לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעת

בשבוע שעבר, שבו צוינו יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ויום העצמאות של מדינת ישראל, נרשם מספר גבוה יחסית של מרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת ערוצי התקשורת המרכזיים בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך של אתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים בישראל וב-19 התוכניות המובילות.

מאז החלה הבדיקה בתחילת השנה עומד השיעור הממוצע של מרואיינים ערבים בתקשורת העברית על כ-2.3%, ואילו בשבוע שעבר נרשם שיעור של 3.2%. עדיין מדובר בשבריר משיעור הערבים באוכלוסיית ישראל, אולם בכל זאת, זוהי התקדמות ניכרת. אחד ההסברים האפשריים לכך הוא אופיו של יום הזיכרון, שמאפשר מרחב טבעי יותר לראיונות עם ערבים מאשר יום הזיכרון לשואה ולגבורה שחל שבוע קודם לכן.

בשידור הציבורי שודרו כמה וכמה אייטמים שכללו ראיונות עם לוחמי צה"ל דרוזים או בדואים. ברשת ב' שודרו ראיונות עם תא"ל דרוזי שלחם במלחמת יום הכיפורים, עם בת משפחה של חלל צה"ל דרוזי ועם משפחות של חללים בדואים. בערוץ 1 שודרו שתי כתבות, האחת על בני העדה הדרוזית שנפלו במלחמות ישראל והשנייה על חללים בדואים.

בנוסף התקיימה בשבוע שעבר צעדת יום הנכבה, שזכתה לסיקור; היוזמה של שרת התרבות מירי רגב לחייב הנפת דגל ישראל במוסדות מתוקצבים חוללה דיווחים שבמסגרתם רואיין, למשל, גם מנכ"ל תיאטרון אל-מידאן; ובערוץ 2 שודרה כתבה על חגיגות "יום החומוס הבינלאומי" באבו-גוש.

ואולם, בכל הנזכר לעיל אין די כדי להגדיל במידה ניכרת את שיעור המרואיינים הערבים בתקשורת הערבית. סיבה נוספת לעיסוק המוגבר בשבוע שעבר באזרחי ישראל שאינם יהודים נעוצה באזרח אחד, שזכה ממדינת ישראל לכבוד מיוחד.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 8.5–14.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 8.5–14.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מאז שהתחלנו לפרסם את ממצאי "מדד הייצוג", בחודש מרץ האחרון, שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ 2 היה כמעט תמיד נמוך אפילו ביחס למקובל בתקשורת העברית. מעולם לא הגיע הערוץ הנצפה ביותר בישראל למקום הראשון בשיעור המרואיינים הערבים. בדרך כלל התמקם במקום האחרון, או הלפני אחרון.

והנה, בשבוע שעבר העפיל ערוץ 2 אל המקום השני בטבלת הערוצים, עם שיעור מרשים יחסית של 4.1% מרואיינים ערבים מתוך כלל המרואיינים בתוכניות החדשות והאקטואליה. מתוך 610 מרואיינים, 25 היו ערבים. נכון, מדובר רק בחמישית משיעורה הריאלי של האוכלוסייה הערבית בישראל, ובכל זאת זהו נתון שיכול (למרבה הצער) להיחשב הישג.

השיעור הגבוה יחסית של מרואיינים ערבים חילץ את ערוץ 2 מהמקום האחרון בטבלת כלי התקשורת המשוקללת, גם אם בפער מזערי של שבריר האחוז מגלי-צה"ל. בשני המקומות הראשונים עדיין נמצאים שני כלי התקשורת הציבוריים של רשות השידור, ערוץ 1 ורשת ב', שאף הגדילו השבוע את הפער מהמקום השלישי.

 מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒14.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒14.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בחינת טבלת התוכניות השבועית מעלה כי גם שם הצליחו להשתבץ תוכניות חברת החדשות של ערוץ 2 במיקומים גבוהים יחסית.

"שש עם" ו"החדשות הלילה", שברגיל סוגרות את הטבלה, אירחו בשבוע שעבר כמה וכמה מרואיינים ערבים: שלושה ב"שש עם", מספר שלא נרשם מאז תחילת חודש ינואר האחרון, כשגל הטרור הנוכחי היה בשיאו; ושני מרואיינים ערבים ב"החדשות הלילה", מספר שהשווה גם הוא את השיא הקודם של התוכנית. כשלוקחים בחשבון שבשבוע שעבר לא שודרו מהדורות של שתי התוכניות הללו בשל החג, התוצאה הגבוהה בולטת עוד יותר.

הכומר גבריאל נדאף (צילום: הדס פרוש)

הכומר גבריאל נדאף (צילום: הדס פרוש)

מה קרה בשבוע שעבר ששינה את הנוהג בתוכניות ערוץ 2? מה, חוץ מגל טרור משתולל, יכול להזניק את מספר המרואיינים הערבים בתוכניות הערוץ הנצפה בישראל? חשיפה בלעדית, כמובן. ביום ראשון שעבר פרסם חיים ריבלין במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2 תחקיר על טענות חמורות נגד הכומר גבריאל נדאף. מאותו רגע התגייס הערוץ לסיקור הפרשה באמצעות ידיעות המשך, דיונים ופרשנויות.

שניים מתוך שלושת המרואיינים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר ב"שש עם" הוזמנו לדון במקרה של נדאף. ב"החדשות הלילה" הציגו אחוזי דיוק גבוהים עוד יותר – שניים משני המרואיינים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכנית זו הוזמנו לדון במקרה של נדאף. כשלוקחים בחשבון שמדובר בשתי תוכניות שבדרך כלל מארחות מדי שבוע אפס מרואיינים ערבים, אפשר להבין עד כמה החשיפה לטענות נגד נדאף היתה משמעותית עבור חברת החדשות של ערוץ 2.

הדיון בפרשת נדאף לא הוגבל כמובן לערוץ 2 בלבד. ידיעות המשך, בעדו ונגדו, פורסמו גם בכלי תקשורת אחרים, מה שהעלה עוד יותר את השיעור הכללי של המרואיינים הערבים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 8.5–14.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 8.5–14.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

ובכל זאת, מבט אל טבלת התוכניות מעלה כי ארבעת התוכניות המצטיינות בשבוע שעבר מצטיינות בלי קשר לפרשת נדאף. עובדה – אף אחת מהן אינה משודרת בערוץ 2.

במקום הראשון בטבלת התוכניות נמצאת גם הפעם "לונדון את קירשנבאום", בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי, שקבעה לעצמה כמטרה מוצהרת להגדיל את מספר המרואיינים הערבים בתוכנית. במקום השני נמצאת גם הפעם "מה בוער", בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, שאף היא הצהירה על יוזמה להגדלת מספר המרואיינים הערבים. שתי התוכניות הללו מציגות זה שבועות ארוכים מספרים גבוהים ושיעורים גבוהים של מרואיינים ערבים.

במקום השלישי והרביעי ממוקמות שתי תוכניות שעשו מסלול שונה מ"לונדון את קירשנבאום" ו"מה בוער". שתי התוכניות, "המוסף" ו"נכון להבוקר", החלו את המדד עם שיעור נמוך במיוחד של מרואיינים ערבים, אך בעקבות הביקורת שפורסמה באתר "העין השביעית" על אפלייתן נגד כ-20% מאוכלוסיית ישראל שינו את מנהגן והחלו לארח ערבים באופן קבוע.

"המוסף", תוכנית האקטואליה היומית בערוץ 1, בהגשת גאולה אבן ובעריכת ישי צ'רניאק, סוגרת שבוע חמישי רצוף עם מרואיינים ערבים, וזאת אחרי שלא אירחה אף ערבי במשך עשרה שבועות מתוך 14 השבועות הראשונים של המדד. רק לפני חודש עדיין היתה במקום האחרון בטבלת התוכניות המשוקללת. "נכון להבוקר", תוכנית האקטואליה של גלי-צה"ל, בהגשת ניב רסקין ובעריכת אפי טריגר, אירחה ערבים מדי שבוע בשמונת השבועות האחרונים, למעט שבוע אחד, וזאת לעומת אפס מרואיינים ערבים בשמונה מתוך 11 השבועות הראשונים של המדד.

דומה כי לא מדובר במקרה, אלא במדיניות מכוונת של העיתונאים המייצרים את התוכניות הללו, שהבינו שההדרה המתמשכת של ערבים מהשיח הציבורי אינה ראויה, החליטו לשנות את המצב והחלו לפעול בכיוון.

שיעור המרואיינים הערבים ב"נכון להבוקר" ו"המוסף", לפי שבועות, ינואר-מאי 2016

שיעור המרואיינים הערבים ב"נכון להבוקר" ו"המוסף", לפי שבועות, ינואר-מאי 2016

מה שדרוש כעת הוא שגם ביתר התוכניות המפלות דרך קבע את האוכלוסייה הערבית יבינו שמדובר במנוהג מגונה ואנטי-עיתונאי, וישנו את דרכן.

הכוונה בראש ובראשונה ל"פגוש את העיתונות" ו"המטה המרכזי", שתי התוכניות הפוליטיות המשודרות בסופי שבוע בערוץ 2 וערוץ 10 ("המטה המרכזי" אמורה לחזור השבוע אחרי חופשת חגים מוארכת בת ארבע שבועות).

רינה מצליח (צילום: מיכל פתאל)

רינה מצליח (צילום: מיכל פתאל)

שתי התוכניות הללו ממוקמות זה זמן רב בתחתית הטבלה. אמנם מדובר בתוכניות עם מספר נמוך יחסית של מרואיינים (לצורך המדד גם אדם שאומר משפט אחד בכתבת שטח המשודרת במהדורת חדשות נחשב "מרואיין", ובשתי התוכניות האלה אין כלל כתבות שטח), אך הנושאים הפוליטיים שעומדים במוקד שתי התוכניות מחייבים ייצוג של חמישית מאוכלוסיית ישראל. לא הגיוני שרק יהודים ילבנו את המחלוקות הפוליטיות של הציבור בישראל, כאשר חמישית ממנו כלל אינו יהודי.

שלוחה מכאן קריאה, פעם נוספת, אל מגישת "פגוש את העיתונות" רינה מצליח והעורך יונתן למזה, ואל מגיש "המטה המרכזי" גדי סוקניק והעורכים אהרל'ה גולדפינגר והדס ריבק, לחדול מהאפליה ולחלוק את זכות הביטוי בדיונים הפוליטיים המרכזיים בישראל גם עם נציגים של קבוצת המיעוט באוכלוסייה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒14.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒14.5. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מבט אל ראש טבלת התוכניות המשוקללת מעלה כי המאמץ המתמשך של "מה בוער" מביא אותה למקום השלישי, על חשבון "שישי" של ערוץ 10. בנוסף, "ערב חדש" ו"סדר יום" עלו בטבלה על חשבון "אולפן שישי".

שלושת יומני סוף השבוע בערוצי הטלוויזיה בלטו בתחילת השנה במספר מרואיינים ערבים גבוה הודות לכתבות שטח שעסקו בגל הטרור. בשבועות האחרונים רושמים שלושת היומנים ירידה עקבית במספר המרואיינים הערבים, שממנה ניתן להסיק כי השיעור הגבוה בתחילת השנה היה חריג וכי המיקום שלהם בטבלה המשוקללת, מיקום שעודנו גבוה, הוא מיקום מטעה.

שיעור המרואיינים הערבים ב"יומן", "אולפן שישי" ו"שישי", לפי שבועות, ינואר-מאי 2016

שיעור המרואיינים הערבים ב"יומן", "אולפן שישי" ו"שישי", לפי שבועות, ינואר-מאי 2016

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה