האגודה לזכות הציבור לדעת תעניק בסוף החודש תעודת הוקרה לזליג רבינוביץ', עוזרו הבכיר של מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם, וזאת בשל "מחויבותו העמוקה לשידור הציבורי". מהאגודה נמסר כי מדובר בהחלטת הנהלה, שנימוקיה יפורסמו בימים הקרובים.

האגודה לזכות הציבור לדעת עמדה לצד הנהלת רשות השידור הנוכחית בכמה מן המאבקים הבולטים שלה נגד עובדי הרשות. בין היתר תמכה האגודה בהחלטת הרשות לצרף את מנחם בן כמנחה מאזן לתוכנית "סדר יום" בהנחיית קרן נויבך; נרתמה למאמצי הנהלת הרשות לטרפד את התיקון לקוד האתי; ופנתה לאגודת העיתונאים בירושלים בבקשה לפסול את מועמדותו של אריה שקד, מנהל קול-ישראל לשעבר, לתפקיד בהנהלת האגודה.

לפי דיווחו של בן כספית, לפני כמה חודשים התלוננה האגודה נגד כתב רשת ב' רן בנימיני, תלונה שהובילה לשימוע שנערך שלא כדין (ובהמשך בוטל) אצל מנהל קול-ישראל, ד"ר מיכאל (מיקי) מירו. מירו, ציין כספית, הפעיל בעבר בלוג ובו נתן במה קבועה לפרסומי האגודה.

לפני כשלושה חודשים, לרגל הענקת פרס ביקורת התקשורת מטעם האגודה (בין השאר, גם לאתר "העין השביעית"), הוקדשה שעה שלמה של השידור הציבורי לאגודה. התוכנית שודרה ברשת ב', על חשבון המשבצת הקבועה של התוכנית לענייני חברה, בהנחיית מנהל הרדיו מירו. כעת, כך נראה, הגיעה תורה של האגודה להנחיל כבוד להנהלת רשות השידור, וזאת באמצעות הוקרת עוזרו הבכיר של המנכ"ל, זליג רבינוביץ'.

זליג רבינוביץ' ליד בניין הטלוויזיה ברוממה, 2003 (צילום: פלאש90)

זליג רבינוביץ' ליד בניין הטלוויזיה ברוממה, 2003 (צילום: פלאש90)

החלטת האגודה מעוררת אי-נוחות לא רק בשל הסימביוזה המטרידה בינה לבין ההנהלה במאבקה בעיתונאי השידור הציבורי, אלא גם בשל קופת השרצים שסוחב איתו חתן תעודת ההוקרה המיועד.

רבינוביץ' החל את דרכו ברשות השידור לפני כ-25 שנה כעוזר צלם, אך זכה לקידומים משמעותיים בשתי תקופות: כשיוסף בראל כיהן כמנכ"ל רשות השידור, וכן תחת המנכ"ל הנוכחי, יוני בן-מנחם. בתקופת בראל הפך רבינוביץ' במהירות חריגה מצלם לסגן מנהל מחלקת צילום ולמפיק הראשי של מגזין החדשות "יומן" ולעוזר מנהל הטלוויזיה. מבקר המדינה דאז, אליעזר גולדברג, התייחס לקידומו המהיר של רבינוביץ' בתקופת בראל והביא את סיפורו כדוגמה מייצגת לקידום מזורז, שלא כדין, תוך שינוי תנאי הסף המקובלים בתפקיד.

אחרי שבראל הודח מתפקידו ורבינוביץ' הועבר מתפקידיו הבכירים, הוא פנה לקבלת סעד מבית-הדין לעבודה, אך נענה בשלילה. השופטת רונית רוזנפלד קבעה כי רבינוביץ' מונה לתפקיד סגן מנהל מחלקת צלמים על אף שעובד אחר זכה בתפקיד שנים קודם לכן במכרז כדין. השופטת התייחסה גם לתרבות העבודה של רבינוביץ' באותה תקופה. "המבקש", קבעה, "שאינו משובץ בעבודת צילום, אינו מבצע עבודת צילום בפועל, מקבל מינוי כסגן מנהל מחלקת צלמים, שעה שאחר משמש בתפקיד לאחר שזכה במכרז. לאחר שבשלב ראשון מציין כי אינו מקבל כל תמורה עבור מינוי זה, הוא מבהיר בשלב מאוחר יותר כי אין הוא מקופח ומשולם לו גמול עבור עבודה בשעות נוספות".

יורם כהן, מנהל חטיבת החדשות באותה תקופה, תיאר בפני בית-המשפט את יכולותיו של רבינוביץ' כמפיק "יומן". "למבקש [רבינוביץ'] היתה נוכחות מועטה במערכת 'היומן'", העיד. "הוא לא השתתף בישיבות הבוקר במערכת, ובכלל זה בישיבות הבוקר של יום שישי. בדרך כלל היה מופיע ב'יומן' ביום שישי שעה עד שעתיים לפני השידור ונשאר עד לסיומו. המבקש נכח באולפן, אך לא ניהל את השידור מעמדת המפיק. [...] תרומתו של המבקש ל'יומן' באה לידי ביטוי בעיקר כאשר התעוררו בעיות של מחסור בצוותי צילום נוספים ל'יומן'".

המנכ"ל הזמני של הרשות באותה תקופה, יאיר אלוני, העיד כי בדק את תפקודו של רבינוביץ' והגיע למסקנה כי "האיש נושא בשלל כובעים, לכאורה לא מתפקד באף אחד מהם כראוי או במלוא הזמן, והוא מהווה לטעמי, לדעתי באותה עת, תפוח מורעל שמרעיל את האווירה בבניין הטלוויזיה".

עם מינויו של בן-מנחם למנכ"ל הרשות, לפני כשנתיים, שוב דרך כוכבו של רבינוביץ'. לטענת אגודת העיתונאים בתל-אביב, רבינוביץ' מונה לתפקיד העוזר הבכיר של המנכ"ל בניגוד לתנאי הסף, ומכהן מאז בעוד כמה וכמה תפקידים ניהוליים ועיתונאיים שונים, בין היתר כמנהל בפועל של ערוץ 1, וזאת בניגוד להתחייבותו בפני בית-הדין ותוך ביזוי בית-הדין, לטענת האגודה.

זאת ועוד: בשנתיים האחרונות גויס מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, כדי לסייע למינויו של רבינוביץ' בניגוד לעמדת משרד האוצר; הוועד המנהל שינה בדיעבד את תנאי הסף לתפקיד העוזר הבכיר, כדי להתאימם לרבינוביץ'; נודע כי ארבעה מבני משפחתו של רבינוביץ' מועסקים ברשות; ולטענת אגודת העיתונאים, רבינוביץ' קיים יחסי תן-וקח עם המנכ"ל מחוץ לרשות השידור והיה שותפו לעסקי נדל"ן. רבינוביץ' אף זכה לכבוד גדול כשהוזמן לקבלת הפנים האקסקלוסיבית לנשיא ארה"ב ברק אובמה והשתתף גם במשלחת שסיקרה את האולימפיאדה.

בית-הדין לענייני עבודה טרם הכריע בנוגע לטענות האגודה בדבר התנהלותו הפגומה לכאורה של רבינוביץ' בתקופת ההנהלה הנוכחית. רבינוביץ' והרשות, יש להדגיש, מכחישים מכל וכל הפרה כלשהי של החוק או הדין במינויו או התנהלותו של רבינוביץ'.