לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתבמהלך חודש אפריל השתתפו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל קרוב לארבעים מרואיינים ערבים שהוזמנו לדבר על תחום התמחותם, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. מדובר בירידה במספר המרואיינים המומחים לעומת חודש מרץ, אולם נתוני חודש אפריל עדיין גבוהים מאשר נתוני ינואר ופברואר, טרם הושק המדד.

מדד הייצוג, מיזם מתמשך באתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן שוטף את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בחמשת כלי התקשורת המרכזיים במדינת ישראל: ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, וערוצי הרדיו רשת ב' וגלי-צה"ל.

מדי שבוע מתפרסמים באתר "העין השביעית" נתונים על מספר ושיעור המרואיינים הערבים בשבוע החולף, בחמשת כלי התקשורת המרכזיים וכן ב-19 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות שמשודרות בישראל. בנוסף, אחת לחודש מתפרסמים ממצאי בדיקת עומק - כמו זו שאתם קוראים כעת - לאיתור מי מבין אותם מרואיינים הגיעו לתקשורת רק משום שהם ערבים ומי מפני שנושא המומחיות שלהם רלבנטי לדיון שנערך.

על פי נתוני חודש אפריל, 38 מומחים ערבים השתתפו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל: ערוץ 2, ערוץ 10, ערוץ 1, רשת ב' וגלי צה"ל. את הטבלה מובילה, כבר חודש שלישי ברציפות, רשת ב' של קול ישראל עם 15 מומחים שונים ששובצו בתוכניות הרשת. במקום השני ניצב ערוץ 10, עם 11 מומחים, ואחריהם גלי צה"ל, ערוץ 1 וערוץ 2, עם שישה, ארבעה ושני מומחים בלבד, בהתאמה.

מספר המומחים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל, ינואר-אפריל 2016

מספר המומחים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל, ינואר-אפריל 2016

בבסיס ההבדלה בין מרואיינים ערבים שאינם מומחים לבין המרואיינים המומחים עומד הרעיון כי מרואיינים המשתתפים בתוכניות חדשות ואקטואליה בשל מקצועם או תחום התמחותם נתפסים באופן מובן מאליו בהקשר חיובי, וזאת לעומת מרואיינים המשתתפים בשל זהותם הערבית, שבדרך כלל מסוקרת בתקשורת הישראלית בהקשרים שליליים.

ח"כ זוהיר בהלול (צילום: אמיר לוי)

ח"כ זוהיר בהלול (צילום: אמיר לוי)

בין המרואיינים המומחים לא נכללים פוליטיקאים ערבים, מהמרואיינים הערבים השכיחים ביותר בתקשורת העברית. כך, לשם המחשה, בחודש אפריל התראיין ח"כ זוהיר בהלול ארבעים פעמים בכלי התקשורת הנכללים בבדיקה, וזאת על רקע אמירות מעוררות מחלוקת שלו. מדובר במספר הופעות גבוה יותר מאשר סך ההופעות של כל המומחים הערבים גם יחד.

בבדיקת שיעור המומחים הערבים מבין כלל המרואיינים הערבים בכלי התקשורת השונים עולה כי רק ערוץ 10 שמר על כוחו עם 21%, כמו בחודש מרץ. בכל יתר הערוצים ירד שיעור המומחים הערבים מבין כלל המרואיינים הערבים, אם במידה מועטה כמו ברשת ב', ואם בצלילה חדה כמו בגלי צה"ל וערוץ 2. ערוץ 1, שהיה היחיד שרשם בחודש מרץ ירידה בשיעור המומחים הערבים המשיך את המגמה גם בחודש אפריל.

בשל הנתונים הללו יוצא שמבחינת שיעור המומחים הערבים ערוץ 10 מתייצב במקום הראשון, לראשונה מאז תחילת המדידה בחודש ינואר, כשאחריו רשת ב', גלי צה"ל, ערוץ 1 וערוץ 2 שמגיע למקום האחרון, ממש כמו במדד הייצוג הכללי שפורסם השבוע.

אחוז המומחים הערבים מבין כלל המרואיינים הערבים בכלי התקשורת, ינואר-אפריל 2016

אחוז המומחים הערבים מבין כלל המרואיינים הערבים בכלי התקשורת, ינואר-אפריל 2016

את הירידה שנרשמה בשיעור המומחים הערבים בחודש החולף יש לבחון גם על רקע העליה במספר המרואיינים הערבים הכללי. אחרי שבחודש ינואר, שבו היו אירועים ביטחוניים רבים, השתתפו 373 מרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת כלי התקשורת המרכזיים, ירד המספר בחודש פברואר ל-263 ומאז מסתמנת מגמת עלייה. בחודש מרץ התראיינו 291 ערבים לחמשת כלי התקשורת המרכזיים ואילו בחודש אפריל הגיע המספר ל-335.

מבחינה זו, ההישג הגדול ביותר של החודש החולף שייך לרשת ב'. לא רק שמספר המרואיינים הערבים ברשת היה בחודש אפריל הגבוה ביותר מבין כל כלי התקשורת שנבדקו (89 מרואיינים), ולא רק שזהו המספר הגבוה ביותר שהרשת רשמה מאז תחילת הבדיקה בחודש ינואר השנה, אלא שהרשת הצליחה במקביל לשמור על שיעור גבוה ביותר של מרואיינים מומחים מתוך כלל המרואיינים הערבים (17%).

את אחד ההסברים לכך נמצא בראש טבלת התוכניות לחודש האחרון, שם בולטות שתי נציגות בכירות של רשת ב', שראיינו כל אחת ארבעה מומחים ערבים. "סדר יום", בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד, שהגיעה למקום השני בטבלה עם 40% מומחים מבין המרואיינים הערבים, ו"הבוקר הזה", בהגשת אריה גולן ובעריכת ניקולא רוזנבאום, שממוקמת במקום השלישי עם 24% מומחים מבין המרואיינים הערבים.

מספר המרואיינים הערבים ומספר המומחים מתוכם, בתוכניות האקטואליה המובילות בחודש אפריל. כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר המרואיינים הערבים ומספר המומחים מתוכם, בתוכניות האקטואליה המובילות בחודש אפריל. כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

במקום הראשון בטבלת התוכניות, ממש כמו בחודש שעבר, נמצאת "לונדון את קירשנבאום", בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי, עם חמישה מומחים ערבים המהווים 42% מכלל המרואיינים הערבים.

בכל יתר התוכניות שנכללו בבדיקה מספר המומחים הערבים שהתראיינו זניח, כאשר בתוכניות הבאות לא התראיין במהלך כל חודש אפריל ולו מומחה ערבי אחד: "פגוש את העיתונות", "אולפן שישי", "שישי", "ערב חדש", "החדשות הלילה", "שש עם", "הכל דיבורים", "חמש בערב", "המטה המרכזי" ו"יומן".

למעשה, ב"המטה המרכזי" של ערוץ 10 (עורכים: אהרל'ה גולדפינגר והדס ריבק) וב"יומן" של ערוץ 1 (עורכים אורי לוי ועמית וינטר) לא התראיין בחודש אפריל אף ערבי כלל.

*  *  *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" ‒ בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה