בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, תובע את חברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר דיבה. בין השניים כבר מתנהלות תביעות הדדיות. נתניהו דורש כעת פיצוי של 154 אלף שקל בשל דברים שאמרה בתוכנית הטלוויזיה "אופירה וברקוביץ'" בערוץ 12 בסוף השנה שעברה (2.12.22): "האלימות הזאת שאנחנו רואים את יאיר נתניהו משתמש בה, אנחנו רואים את אבא שלו משתמש בה... היא מחלחלת מהרשת, מול עשרות אלפי עוקבים, לאלימות שאנחנו רואים ברחוב, שמישהו שולף סכין, על בן אדם שבסך הכל חצה מעבר חצייה ורוצח אותו".

לפי כתב התביעה, בדברים אלה "ייחסה הנתבעת לנתבע אחריות אישית למעשי רצח מזעזע שאירע מספר ימים לפני השידור, תוך קשירת קשר בין התנהגות שלילית ושאינה אמת אשר יוחסה לתובע לבין אירוע הרצח כגורם לרצח" (שגיאות הכתיב במקור). מדובר, טוען נתניהו, בלשון הרע "מהרף הגבוה ביותר" וזאת "מתוך כוונה לפגוע". עוד טוען נתניהו כי הדברים מהווים עבירה על איסור הסתה.

יאיר נתניהו טוען כי מקרה הרצח אליו התכוונה שפיר הוא זה של יורי וולקוב, שנרצח אחרי שהעיר לאופנוען בחולון. נתניהו טוען כי הוא אינו הגורם לרצח, אם כי כתב התביעה אינו מתייחס לטענה עצמה של שפיר, לפיה האופי המסית, המתסיס והאלים של פרסומיו הפופולריים ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת, תורם לאווירה האלימה בחברה הישראלית.

למרות שאחד הסעדים שנתניהו מבקש הוא הסרת הראיון מהרשת, התביעה לא הוגשה נגד קשת 12, שהיא, ולא שפיר, יכולה לספק סעד כזה.

את יאיר נתניהו מייצג עורך הדין חור אוריאל ניזרי.

לחוץ, מבוהל ומקלל בשרשרת

לכתב התביעה מצורף מכתב תשובה ששלח משרד קלעי, רוזן ושות', בשמה של שפיר, בתגובה למכתב התראה של נתניהו. שפיר מסרה לנתניהו כי מכתבו הוא "אסופת טענות והאשמות חסרות יסוד, שהמילה 'הזויות' עושה עמן חסד", וכי יאיר נתניהו משקר כשהוא טוען שאמרה שהוא "הגורם המניע" מאחורי רצח וולקוב.

שפיר מזכירה את שאירע במסגרת תביעת הדיבה שהגישה שפיר עצמה נגד נתניהו: "במסגרת דיון ההוכחות, נחשף בית המשפט, כמו גם העיתונאים והקהל שנכח באולם, למחזה אימים בו מרשך, לחוץ ומבוהל, השתלח במרשתנו (וכינה אותה, בין היתר, 'כלבה'); השתלח בראש ממשלה ורמטכ"ל לשעבר (וכינה אותו, בין היתר, 'פדופיל'); השתלח במערכת בתי המשפט בכללותה, כמו גם במותב שדן בעניינו, השתלח בעורך דין, קצין בית המשפט (הח"מ), ועוד ועוד.

"דברים אלה, שנאמרו במסגרת הדיון, אינם חריגים אצל מרשך. נהפוך הוא, מדובר בהמשך ישיר להתנהלות המאפיינת את מרשך ברשתות החברתיות, ובחיים עצמם. בדיון הוצגו התבטאויות, מעט מזעיר, של מרשך בהן השמיע הערות גזעניות ופוגעניות כלפי מיעוטים (ערבים, להט"בים); הערות סקסיסטיות, מחפיצות ומטרידות כלפי נשים; הערות קשות הכוללות ייחולים למותם (!) של מי שאיננו נמנה על המחנה הפוליטי של מרשך, ועוד ועוד. מדובר בהתבטאויות, המהוות במובהק אלימות מילולית קשה, חמורה ופוגענית".

הדברים שאמרה שפיר בערוץ 12, נכתב במכתב התשובה, היו בקשר ישיר לשאלה על אודות האלימות המילולית שחוותה מצידו של נתניהו בבית המשפט. "מרשתנו השיבה, כי האלימות המילולית שאנו רואים ברשתות החברתיות (ובכלל זאת, האלימות המילולית והבריונות שמשתמשים בהן מרשך ואביו), מחלחלת מהרשתות החברתיות אל הרחובות".

"מצער, שבמקום לבצע חשבון נפש, להבין את השלכות מעשיו החמורים, והאלימות בה הוא נוקט, להתנצל, להרכין את ראשו ולנהוג אחרת מעתה ואילך; ממשיך מרשך לפרסם דברי בלע והשמצה ברשתות החברתיות כלפי כל מי שמעז לבקר אותו או את משפחתו הקרובה, ואף לשלוח מכתבי איומים בתביעות השתקה", סיכם עורך-דינה של שפיר.

על התביעה דיווח לראשונה אברהם בלוך ב"מעריב".

מסית ומוחק

תביעה זו תתווסף לשלל הליכים משפטיים בגין דיבה בהם מעורב יאיר נתניהו, כתובע וכנתבע, שבאחד מהם הפסיד מאות אלפי שקלים - וביקש מהמדינה שתשלם אותם במקומו. יאיר נתניהו גם אינו טורח להגיע תמיד לדיונים המשפטיים בעניינו. בדצמבר הגישה אחת התובעות נגדו בקשה לבית המשפט לחקור אותו ואת ד"ר צבי ברקוביץ', הרופא של משפחת נתניהו, בחשד להצגת אישורי מחלה מזויפים על-מנת להתחמק מנוכחות בדיונים.

האופי האלים והמשתלח של הדברים שמפרסם יאיר נתניהו הוביל לאחרונה להגשת תלונה במשטרה נגדו, אחרי שכינה את המפגינים נגד מדיניות הממשלה "טרוריסטים", שיקר כי ניסו לעשות "לינץ'" באימו ואיים כי יועמדו לדין. המתלוננת, ענבל אורפז, האשימה את נתניהו בהאשמות דומות לאלו בגינן תבע את שפיר: "הציוצים של יאיר נתניהו מסוכנים: במקרים קודמים יאיר נתניהו צייץ נגד מפגינים, והמפגינים חטפו. זה יגמר בדם. חייבים לעצור לפני שיהיה מאוחר מדי וישפך דם ברחובות".

מאוחר יותר מחק נתניהו הבן את דברי ההסתה ואמר כי כתב אותם "בסערת רגשות" (אם כי לא חזר בו מחלקם). נראה כי זהו דפוס פעולה אופייני: נתניהו מפרסם דברי בלע והסתה חמורים, ומוחק אותם במקרה והם מעוררים תגובה קיצונית. כך פירסם לאחרונה כי השב"כ מעורב בהפיכה נגד נתניהו וקרא להעמיד את אנשיו לדין. גם את הציוץ הזה מחק לבסוף. עוד קודם לכן, בתוכניתו ברדיו המתנחלים "גלי ישראל", קרא להעמיד לדין את בכירי הפרקליטות והמשרה בעוון בגידה, שהעונש עליה הוא מוות.

21307-03-23