יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, מערער על פסק-הדין שקיבל את תביעת ח"כ לשעבר סתיו שפיר נגדו ודחה את התביעה שלו נגדה.

לפני כחודשיים פסק השופט אביים ברקאי מבית-משפט השלום בת"א-יפו כי נתניהו הבן הוציא את דיבתה של שפיר כשכתב לה "תמצאי כבר בעל ערבי קבוע שלא יזרוק אותך" וטען כי היא "חובבת פדופילים" ו"חייבת למשלם המסים 8 מיליון שח". מנגד, השופט ברקאי קבע כי שפיר הצליחה להוכיח "אמת דיברתי" בכל הקשור לשלושה ביטויים שהצמידה לנתניהו, אשר היוו לשון הרע: "מתבטל מכספנו" "גזען" ומטרידן". השופט ברקאי חייב את נתניהו לפצות את שפיר בכ-70 אלף שקלים, כולל הוצאות ושכר טרחת עו"ד.

את שפיר ייצגו עורכי-הדין אוהד רוזן, חגי קלעי, קרין תורן-היבלר ונתן שוורצמן. את נתניהו ייצג עו"ד יניב לנקרי וכבר עם היוודע פסק-הדין הודיע נתניהו הבן כי בכוונתו לערער (ולהגיש תלונה נגד השופט).

בערעור, אותו הגיש נתניהו באמצעות עו"ד חור אוריאל ניזרי, טוען בנו של ראש הממשלה כי השופט ברקאי צדק כשקבע כי שפיר פרסמה לשון הרע על נתניהו אך שגה בקביעתו כי שמורה לה הגנת "אמת דיברתי".

נתניהו "אינו מתבטל ולא הוכח ולו בטענה עניין זה", נכתב בערעור. "כפי שאין ילדיהם של שופטים מתבטלים מכספי הוריהם אשר מקבלים שכר ו/או הטבות במגזר הציבורי, כך אין בנו של ראש הממשלה אשר היה חי אצל אביו מתבטל מכספי ציבור". הכספים שמימנו אותו לאורך השנים, טוען נתניהו, לא היו כספי ציבור אלא "כספי עבודתו של אביו ועמל כפיו של אביו" ובנוסף היו לו "מקורות הכנסה נוספים לרבות מעבודה". בהקשר זה נכתב כי נתניהו, בן 31 כיום, הוא "בחור צעיר אשר על אף גילו החזיק בתארים אקדמיים ועשה רבות בחייו".

עוד טוען נתניהו הבן כי אינו גזען. "יש הבדל בין אדם שהוא במהותו גזען לבין אמירה גזענית (אשר אף היא לא הייתה)", מוסבר בערעור. השופט ברקאי כתב כי לו היה מדובר במדינה זרה, שאינה מדינת העם היהודי, בה בנו של מנהיג המדינה מטיח בחברת פרלמנט לשעבר "תמצאי כבר בעל יהודי קבוע שלא יזרוק אותך" אפשר היה לראות בכך גזענות. נתניהו הבן טוען גם הוא באמצעות החלפת התיבה "ערבי" אך מגיע למסקנות שונות. לדבריו, "ניתן היה לשתול במשפט במקום יהודי או ערבי, בלונדיני וכך ניכר כי אין שום היבט גזעני".

בנוסף טוען נתניהו כי אינו מטרידן, וזאת בין היתר משום ש"הוצא נגדו צו הטרדה מאיימת בעניין ספציפי. כך שניתן היה לומר שהמערער הטריד בעניין ספציפי אך בוודאי שבית משפט בישראל לא יכול היה לקבוע כי המערער הינו 'מטרידן' במהותו על בסיס הראיות והטענות אשר הוגשו".

בעוד פסק-הדין קבע כי יש להתייחס לנתניהו כאישיות ציבורית על כל המשתמע מכך בהקשר של דיני לשון הרע, נתניהו הבן מתאר את עצמו בערעור כ"אדם פרטי אשר אינו נושא בתפקיד ציבורי כלשהו, איננו פעיל עוד ברשת החברתית וכן איננו מתגורר כעת בישראל". לדבריו, יש להבדיל בין מעמדו כ"אדם פרטי לחלוטין" למעמדה של שפיר כאשת ציבור.

מעבר לערעור על קבלת תביעתה של שפיר נגדו, מערער נתניהו הבן גם על דחיית תביעתו הנגדית, אותה הוא מגדיר "מהמוצדקות שיש ואשר הוגשו אי פעם לפתחו של בית משפט נכבד זה".

לדבריו, הצליח להוכיח כי שפיר "חייבת למשלם המסים 8 מיליון שח", שכן מפלגתה קיבלה תשלום ממשלם המסים עבור ריצה בבחירות ותשלום זה לא הוחזר. אשר לביטוי "תמצאי כבר בעל ערבי קבוע שלא יזרוק אותך", נתניהו טוען כי "רווקות איננה לשון הרע" וכי "נישואים עם ערבי אף הם אינם לשון הרע". הביטוי "חובבת פדופילים", מוסיף נתניהו הבן, מתייחס לקשר בין אהוד ברק שהיה שותפה הפוליטי של שפיר לפדופיל המורשע ג'פרי אפשטיין. יצוין כי ההסברים הללו נטענו כבר בפני בית-משפט השלום, ונדחו.

בנוסף טוען נתניהו כי אפשר ששפיר דווקא הרוויחה מהפרסומים שלו כלפיה שכן "כלל ידוע הוא, שדווקא פרסומים שליליים על ידי מי שמזוהה כנציג המחנה הפוליטי היריב כאזרח הינם דבר שפוליטיקאים מרוויחים ממנו (כמאמר הביטוי בהקשר לפוליטיקאים: 'אין פרסום שלילי' - 'Remember, no such thing as bad publicity'").

27311-06-23
32745-03-21