לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בערבו של ה-23.3, זמן קצר לאחר סגירת הקלפיות בבחירות לכנסת ה-24 ופרסום תוצאות המדגמים, עלה חבר-הכנסת מנסור עבאס, יו"ר רע"מ, לבימת מטה המפלגה בטמרה והחל לנאום.

בחדשות ערוץ 13 החליטו באותו הרגע לקטוע את הדיון באולפן הבחירות ולהעביר את השידור היישר לטמרה כדי לשמוע את דברי ח"כ עבאס. ואולם, שניות בודדות לאחר שהשידור עבר לטמרה, הוא חזר חגיגית לאולפן חדשות 13 להמשך הדיון על תוצאות המדגם, שכן התברר כי אין בקרב יושבי האולפן אפילו אדם אחד שמבין את השפה שבה דיבר יו"ר רע"מ.

"כבר דבר דרמטי, חברים, שהמטה הראשון שאנחנו עוברים עליו במהלך הערב הזה מיד אחרי התוצאות זה המטה של רע"מ", אמרה תמר איש-שלום עם החזרת השידור לאולפן, "מה שבאמת מצביע על כך שהחברה הערבית וההצבעה שבתוכה עומדים להיות מאוד מאוד דרמטיים בתוצאות האמת".

איש-שלום צדקה, כמובן, החברה הערבית ונציגיה הפוליטיים אכן היו דרמטיים בבחירות הללו, אולם את זאת ניתן היה לשער עוד טרם פתיחת הקלפיות ולהתכונן בהתאם. להזמין לאולפן הבחירות, נניח, אדם הדובר את השפה הערבית, אולי אפילו ערבי ממש, שילווה את השידור לאורך הערב, יעניק פרשנות לתוצאות ההצבעה בקרב החברה הערבית וישתתף במשחק הספקולציות לגבי קואליציות העתיד.

ואולם, בדיקת מדד הייצוג מעלה כי כמו במערכות בחירות קודמות, ערב השידורים של ליל הבחירות היה נטול נציגים של החברה הערבית כמעט לחלוטין, ולא רק בחדשות 13. רק למחרת, אחרי שספגו ביקורות ברשתות החברתיות על היעדר ייצוג לחברה הערבית ואחרי שהסתמן כי מפלגת רע"מ עברה את אחוז החסימה ותהפוך ללשון המאזניים, השתפר מעט ייצוגה של החברה הערבית באולפני הטלוויזיה. ואולם ההופעות הבודדות של נציגי החברה הערבית עדיין היו רחוקות מלשקף את חלקם בקרב המצביעים.

למעשה, בדיקת מדד הייצוג העלתה כי באולפני החדשות ישב רק עיתונאי אחד ערבי מבין חברי המערכות העיתונאיות של שלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בחברת יפעת בדקו את הדוברים שהוזמנו אל אולפני הבחירות החל מרגע פרסום המדגמים בערבו של ה-23.3 ועד לסיום המהדורות המרכזיות למחרת בערב. בבדיקה לא נכללו דוברים שעלו לשידור ונמצאו מחוץ לאולפן, במטה מפלגה או בביתם, אלא אך ורק מי שקיבל את הזכות להגיע לאולפן הבחירות ממש ולשאת משם את דבריו.

106 דוברים שונים הופיעו באולפני הבחירות, לא כולל חברי המערכת העיתונאית של כל ערוץ. חלקם הופיעו כמה פעמים לאורך היממה שנבדקה. מתוך 106 הדוברים הללו, רק 6 היו ערבים, כ-5.7% בלבד. זאת על אף שהחברה הערבית בישראל מונה כ-18% מאזרחי המדינה וכ-17% מבעלי זכות הבחירה לכנסת, והצבעתה, כאמור, צפויה להיות בעלת השפעה דרמטית על הרכב הקואליציה הבאה.

פילוח לפי ערוצים מלמד שכמו במקרים קודמים, ההדרה היתה חריפה במיוחד בשני הערוצים המסחריים, קשת 12 ורשת 13.

בערוץ כאן 11 הופיעו בסך הכל 26 דוברים לאורך היממה שלאחר פרסום תוצאות המדגמים. שלושה מתוכם, כ-11.5%, היו ערבים: האקטיביסט ואיש התקשורת עפיף אבו-מוך, ח"כ ויו"ר בל"ד סמי אבו-שחאדה והאקטיביסטית והעיתונאית סמאח סלאימה. את חטיבת החדשות של כאן 11 עורך ברוך שי.

בערוץ קשת 12 הופיעו בסך הכל 44 דוברים לאורך היממה שלאחר פרסום תוצאות המדגמים. רק שנים מהם, כ-4.5%, היו ערבים. העיתונאי מוחמד מג'אדלה ויו"ר בל"ד אבו-שחאדה, שהופיע גם בכאן 11. את חברת החדשות של קשת 12 עורך אבי וייס.

בערוץ רשת 13 הופיעו בסך הכל 55 דוברים לאורך היממה שלאחר פרסום תוצאות המדגמים, הרבה יותר מאשר בכאן 11. רק שלושה מהם, כ-5.5%, היו ערבים. אבו-מוך, שהופיע גם בכאן 11, הסוקר יוסף מקלדה והעיתונאית פרידה ג'אבר-בראנסי, העורכת הראשית של עיתון "פנורמה" ואתר "פאנט". את חברת החדשות של רשת 13 עורך ישראל טויטו.

רבותיי, ההדרה חוזרת

הנתונים הללו דומים לנתונים שהתקבלו מבדיקות קודמות של מדד הייצוג, בשלושת סבבי הבחירות של השנתיים האחרונות.

בבחירות מועד א' ב-2019 הדיון באולפני החדשות על הערבים היה בעיקר דיון בין יהודים. רק 4.5% מכלל הפאנליסטים שהשתתפו באפריל באולפני הבחירות של כאן 11, קשת 12 ורשת 13 בליל הבחירות עצמו וביום שלאחריו היו ערבים. פילוח נתוני בחירות מועד א' לפי כלי תקשורת העלה כי בעוד בכאן 11 כ-8% מהפאנליסטים היו ערבים, ברשת 13 רק 6% היו ערבים. בקשת 12, הערוץ הפופולרי ביותר במדינה, שגורף רייטינג גבוה בהרבה משני מתחריו גם יחד, לא הופיע אפילו פאנליסט ערבי אחד באולפן הבחירות לאורך כל יום הבחירות וביום שאחריו.

לקראת בחירות מועד ב' בשנת 2019 יצאו "העין השביעית" ועמותת סיכוי, יחד עם הפעיל טלאל אלקרנאווי, לקמפיין ממוקד להעלאת שיעור הפאנליסטים הערבים באולפני הבחירות. הלחץ נשא פרי ובמועד ב' של שנת 2019 חל שיפור ניכר.

שיעור הפאנליסטים הערבים עלה בספטמבר 2019 בכ-60% והגיע לכ-7.5% מכלל הפאנליסטים. בכאן 11 כמעט הוכפל שיעור הפאנליסטים הערבים: מ-8% הוא עלה ל-15%. בחברת החדשות של קשת 12 עלה שיעור הפאנליסטים מ-0% במועד א' ל-5% במועד ב'. ואילו בחברת החדשות של רשת 13 ירד מעט שיעור הפאנליסטים, מ-6% ל-5%.

לקראת בחירות 2020 לא נערך קמפיין ממוקד להעלאת שיעור הפאנליסטים באולפני הבחירות, והתוצאות בהתאם. מתוך 257 פאנליסטים שהופיעו בשלושת אולפני הבחירות ביום הבחירות ולמחרת רק 14 היו ערבים, כ-5.4%. בכאן 11 ירד שיעור הערבים באולפן הבחירות ל-9%, בקשת 12 שמרו על 5% ייצוג ואילו ברשת 13 ירדו ל-3% ייצוג בלבד.

גם לקראת בחירות 2021 לא נערך קמפיין ממוקד להעלאת שיעור הפאנליסטים באולפני הבחירות, ושוב נרשמו תוצאות נמוכות ביחס לבחירות מועד ב' ב-2019.

מאפיין נוסף של הדרת נציגי החברה הערבית נגע למועד הופעתם. בשעות החשובות ביותר, בין פרסום תוצאות המדגמים בשעה עשר בלילה ה-23.3 ועד לשעה חצות באותו הלילה, לא זכו הצופים לאף דובר ערבי שייכנס אל אולפני הבחירות. למעשה, גם לא עד השעה אחת בלילה.

רק בשעה אחת וחצי הגיע הסוקר יוסף מקלדה לאולפן רשת 13. רק בשעה שתיים בלילה הגיעו אבו-מוך ואבו-שחאדה לאולפן כאן 11 ורק בשעה שלוש בלילה הגיע מג'אדלה לאולפן חדשות 12.

למחרת, כשתוצאות האמת הבהירו כי היה בסיס לדבריו של ח"כ עבאס בטמרה, שאיש באולפן חדשות 13 לא הבין, לפיהם רע"מ דווקא עברה את אחוז החסימה, ניתנה בולטות גדולה יותר לנציגי החברה הערבית באולפנים והם הופיעו בשעות שידור משמעותיות יותר.

סליימה הופיעה בכאן 11 בשעה 18:20 וג'אבר-בראנסי הופיעה ברשת 13 בשעה 19:20, קרוב למועד תחילת המהדורה המרכזית. בקשת 12 שב והופיע מג'אדלה בשעה 19:00 ושוב במהדורה המרכזית עצמה, הבימה היוקרתית ביותר שחברת החדשות יכולה להציע.

הדרה חריפה אף יותר של החברה הערבית נרשמה בבדיקת חברי המערכת העיתונאית שקיבלו את הזכות לשבת באולפני החדשות. מתוך 69 חברי מערכת שהופיעו בשלושת אולפני הבחירות רק אחד (1) היה ערבי.

ברשת 13 הופיעו 22 חברי מערכת שונים, כולם יהודים. בקשת 12 הופיעו 25 חברי מערכת שונים, אף הם כולם יהודים. רק בכאן 11 שילבו בין 22 חברי מערכת שהופיעו באולפן הבחירות גם עיתונאי ערבי אחד, ריאד עלי. במילים אחרות, בעוד הייצוג של חברי המערכת הערבים ברשת 13 וקשת 12 עמד על 0%, בערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי שיעור הייצוג עמד על 4.5%.

כמו בבדיקות האחרות, גם כאן המשיך תאגיד השידור הישראלי את המסורת שקבע בסבבים קודמים. כמו בבחירות 2021, גם בבחירות 2020 היה ערוץ כאן 11 היחיד שהזמין לאולפן חברי מערכת שאינם יהודים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​