משרד הבריאות דוחה את עמדתה של תזונאית שהופיעה השבוע בחדשות 12 וטענה כי משקאות מתוקים ללא סוכר אינם מזיקים לבריאות. התזונאית, מנגד, עומדת על דעתה וטוענת כי הקשר בין צריכת ממתיקים מלאכותיים לתחלואה טרם הוכח באופן חד-משמעי, וכי יש מחקרים שמלמדים כי ההפך הוא הנכון.

בימים האחרונים סיקרה חברת החדשות של ערוץ קשת 12 את כוונת הממשלה להטיל מס על משקאות ממותקים בלי לגלות לצופיה כי היא נמצאת בניגוד עניינים מהותי: חברת קשת, שמפעילה את הערוץ, נשלטת בידי דודי ודרורית ורטהיים – שהם גם הבעלים של החברה המרכזית למשקאות, יצרנית קוקה-קולה בישראל ובעלת מונופול בתחום המשקאות הקלים.

ביום שלישי האחרון (3.8) שודר ב"תוכנית חיסכון", התוכנית הכלכלית המרכזית של הערוץ, ראיון קצר עם התזונאית נעמה שיראזי תחת הכותרת "למה יוטל מס גם על משקאות הדיאט?".

שיראזי, דיאטנית קלינית בבית-החולים הדסה הר הצופים, המופיעה דרך קבע בתוכניות של חדשות 12, טענה כי אכן אין סיבה להחיל את המס על משקאות המכילים ממתיקים מלאכותיים. "לא ברור לי למה למסות משקאות שהם דיאט", אמרה. לדבריה, "ממתיקים מלאכותיים לא קשורים בשום צורה להשמנה או לסוכרת" (המצבים הבריאותיים שבגינם הוחלט להטיל את המס החדש).

"מי שעושה סקירה מדעית רחבה רואה שדווקא הממתיקים המלאכותיים עוזרים בירידה במשקל ולכל הפחות ניטרליים, אבל בטח לא גורמים לזה", טענה שיראזי. "אני נגד משקאות וחטיפים, אבל לצערי הרב ככל שהמדע יודע היום, ממתיקים מלאכותיים לא מהווים סכנה. לא סכנה בריאותית, לא גורמים להשמנה, לא גורמים לסוכרת. אני אהיה הראשונה לצאת כנגד הדברים האלה, אבל צריך לא להיות לפי דעה אלא להיות לפי המדע. המדע לא מספק את הנתונים שזה גורם לתחלואות האלה".

מגיש המשדר, עופר חדד, סיכם את דבריה במלים "רפורמה במיסוי, והמחקרים בינתיים לא מתיישבים". "אולי בעתיד", השיבה שיראזי.

מעבר להסתרת האינטרס המובהק של קשת ושל חברת החדשות לטרפד את המס של משקאות ממותקים, גם תוכן דבריה של התזונאית, שלפיו "ממתיקים מלאכותיים לא קשורים בשום צורה להשמנה או לסוכרת", שנוי במחלוקת.

בתשובה לפניית "העין השביעית" מסרה דוברת משרד הבריאות, ענת דניאלי-לב, את הנימוקים המדעיים להחלטה להחיל את מס המשקאות הממותקים גם על משקאות שמבוססים על ממתיקים מלאכותיים. לפי משרד הבריאות, המחקר המדעי דווקא תומך בהחלטה למסות את משקאות הדיאט והזירו.

אין זה המקום לפרט את מלוא הטענות של משרד הבריאות (מי שמעוניינים לעיין בהם יכולים לקרוא את התגובה המלאה כאן, ובתחתית הידיעה). נציין רק שבמשרד הפנו לידיעה באתר e-Med שלפיה "חלק מהמומחים סבורים כי הסיבה העיקרית שבגינה מתפתחת סוכרת מסוג 2 היא ממתיקים מלאכותיים". הידיעה מתבססת על שלל מחקרים, בהם כאלה שהגיעו למסקנה זו.

התזונאית נעמה שיראזי: "אם משרד הבריאות משוכנע מהראיות המדעיות הקיימות היום כי ממתיקים מלאכותיים גורמים להשמנה, סוכרת ונזק בריאותי, אני מציעה שינקטו בצעדים של הורדת האישור שלהם מהממתיקים במקום לאשר ואז למסות את הצרכן"

כמו כן הפנו במשרד הבריאות למחקר שפורסם בשנה שעברה ב-Journal of Family Medicine and Primary Care, שלפיו "צריכת ממתיקים מלאכותיים לוותה ברמות גבוהות יותר של תנגודת לאינסולין". מחקרים נוספים שצוטטו בהודעת משרד הבריאות העלו קשר בין צריכת הממתיק אספרטיים לבעיות קוגניטיביות ובעיות התנהגות, כמו גם קשר בין צריכת ממתיקים מלאכותיים ופגיעה במיקרובים במערכת העיכול, וכתוצאה מכך מחלת כבד שומני שאינה על רקע צריכת אלכוהול.

בנוסף הפנו במשרד הבריאות לסקירה שפורסמה לפני שנתיים ב-International Journal of Environmental Research and Public Health, שבה פורטו שלל הנזקים שעלולים להיגרם מצריכת יתר של ממתיקים מלאכותיים, כולל השמנה. "ההתמקדות במשקאות המכילים ממתיקים נובעת מהחשש ההולך וגובר מההשפעה השלילית המזיקה שלהם על מערכות רבות בגוף", סיכמו במשרד הבריאות.

אם כך, המסקנות המדעיות בכל הקשור לסיכון שבצריכת ממתיקים מלאכותיים בכלל, ולקשר בין צריכה כזו לסוכרת ולהשמנה בפרט, אינן חד-משמעיות כפי שהוצג בחדשות 12.

בשיחה עם "העין השביעית" עומדת שיראזי על דעתה וטוענת כי בסקירה רחבה של המחקר המדעי ניתן אמנם למצוא עדויות בודדות לקשרים כאלה, אך מבט כולל מלמד שעדיין לא הוכח קשר מובהק בין צריכת ממתיקים מלאכותיים לתחלואה, וזאת בניגוד להוכחות החד-משמעיות לגבי הקשר בין תחלואה לצריכת סוכר, שומן רווי ונתרן בכמויות מוגזמות. לתמיכה בעמדתה הפנתה למטא-אנליזה של מחקרים שפורסמה לפני שנתיים ב-Obesity Reviews, שהגיעה למסקנה כי לא נמצא קשר בין צריכת ממתיקים מלאכותיים להשמנה, גם לא בקרב ילדים ובני נוער. לפי מחקר זה תחליפי סוכר דווקא עשויים לתרום להרזיה.

"אני לא מתכוונת להיכנס למלחמות רפרנס", מסרה ל"העין השביעית". "אני בעד אכילה של מזון עם כמה שפחות תוספי מזון, אבל דעתי לא חשובה אלא הראיות המדעיות. אם משרד הבריאות משוכנע מהראיות המדעיות הקיימות היום כי ממתיקים מלאכותיים גורמים להשמנה, סוכרת ונזק בריאותי, אני מציעה שינקטו בצעדים של הורדת האישור שלהם מהממתיקים במקום לאשר ואז למסות את הצרכן".

* * *

לעיון בעמדת משרד הבריאות

להורדת הקובץ (PDF, 70KB)