עמיחי שיקלי, המכהן כשר התפוצות בממשלת נתניהו, תובע 300 אלף שקלים מעיתונאי "הארץ" אורי משגב בעקבות סדרת פרסומים בפייסבוק על השתמטותו לכאורה מלחימה במהלך מלחמת לבנון השנייה.

ב-25.8, אחרי שהשר שיקלי ביקר בחריפות את קריאות המוחים נגד ההפיכה המשטרית להפסיק להתנדב למילואים, פרסם משגב פוסט בפייסבוק שבו כתב "עמיחי שיקלי היה עדיין קצין בשירות פעיל כשפרצה מלחמת לבנון השנייה. הוא בחר להישאר על החוף בדרום אמריקה. לא ננקטה נגדו פעולה נחרצת, לא העיפו אותו על טיל ולא לקחו לו את דרגות הקצונה. אבל החבר'ה בגולני לא שוכחים".

למחרת פרסם משגב פוסט נוסף שבו כתב בין היתר: "עמיחי שיקלי היה בדרום אמריקה כשפרצה מלחמת לבנון השנייה, בעודו בשירות פעיל ומשוייך בחירום לגולני, ולא חזר. 34 ימים. אלו פניה של ממשלת המשתמטים הזאת". כעבור יום נוסף פרסום משגב פוסט שלישי ובו חזר על טענותיו והוסיף בין היתר: "עם או בלי קשר, תפקידיו הבאים כבר לא היו בסיירת גולני שבה צמח".

"טענותיו של הנתבע, על פיהם התובע סירב להתייצב לשירות כאשר נקרא לדגל במהלך מלחמה, מהווים דבר שקר חמור אשר פגע באופן אישי בתובע בציפור נפשו – השירות הצבאי במדינת ישראל", נכתב בכתב התביעה שהגיש שיקלי באמצעות עו"ד מיכאל דבורין.

לדברי שיקלי, בזמן מלחמת לבנון השנייה לא היה משויך לגולני אלא סיים תפקיד בשייטת 13 ואחריו יצא לחל"ת לקראת לימודיו בתוכנית למשרתי קבע. עוד טוען שיקלי כי איש לא פנה אליו בקריאה לחזור ליחידה אלא הוא זה שפנה מיוזמתו ליחידה וביקש להצטרף ללחימה אך הובהר לו כי הדבר אינו אפשרי שכן אינו מפקד על צוות מוגדר.

לפי שיקלי, לאחר שסיים את לימודיו קיבל פיקוד על פלוגה ביחידה מובחרת וברבות הימים פנה אליו מפקד סיירת גולני בתקופת מלחמת לבנון השנייה בבקשה שיפקד על כוח החילוץ של החטיבה.

טרם הוגש כתב הגנה אך לכתב התביעה צורפה תגובת משגב למכתב ההתראה שקיבל משיקלי. עו"ד טלי בן-סימון כתבה מטעמו של משגב כי הפרסומים של העיתונאי הינם אמת. "מרשנו טען שבפרוץ מלחמת לבנון השנייה, מרשך העדיף להישאר בחו"ל לאורך ימי הלחימה כולם, ולא לחזור לארץ, ומרשך אינו חולק על כך", נכתב.

תביעתו של השר שיקלי מצטרפת לתביעה נוספת מהזמן האחרון שהגיש חבר ממשלת נתניהו: יו"ר ש"ס אריה דרעי תובע 630 אלף שקל מ"דה מרקר" והעיתונאי גור מגידו, בעקבות כתבה על האופן בו "בחש" בבחירות לעיריית אשדוד ובמיזם נדל"ן ענקי בעיר. גם שמואל סילמן, בעלה של השרה עידית סילמן, הגיש לאחרונה שתי תביעות דיבה נגד פעילות מחאה.

גם נבחרי ציבור מהאופוזיציה תובעים: ח"כ אביגדור ליברמן הגיש תביעת דיבה בסך מיליון שקל נגד חדשות 12 ועמרי מניב, בעקבות כתבה בחדשות 12 לפיה פעל באופן מושחת מול ראש עירייה, כדי להיטיב עם חברה בה עבד בנו.

אולם נבחר הציבור שיאן התביעות הוא ללא ספק שר המשטרה איתמר בן-גביר. מאז נבחר לכנסת, בעודו נהנה מחסינות פרלמנטרית, הגיש איש הימין הקיצוני איתמר בן-גביר לפחות 13 תביעות דיבה בסך כולל העולה על 6 מיליון שקל. גם חנמאל דורפמן, ראש המטה של בן-גביר, הגיש תביעת דיבה נגד עיתונאים שפרסמו על הקשר שלו לרוצחים יהודים ונגד אנשים פרטיים שהדהדו את הפרסומים.

61908-09-23