חברת החדשות של ערוץ 12 מדווחת בביקורתיות על כוונת הממשלה להטיל מס על משקאות ממותקים בלי לגלות לצופיה שחברת קשת, שמפעילה את הערוץ, נשלטת בידי דודי ודרורית ורטהיים – שהם גם הבעלים של החברה המרכזית למשקאות, יצרנית קוקה-קולה בישראל ובעלת מונופול בתחום המשקאות הקלים.

בחודש שעבר פרסם משרד האוצר את טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2021, הכוללת יוזמה להטלת מס חדש על משקאות ממותקים. השבוע אישרה הממשלה את התקציב ואת חוק ההסדרים, כולל סעיף מיסוי המשקאות. כעת ממתין התקציב להצבעה על העברתו הסופית במליאת הכנסת.

העיקרון מאחורי המס החדש הוא בריאותי. חוקים דומים שנחקקו במדינות אחרות הביאו לירידה בצריכת משקאות ממותקים ולצמצום התחלואה שנגרמת מצריכה עודפת של סוכר (מומחי בריאות ממליצים ללוות את המס החדש בצעדים משלימים כגון סבסוד מזון בריא, צעד שנעדר לפי שעה מהיוזמה הישראלית).

בישראל שולטת בשוק המשקאות הממותקים החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל). בתחום הקולה החברה היא מונופול רשמי עם נתח שוק של כ-90%. בשנים האחרונות אף ספגה החברה קנס בגובה 39 מיליון שקל לאחר שניצלה לרעה את אחיזתה המונופוליסטית בתחום זה. יו"ר ובעל השליטה בחברה המרכזית למשקאות, דודי ורטהיים, הוא גם בעל השליטה בערוץ קשת 12 יחד עם אחותו דרורית ורטהיים, שמכהנת כיו"ר הערוץ. חברת קשת, בניהולו של המנכ"ל אבי ניר, מחזיקה ומפעילה את חדשות 12.

בימים האחרונים התייחסו עיתונאי חדשות 12 למס החדש בטון ביקורתי, אך בלי לגלות לצופים שלבעלי השליטה בערוץ יש אינטרס ישיר בטרפוד יוזמת המיסוי החדשה. במוקד הביקורת עומדת ההחלטה למסות גם משקאות ממותקים שאינם כוללים סוכר אלא ממתיקים מלאכותיים.

במהדורה המרכזית של חדשות 12 ששודרה ביום ראשון השבוע (1.8) שובצה כתבה על דיוני הממשלה לקראת אישור התקציב. בכתבה, שאותה הכינה הכתבת הכלכלית עמליה דואק, הוזכר המס, ואז צוטטה "עקיצה של השרה [איילת] שקד לעבר ליברמן, ששאלה: 'אבל למה על קולה זירו?'". בכתבה ששודרה במהדורה המקבילה של כאן 11, אגב, הוחלט גם כן לצטט את הערת השרה שקד, אך שם ניתנה לאביגדור ליברמן הזדמנות להגיב לעקיצה.

דרורית ורטהיים, 2017 (צילום: יונתן זינדל)

דרורית ורטהיים, יו"ר קשת 12 ומבעלי החברה המרכזית למשקאות (צילום: יונתן זינדל)

למחרת, כששר האוצר ליברמן התארח באולפן חדשות 12, הוא נשאל כמה פעמים על החלטתו למסות משקאות ממותקים, גזירה שלטענת המגישה יונית לוי פוגעת באוכלוסיות הכי חלשות. ליברמן התארח באותו ערב גם במהדורות המתחרות, וגם בהן הוא נשאל על המס, אם כי בטון פחות תקיף.

אתמול, במהדורת "תוכנית חיסכון" שהגיש עופר חדד בערוץ 12, הוקדש אייטם שלם לטענה כי אין מקום להטיל מס על משקאות ממותקים נטולי סוכר. במסגרת האייטם, שנשא את הכותרת "למה יוטל מס גם על משקאות הדיאט?", פנה חדד לתזונאית נעמה שיראזי ואמר: "סוכר אנחנו מבינים, למדנו, לא בריא. בואי נדבר אבל על המשקאות הדיאטתיים. יש סיבה להחיל גם עליהם את המיסוי הזה?".

"ממש לא, ממש לא", השיבה שיראזי, "לא ברור לי למה למסות משקאות שהם דיאט". לטענת התזונאית שהוזמנה להתראיין בתוכנית הכלכלית של חדשות 12, ממתיקים מלאכותיים אינם קשורים להשמנה ולסוכרת, שאותם אמור לצמצם המס החדש, ולפי המחקרים המדעיים הם דווקא מסייעים לירידה במשקל ולכל הפחות אינם משפיעים על המשקל.

התהייה שמא ראוי למסות לא רק משקאות שמכילים כמויות גדולות של סוכר אלא גם משקאות שמכילים ממתיקים אחרים היא נקודה שראוי לדון בה. ד"ר דורית אדלר, ממקימי הפורום הישראלי לתזונה בת-קיימא והתזונאית הראשית של המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, סבורה שיש למסות גם את המשקאות המבוססים על תחליפי הסוכר. בראיון לאתר "שקוף" הסבירה אדלר שהמשקאות הללו אינם בריאים בפני עצמם, והוסיפה שצריכתם מונעת את שבירת ההתמכרות למוצרים מתוקים.

ניתן כמובן להציג גם עמדה מנוגדת, אולם מן הראוי שהצופים יהיו מודעים לניגוד העניינים של מערכת החדשות כשהיא ניגשת לדון בסוגיה.

המקרה הנוכחי, של מס המשקאות המתוכנן, אינו הפעם הראשונה שבה מערכת חדשות 12 מסקרת באופן מוטה נושאים הקשורים לחברה המרכזית למשקאות. בשנה שעברה, בערוץ מתחו ביקורת חריפה על התיקון לחוק הפיקדון על מכלי משקה גדולים, שיעלה בקרוב את מחירי המשקאות. גם במקרה זה לא ניתן גילוי נאות כלשהו לגבי על האינטרס הישיר של הבעלים, משפחת ורטהיים, בטרפוד החוק. מוקדם יותר בשנה שעברה התעלמו בחדשות 12 כמעט לחלוטין מההתרסקות הכלכלית של טייקון הגז והנדל"ן יצחק תשובה, שהיה אז בעל מניות מרכזי בערוץ.

דובר חדשות 12, אלון שני, בחר לא להשיב לפניית "העין השביעית".