האם בנימין נתניהו, כשכיהן כראש ממשלת ישראל, שתל בגלי-צה"ל את הפרשן הפוליטי יעקב ברדוגו ואת המגיש לשעבר אראל סג"ל? עד המדינה ניר חפץ, בתביעת דיבה שהגיש נגד ברדוגו, סיפק גרסה מפורטת שלפיה התשובה חיובית. מנגד, מפקד התחנה בתקופה ההיא, ירון דקל, מכחיש בתוקף – וטוען שהיוזמה לגייס אותם היתה בכלל של אבי ברזילי, סגנו, שכבר אינו עוסק בעיתונות. ברזילי, בשיחה עם "העין השביעית", סירב להתייחס לטענות וחתם בגידוף.

חקירות נתניהו והשיח הציבורי שהתעורר סביבן חשפו תופעה מטרידה: ראש הממשלה לשעבר ומקורביו שתלו בשורה של כלי תקשורת פרטיים וציבוריים בעלי תפקידים שלכאורה היו אמורים לנצל את הבימות העיתונאיות שלהם כדי לשרת אותו. במקרה של "וואלה", כפי שנחשף בחקירת "תיק 4000", אנשיו של נתניהו גם התבקשו "לאשר" גיוס של עיתונאים בכירים למערכת, למשל עורך ראשי וכתב מדיני. כר פעולה נוסף היה גלי-צה"ל, התחנה הצבאית שממומנת מכספי ציבור.

ב-2016, על רקע נסיונות שלטוניים לפגוע במעמדה של גלי-צה"ל, צורפו אליה שני מגישים בכירים – אראל סג"ל, שעזב מאז, ויעקב ברדוגו, שעד היום משמש כפרשן הפוליטי של התחנה. לפי הגרסה של ניר חפץ, שהועלתה בתביעה שהגיש נגד ברדוגו וגם בעדותו במשפט המו"לים, שניהם נשתלו שם מטעם נתניהו. ברדוגו טרם התייחס לכך, אך אראל סג"ל מסר לאחרונה בשיחה עם "העין השביעית" שלא היה ידוע לו על מעורבות כלשהי של נתניהו בגיוסו לתחנה.

בתצהיר שהוגש השבוע במסגרת התביעה האזרחית, חפץ טוען שנתניהו שלח אותו לקיים שתי פגישות עם ירון דקל, מפקד התחנה, במטרה להביא לשיבוצו של ברדוגו כמגיש של תוכנית אקטואליה יומית שתשודר בשעת האזנת שיא, ובמקביל למנותו לתפקיד הפרשן הפוליטי.

יעקב ברדוגו בוועידה של העיתון "מקור ראשון", 8.12.2019 (צילום: יונתן זינדל)

יעקב ברדוגו (צילום: יונתן זינדל)

לדברי חפץ, דקל אמר לו שכדי שהבקשה תתבצע עליו לקבל פגישה אישית עם נתניהו. "עוד ציין מר דקל באוזני כי שילובם של הנתבע [ברדוגו] ושל המועמד הנוסף מטעמו של ראש הממשלה כמגישים של תוכניות בשעות האזנת שיא בגל"צ יתאפשר לא רק בגלל דרישת ראש הממשלה, אלא גם משום ששמותיהם הוצעו למר דקל, במקביל, על-ידי ראש מחלקת האקטואליה של גלי-צה"ל באותם ימים, מר אבי ברזילי", כתב חפץ בתצהיר.

לדברי חפץ, הוא העביר את המסר לנתניהו – ונתניהו הורה לו לתאם עבורו פגישה בארבע עיניים עם דקל. נתניהו עצמו, כשנחקר באזהרה, אישר את עצם קיומה של הפגישה. "בא הנה ירון דקל, שגם איתו עשיתי עסקה, כן? ואומר לי, 'תגיד לי איזה אנשים אתה רוצה שנכניס לכאן, אני רוצה לאזן'", אמר נתניהו לחוקרי המשטרה בקטע מתמליל החקירה שפורסם ב"הארץ" ב-2020.

אתמול, בתגובה לדיווח של "העין השביעית" על תוכן תצהירו של חפץ, צייץ ירון דקל הכחשה גורפת: "מעולם לא נדרשתי על-ידי מר נתניהו או מי מטעמו למנות שדרים בגל"צ. התיאור המוזכר אינו מוכר לי כלל. היוזמה היתה של מנהל החדשות באותה תקופה, מר אבי ברזילי, ואני אישרתי אותה".

חפץ, בציוץ טוויטר משל עצמו, חזר על גרסתו והרחיב אותה. לדבריו, דקל "קיבל מראש הממשלה דאז רשימה של ארבעה אנשים" ו"בחר שניים מתוכם". כיצד זה מתיישב עם הטענה של דקל? לדברי חפץ, אין סתירה. לדברי חפץ, דקל "אכן אמר שאבי ברזילי ממילא הציע לו את אותם שניים, ועל כן 'יהיה לו קל להעביר אותם' לפריים טיים. זו האמת לאמיתה".

דקל, בינתיים, מעדיף לא להתייחס לדבריו החדשים של חפץ. "הכי טוב תשוחח עם ברזילי, יספר לך את סיפור האירוע מתחילתו ועד סופו", מסר דקל בתגובה לפניית "העין השביעית".

האם ייתכן שאבי ברזילי, שעובדי גלי-צה"ל תיארו כאיש החזק והמשפיע בתחנה בקדנציה של דקל, אכן היה בסוד העניינים? האם היה לו קשר לעסקה כלשהי עם נתניהו, או שמא הציע לגייס את ברדוגו וסג"ל באופן עצמאי לגמרי? בשיחה עמו, ברזילי סירב להתייחס לפרטים. "אני פנסיונר היום, אני לא מגיב לענייני עבר, תכתוב מה שאתה רוצה – שיהיה לך לבריאות. לא מעניין אותי מה תכתוב, ממילא לא תכתוב את האמת – אם ניר חפץ מקור שלך, אנה נגיע".

אם תגיד משהו, נכתוב את זה.

"לא, אתה יכול לכתוב שלא רציתי להתייחס. בהיותי גמלאי כבר, ותיק, נפטרתי מהטריפה הזאת".

אבי ברזילי, סגן מפקד גלי-צה"ל וראש מערכת החדשות בתחנה לשעבר (צילום מסך)

אבי ברזילי, סגן מפקד גלי-צה"ל וראש מערכת החדשות בתחנה לשעבר (צילום מסך)

מה הקשר לגמלאות?

"זה לא עניינך מה הקשר לגמלאות. יאללה ביי. אל תתקשר אלי גם מפרטי אגב. אתה שרץ שעובד ב'עין השביעית', תתנהג כמו בן אדם. תתנהג כמו אדם הגון, שאני אזהה אותך".

המחויבות שלי היא לגרום לך לתת לי תשובות.

"למי, לאתר קקה הזה? של קומץ השקרנים שאתה עובד אצלם? בחיאת דינכ, אל תתחסד לי פה. ביי".

ירון דקל פרש מתפקידו כמפקד גלי-צה"ל ב-2017, אך המשיך לשדר בה תוכנית שבועית עם עמית סגל עד 2019. לאחר מכן עבר לתאגיד השידור הציבורי, שם שידר תוכניות אקטואליה ברדיו ובטלוויזיה. בקיץ 2021 פרש מעיתונות ומונה לשליח הסוכנות היהודית בקנדה. בעבר מסר שהטענות על מעורבות של נתניהו באיוש תפקידים בכירים בגלי-צה"ל הן שקרים המופצים על-ידי "גורמים מופעלים ואינטרסנטים", ושהמינויים שביצע נועדו ליצור "גיוון" בתחנה הצבאית. "כל המינויים נעשו בצורה מקצועית, על דעתי ועל דעת ראשי המחלקות בגל"צ, ללא מעורבות חיצונית", טען דקל.

ברדוגו, בינתיים, שיתף בטוויטר את ההכחשה של דקל, אך טרם סיפק גרסה משל עצמו. "מה שיש לי להגיד ייאמר בכתב ההגנה", מסר בשיחה עם "העין השביעית". זאת למרות שכתב ההגנה הוגש זה מכבר.

* * *

ירון דקל מגיב בטוויטר לפרסום על טענותיו של ניר חפץ, 24.1.2022 (צילום מסך)

ירון דקל מגיב בטוויטר לפרסום על טענותיו של ניר חפץ, 24.1.2022 (צילום מסך)