודש מרץ, עם השקת מדד הייצוג, נרשמה עלייה עקבית בשיעור המרואיינים הערבים ב-19 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, וזאת על אף שגל הטרור הלך ונרגע

בדיקת שיעור המומחים מבין המרואיינים הערביים ב-19 תוכניות החדשות והאקטואליה מעלה כי כמו בחודשים מרץ ואפריל, גם בחודש מאי התמקמה "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ 10, בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי, במקום הראשון. שמונה מתוך 19 המרואיינים הערבים בתוכנית זו הוזמנו בשל תחום התמחותם – כ-42%.

"ערב חדש" של הטלוויזיה החינוכית הגיעה למקום השני בטבלה מבחינת שיעור המומחים מבין המרואיינים הערבים, אך כדאי לשים לב כי מדובר במומחה אחד מבין שלושה מרואיינים ערבים במשך חודש שלם. לתוצאות משמעותיות יותר הגיעו מהדורות החדשות המרכזיות של ערוץ 2 וערוץ 10, עם חמישה וארבעה מומחים בהתאמה, מתוך 18 ו-16 מרואיינים ערבים בחודש מאי.

"סדר יום", בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד, שבחודש שעבר התמקמה במקום השני בטבלה, מסיימת את החודש האחרון במקום החמישי מבחינת שיעור המומחים. בין היתר משום שמספר המרואיינים הערבים שנכללו בה דווקא גדל.

שלוש תוכניות לא ריאיינו אף ערבי או ערביה בחודש מאי, מומחה או שאינו מומחה: תוכנית הפוליטיקה השבועית של חדשות ערוץ 2 "פגוש את העיתונות", בהגשת רינה מצליח ובעריכת יונתן למזה; מהדורת "אולפן שישי", גם כן של חברת החדשות של ערוץ 2, בהגשת דני קושמרו ובעריכת איתי דנקנר; ו"שישי" של ערוץ 10, בהגשת איילה חסון. מבין שלוש התוכניות ששמרו על ליין-אפ נטול ערבים במשך חודש שלם, רק ל"אולפן שישי" יש הכבוד המפוקפק להופיע פעם שנייה בשלושה חודשים בתחתית הרשימה החודשית עם אפס מרואיינים ערבים.

מספר המרואיינים הערבים ומספר המומחים מתוכם, בתוכניות האקטואליה המובילות בחודש מאי. כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר המרואיינים הערבים ומספר המומחים מתוכם, בתוכניות האקטואליה המובילות בחודש מאי. כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

*  *  *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" ‒ בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה