לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

"מביך. נשתפר", מסר מגיש "הצינור" גיא לרר ל"הארץ" לפני כחצי שנה, אחרי שבעיתון דיווחו על כך שתוכניתו, המשודרת ברשת 13, הגיעה בחציון הראשון של 2021 למקום האחרון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג. הנתונים המלאים של 2021 מעלים כי לרר לא עמד במשימה שנטל על עצמו. לא רק ש"הצינור" נותרה במקום האחרון בטבלת התוכניות, שיעור הייצוג בה ירד מעט בחציון השני של השנה.

המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

זו השנה הראשונה ש"הצינור", בהגשת לרר ובעריכת אדם שפיר, מצטרפת למעקב מדד הייצוג. בשנים האחרונות עשה לעצמו לרר שם כעיתונאי חברתי, שמגייס את יכולותיו העיתונאיות ואת התוכנית שמזוהה עמו לקידום מאבקים ציבוריים. רק לאחרונה הפך לכוכב מאבק צרכנות להורדת מחירי מוצרי מזון בסיסיים. אולם דומה כי החברה הערבית בישראל, אף שחלק ניכר ממשקי הבית שבה סובלים מהכנסה נמוכה, נותרה מחוץ לתחום עיסוקו.

לפי נתוני מדד הייצוג, ב-2021 השתתפו ב"הצינור" כ-2,230 דוברים, רק 18 מהם היו ערבים, כ-0.8% בלבד.

למקום השני מהסוף הגיעה "תוכנית חיסכון" של חדשות 12, בהגשת קרן מרציאנו וגדעון אוקו. את החציון הראשון של השנה סיימה עם שיעור ייצוג של 1.6% בלבד. בחציון השני של השנה חלה ירידה בשיעור הייצוג כך שבסיכום השנתי הגיעה לשיעור של 1.1% בלבד. מתוך כ-3,600 דוברים שהופיעו ב"תוכנית חיסכון" לאורך השנה, רק 40 היו ערבים.

"תוכנית חיסכון" היא מתוכניות החדשות והאקטואליה הנצפות בישראל. היא אמורה לעסוק בנושאי כלכלה וצרכנות, שמעסיקים את החברה הערבית בישראל לא פחות מאשר את האזרחים היהודים החיים במדינה. ובכל זאת, "תוכנית חיסכון" מתעלמת מכ-18% מאזרחי המדינה באופן כמעט מוחלט.

בבדיקה ממוקדת שנערכה השנה במסגרת "מדד הייצוג" לגבי ייצוג החברה הערבית בישראל בפאנלים בתוכניות האקטואליה של שישי בערב, הגיעה "שישי עם אילה חסון" למקום האחרון. בשבעת החודשים הראשונים של השנה לא הופיע ולו דובר ערבי אחד בפאנלים של הפרשנים בתוכנית, זאת לעומת שני דוברים ב"השבוע" של כאן 11 ותשעה ב"אולפן שישי" של חדשות 12.

נתוני הייצוג הכלליים של התוכנית תואמים את הממצא הזה. ב"שישי עם אילה חסון", שערכו עמנואל רוט ודפנה פרבר, הופיעו לאורך 2021 כ-1,550 דוברים, רק 27 מהם היו ערבים, 1.7% בלבד.

בטבלת האפסים, שמודדת את מספר השבועות הרצופים ללא דובר או מרואייין ערבי, הגיעה "תוכנית חיסכון" של חדשות 12 למקום השלישי עם 11 שבועות רצופים.

"השבוע" של כאן 11, שהגישו ירון דקל וגאולה אבן-סער וערך אילן ליאור, צברה במהלך 2021 רצף של 12 שבועות רצופים ללא דובר או מרואיין ערבי. נתון שהספיק לה למרבה הבושה למקום השני בלבד

במקום הראשון, ובפער נכבד, ניצבת "מהדורת השבת" של חדשות 13, שהגישה הילה קורח (שפרשה לאחרונה מהגשת המהדורה). לא פחות מ-16 שבועות רצופים חלפו על צופי "מהדורת השבת" מבלי שראו ולו דובר ערבי אחד.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​