אל אולפן הבחירות של חדשות 12, שהוצב ברחבת משכן הכנסת, לא נכנס ביום הבחירות וביום שלאחריו אפילו דובר ערבי אחד, כך עולה מבדיקה מיוחדת שנערכה במסגרת מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבוע שעבר הקימו שלוש חברות החדשות המרכזיות בישראל, של קשת 12, רשת 13 ותאגיד השידור הישראלי, אולפנים מיוחדים עבור שידורי הבחירות לכנסת. באף אחד מהם לא הופיע דובר ערבי בשעת צפייה נחשקת ביום הבחירות או ביום שלאחריו, אולם בעוד כאן 11 וחדשות 13 הזמינו דוברים ערבים לאולפן לאורך היום, בחדשות 12 ההדרה היתה מוחלטת.

כפי שהבחין גיא זהר כבר בשבוע שעבר, אף ששיעור ההצבעה הנמוך בחברה הערבית היה אחד הנושאים המרכזיים באולפני הבחירות השונים, הפאנליסטים שדנו בנושא היו יהודים. הבדיקה של חברת יפעת מחקרי מדיה מעלה כי פה ושם היו דוברים ערבים שהוזמנו לאולפני הבחירות, אולם הם היו מעטים, בוודאי ביחס למרכזיות הנושא בבחירות הנוכחיות, ומכל מקום הם הופיעו הרחק משעות צפיית השיא (יצוין כי בבדיקה זו נספרו אך ורק הדוברים שהגיעו פיזית אל האולפנים, ולא אלו שהשתתפו בדיונים בשידור מהשטח. בין אלה נכללו גם דוברים ערבים).

באולפן כאן 11, שהוצב אל מול חומות העיר העתיקה בירושלים, הופיעו ביום הבחירות ולאחריו 63 פאנליסטים, מתוכם חמישה דוברים ערבים (כ-8%): ח"כ לשעבר טאלב א-סאנע, החוקר וסים יונס מאוניברסיטת בר-אילן ומכללת אלקאסמי, אשת התקשורת ספאא פרחאת, איש ההייטק והפובליציסט עפיף אבו-מוך והחוקר סלים בריק מהאוניברסיטה הפתוחה.

באולפן רשת 13 הופיעו 107 פאנליסטים בשני ימי השידור, מתוכם שישה ערבים (כ-6%): ספאא פרחאת, ח"כ ג'מאל זחאלקה, תושב סחנין זקי שיואהנה (בן 18 שהצביע לראשונה והשתתף בדיון יחד עם בני נוער נוספים שהצביעו לראשונה), העיתונאית סנאא חמוד, חבר-הכנסת לשעבר זוהיר בהלול ועפיף אבו-מוך.

באולפן הבחירות של קשת, שבו צפו מרבית הצופים, השתתפו 74 פאנליסטים לאורך יום הבחירות וביום שלמחרת. אף אחד מהם לא היה ערבי.

זאת ועוד, בדיקת עומק העלתה כי כל 11 הדוברים שהופיעו באולפני הבחירות של כאן 11 ורשת 13 עשו זאת בשעות שאינן שעות צפיית השיא.

כזכור, ביום שלישי, 9 באפריל, בשעה 22:00, הופיעו תוצאות המדגמים. הדובר הערבי הראשון שהופיע באולפני הבחירות לאחר פרסום תוצאות המדגמים היה החוקר וסים יונס, שעלה לשידור בכאן 11 בשעה 2:35 לפנות בוקר. כשעה לאחר מכן, בסביבות 3:40 לפנות בוקר, הופיעה באולפן הבחירות של רשת 13 העיתונאית סנאא חמוד. הדובר הערבי שהופיע במועד הקרוב ביותר לפריים טיים הטלוויזיוני ביום הבחירות או ביום שלאחריו היה עפיף אבו-מוך, שהופיע ברשת 13 בשעה 19:20 ביום שלאחר הבחירות.

כאמור, בחדשות 12 גם זה לא היה. האולפנים היו נטולי דוברים ערבים הן בשעות הפריים והן בכל יתר שעות היממה. האחראי הראשי לנעשה בחברת החדשות של קשת 12 הוא מנכ"ל החברה אבי וייס. בתחילת השנה שעברה, במסגרת כנס שערכה הרשות השנייה, התייחס וייס לתגובות הקשות שמתעוררות בקרב הציבור הישראלי בכל פעם שמשודרת כתבה הנוגעת לחברה הערבית.

אבי וייס על תגובות נאצה לשידור כתבות על ערבים (צילום: אבי חסון)

"כל ערבי שנביא לשידור זה נאצות", אמר וייס בכנס, "לא רק [בזמן חירום], אפילו בשוטף. אם אנחנו רוצים להביא מרואיין ערבי או לעשות כתבה על מצוקה של ערבים איפשהו, זה תוך שנייה – המרכזייה מתפוצצת, הטוויטר מתפוצץ, הפייסבוק מתפוצץ". עם זאת, מנכ"ל חברת החדשות הדגיש באותה הזדמנות: "אני עובד אצל הצופים, אבל אני לא עלה נידף מולם. אני חושב שזו הסכנה הכי גדולה, להיות גמיש מדי מול הרצון של הצופה".

העובדה כי ביום הבחירות ולמחרת לא הוזמן אפילו דובר ערבי אחד לאולפן החגיגי של חדשות 12 ברחבת הכנסת מלמדת כי בכל זאת מגלה וייס מדי פעם גמישות יתר מול רצונות הצופים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה