לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעת

עלייה משמעותית חלה במספר המומחים הערבים שהתראיינו בתקשורת הישראלית מאז החל להתפרסם "מדד הייצוג" בתחילת החודש שעבר, כך עולה מבדיקת עומק של כלל המרואיינים הערבים מתחילת השנה.

בעוד שבחודש ינואר התראיינו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל 29 מומחים ערבים, ובחודש פברואר התראיינו 31 מומחים ערבים, במהלך חודש מרץ, לאחר פרסום ממצאי מדד הייצוג הראשוניים, עלה מספר המומחים שהתראיינו לתוכניות חמשת כלי התקשורת המרכזיים והגיע ל-51. מדובר במספר הגבוה פי 1.7 מזה של החודשים שקדמו לו.

מדד הייצוג, מיזם מתמשך באתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן שוטף את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בחמשת כלי התקשורת המרכזיים במדינת ישראל: ערוצי הטלוויזיה 1, 2 ו-10, וערוצי הרדיו רשת ב' וגלי-צה"ל.

מדי שבוע מתפרסמים באתר "העין השביעית" נתונים על מספר ושיעור המרואיינים הערבים בשבוע החולף, בחמשת כלי התקשורת וכן ב-19 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות שמשודרות בישראל. בנוסף, אחת לחודש מתפרסמים ממצאי בדיקת עומק לאיתור מי מבין אותם מרואיינים הגיעו לתקשורת רק משום שהם ערבים ומי מפני שנושא המומחיות שלהם רלבנטי לדיון שנערך.

כך, לדוגמה, עד ראייה לתאונת דרכים שהתרחשה בצומת אום אל-פחם לא נחשב ל"מומחה". לעומת זאת, סוציולוגית המתמחה בעבריינות נוער, שהוזמנה לאולפן או רואיינה באמצעות הטלפון כדי שתשמיע את דעתה המקצועית על מקרי אלימות בקרב בני-נוער בישראל, תיספר כהופעה של מומחה לצורך הבדיקה. חברי-כנסת ערבים, מהמרואיינים הערבים הפופולריים ביותר בתקשורת הישראלית, אינם נחשבים "מומחים" ואינם נכללים בספירה.

ההתמקדות בקבוצת המומחים נועדה לשים את הדגש על ההקשר שבו מתבצע הראיון, ולא רק על עצם הייצוג הערבי בתקשורת. ראיון עם מומחה, שהוא במקרה גם ערבי, יהיה ממילא בהקשר חיובי. המרואיין יוצג כבר-סמכא, לא כאויב.

למעשה, מספר ושיעור המומחים הערבים המתראיינים בתקשורת העברית בישראל הם הפרטים החשובים מבין כל אלה שבוחן מדד הייצוג. גם אם בכלי התקשורת המרכזיים בישראל יהיה שיעור המרואיינים הערבים דומה לשיעורם באוכלוסיית המדינה, לא תהיה בכך תועלת חברתית ודמוקרטית רבה אם כל המרואיינים הללו יישארו במשבצת "הערבי".

אם כל המופיעים הערבים בתקשורת יהיו בהקשרים בטחוניים או שליליים, אם כולם יוזמנו לאולפן כדי שחברי פאנל יתקיפו אותם בביקורת על מעשיהם של פלסטינים אחרים, אם כולם יוזמנו כדי לדבר אך ורק על החברה הערבית בישראל ולא על נושאים הנוגעים לכלל האוכלוסייה, ההפרדה בין אזרחים ישראליים בני לאום שונה תישמר, אולי אף תתחזק.

משום כך יש מקום לשאוב עידוד מהעלייה המשמעותית במספר המומחים הערבים בשבועות שבאו בעקבות פרסום מדד הייצוג. כך, לדוגמה, ערוץ 10, שבחודש ינואר ריאיין ארבעה מומחים ערבים ובחודש פברואר ריאיין שבעה מומחים ערבים, ריאיין בחודש מרץ 12 מומחים ערבים, פי שלושה מאשר בתחילת השנה. רשת ב' כמעט ושילשה גם היא את מספר המומחים הערבים בתוכניותיה: מחמישה בחודש ינואר, דרך תשעה בחודש פברואר ועד ל-14 בחודש מרץ, לאחר פרסום מדד הייצוג. גלי-צה"ל הגדילה אף היא באופן משמעותי והכפילה את כמות המומחים הערבים בתוכניותיה, מחמישה בחודשים ינואר ופברואר ל-11 בחודש מרץ. בערוצים 2 ו-1, לעומת זאת, לא נרשמה עלייה בחודש מרץ.

מספר המומחים הערביים בתוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל, ינואר-מרץ 2016

מספר המומחים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה בחמשת כלי התקשורת המרכזיים בישראל, ינואר-מרץ 2016

גם בבחינת שיעור המומחים שהתראיינו מתוך כלל המרואיינים הערבים בערוצים השונים ניכרת עלייה בחודש מרץ, לאחר תחילת פרסומי מדד הייצוג. בחודש ינואר רק 8% מתוך כל המרואיינים הערבים בחמשת כלי התקשורת היו מומחים. בחודש פברואר עלה השיעור ל-12% ובחודש מרץ, לאחר פרסום מדד הייצוג, הגיע שיעור המומחים מתוך כלל המרואיינים הערבים ל-18%.

אחוז המומחים הערביים מבין כלל המרואיינים הערביים בכלי התקשורת, ינואר-מרץ 2016

אחוז המומחים הערבים מבין כלל המרואיינים הערבים בכלי התקשורת, ינואר-מרץ 2016

בדיקת מספר ושיעור המומחים לפי תוכניות החדשות והאקטואליה השונות מעלה כי בחודש מרץ ניצבה "לונדון את קירשנבאום", בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי, ברמה אחת מעל כל היתר, עם 7 מרואיינים ערבים שהובאו בתור מומחים בתחומם, כמחצית מסך כל המרואיינים הערבים שהשתתפו בתוכנית. "הכל דיבורים" ברשת ב', בהגשת עדי מאירי ובני טייטלבוים ובעריכת רוית לוי, הגיעה למקום השני עם 4 מרואיינים ערבים מומחים, 50% מסך המרואיינים הערבים בתוכנית בחודש זה. גם במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 התראיינו בחודש האחרון 4 מומחים ערבים, 24% מסך המרואיינים הערבים שלקחו חלק במהדורות.

ב"סדר יום" של רשת ב', ב"מה בוער" בגלי-צה"ל ובמהדורת החדשות של ערוץ 10 התראיינו 3 מומחים ערבים במהלך החודש, כשאת הטבלה סוגרים מהדורת "מבט" של ערוץ 1 ומשדר "יומן" של הערוץ עם שני מומחים ערבים כל אחד.

מספר המרואיינים הערביים ומספר המומחים מתוכם, בתוכניות האקטואליה המובילות בחודש מרץ. כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר המרואיינים הערבים ומספר המומחים מתוכם, בתוכניות האקטואליה המובילות בחודש מרץ. כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

איתי דנקנר (צילום: אורן פרסיקו)

איתי דנקנר (צילום: אורן פרסיקו)

בתוכניות החדשות והאקטואליה הבאות לא רואיין אף מומחה ערבי אחד בחודש שחלף: "חמש בערב" עם רפי רשף, מגזין "שישי" ו"המטה המרכזי" בערוץ 10, "ערב חדש" של החינוכית המשודרת בערוץ 1, "המוסף" המשודרת מדי ערב בערוץ 1 (וסוגרת גם את טבלת כלל המרואיינים הערבים), "הבוקר הזה" של רשת ב', "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, ותוכניות ערוץ 2 "שש עם עודד בן-עמי", "פגוש את העיתונות", "החדשות הלילה" ו"אולפן שישי".

למען הדיוק, ב"אולפן שישי" של ערוץ 2 , שעורך איתי דנקנר, לא רואיין ולו ערבי אחד, מומחה או לא מומחה, במהלך כל חודש מרץ.

Read this article in English

*  *  *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" ‒ בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה