האם צוות הדוברות של בנימין נתניהו ניסה להכפיש את המפגינים שקוראים להתפטרותו באמצעות כריכת המחאה עם ארגון קיקיוני של מכחישי קורונה? בפידים של תומכי מחאת בלפור, התשובה לשאלה הזאת היא "כן" מהדהד והפניית אצבע מאשימה אל עבר שניים מדוברי נתניהו – טופז לוק ועופר גולן. ואולם, בסביבת ראש הממשלה מכחישים בתוקף. פעילים שנכחו במקום ושוחחו עם "העין השביעית" מאשרים שאין להם הוכחה למעורבות של אנשי נתניהו, אך מעלים שורה של תהיות לגבי נסיבות התקרית.

התקרית המדוברת אירעה אמש (20.9) בכיכר פריז בירושלים, בשולי ההפגנה השבועית נגד נתניהו. קבוצה קטנה של כעשרה אנשים בחולצות כתומות התייצבו ברחוב רמב"ן, למרגלות מלון פרימה-המלכים. הם הניפו שלטים נגד הצעדים השלטוניים שהוכרזו בעקבות התפשטות מגפת הקורונה, וקראו קריאות נגד הסגר והחובה לעטות מסכות.

לפעילים שהגיעו למקום כדי להפגין נגד נתניהו, המפגינים בחולצות הכתומות נראו כמו נטע זר. החשש בקרב המפגינים הוותיקים היה שמדובר בפרובוקציה של תומכי נתניהו שמבקשים להשחיר את תנועת המחאה. העובדה שלצד האנשים בכתום נעמדו טופז לוק ועופר גולן עם מצלמת וידיאו חידדה את החשש הזה.

יואב גלזנר, איש תוכן ועיתונאי לשעבר שהגיע למקום כדי להפגין נגד נתניהו, מספר: "קיבלנו את ההתרעה על הקבוצה הזאת בסביבות עשר וחצי. תוך חצי דקה בערך הגענו לנקודה שבה הם עמדו. חברים שלי התחילו לדבר איתם, ואחרי 15 שניות בערך אני רואה בזווית העין שעומד לידי מישהו ומצלם את ההתרחשות. הסתובבתי לבדוק מי זה, ונדהמתי לגלות את טופז לוק ועופר גולן.

"השעה היתה כאמור עשר וחצי, והם עומדים שם עם מסכות וכובעי מצחייה. איך ששלפתי את הטלפון והרמתי אותו לכיוונם, הם עשו אחורה פנה והתחילו להימלט – אין לי מלה אחרת – במורד רחוב רמב"ן. הלכתי אחריהם וצילמתי, תוך כדי שאני דופק את דברי התוכחה שאפשר לשמוע בסרטון. בשלב מסוים, כשהבנתי שמיציתי את מה שיש לי להגיד, נתתי להם להתרחק בצורה קולנועית אל מחוץ לפריים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועציו הקרובים עופר גולן (מימין), טופז לוק (במרכז) ויונתן אוריך (מאחור). ירושלים, מרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועציו הקרובים עופר גולן (מימין), טופז לוק (במרכז) ויונתן אוריך (מאחור). ירושלים, מרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל)

רק לאחר מכן, מספר גלזנר בשיחה עם "העין השביעית", הוא ועמיתיו הבינו שטופז לוק הגיע למקום אף שהוא נדרש לשהות בבידוד בגלל נסיעתו לוושינגטון, לטקס חתימת ההסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין. העובדה הזאת דווחה בהרחבה בכלי התקשורת, לצד תגובה מטעם הליכוד שלפיה לוק, שאינו מתגורר בירושלים, הגיע לעיר כדי לעבור בדיקת קורונה, "ולאחר מכן שב לביתו".

כתבת "הארץ" נעה לנדאו דיווחה כי בדיקות הקורונה של חברי המשלחת לוושינגטון לא נערכו באזור שבו נצפה לוק – אלא במשרד ראש הממשלה, כ-2.5 קילומטרים מהמעון הרשמי. בכאן 11 דיווחו גילי כהן וסולימאן מסוודה שטופז לוק עבר את הבדיקה בערך שעה לפני התקרית, בתשע וחצי, אך במקום לצאת מהעיר ולשוב לביתו – יצא משום מה לאזור ההפגנה.

התלישוּת של המפגינים מכחישי הקורונה, הנוכחות המפתיעה של אנשי נתניהו לצדם, הכובעים שחבשו בשעת לילה, התרחקותם המהירה מהמקום והתגובה מעוררת התהיות של הליכוד – כל הפרטים הללו גרמו לפעילים לחשוד שהאנשים בחולצות הכתומות לא באמת הגיעו כדי להפגין, אלא כחלק מפרובוקציה מתוכננת.

אחרי הכל, היו כבר תקדימים. רק ימים אחדים לפני כן, גורם בלתי ידוע זייף פוסטים של קבוצת Crime Minister שכביכול קראו "להפר את הסגר", "לעשות את המוות" למשטרה ולא לציית ל"ממשלת השחיתות". צילומי המסך של הפוסטים המזויפים הופצו על-ידי גולשים תומכי ראש הממשלה – ובראשם בנו יאיר נתניהו.

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, משתף בטוויטר פוסט מזויף על קבוצת Crime Minister (צילום מסך)

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, משתף בטוויטר פוסט מזויף על קבוצת Crime Minister (צילום מסך)

באותו יום, יום החג השני של ראש השנה, פורסם באתר "העין השביעית" כי קמפיין מזויף אחר הותנע מחדש: מונולוגים של "שמאלנים שהתפכחו" שלא היו ולא נבראו. הקמפיין, שהציג תמונות פיקטיביות של "שמאלנים" שנוצרו באמצעות תוכנת מחשב, ירד מהאוויר בחודש שעבר מיד אחרי שנחשף כאן.

"אם זה היה מצליח להם, זה היה מבחינתנו כמו פיגוע"

לימור מויאל, חברת קבוצת "הדמוקרטים" שלוקחת חלק במחאת בלפור, נכחה אתמול בהפגנה ושוחחה עם אנשי החולצות הכתומות. גם מבחינתה, נוכחותם שם היתה חשודה מהרגע הראשון. "בכל הפגנה אנחנו חוטפים משהו אחר", היא אומרת בשיחה עם "העין השביעית", "לפני שבועיים למשל איתרתי מישהי עם מגפון שצעקה 'תורידו מסכות, תורידו מסכות'. התחלתי לצעוק עליה, 'את ביביסטית, לכי תאספי צ'ק מבלפור', ובאיזשהו שלב היא נשברה והתחילה לשיר 'ביבי מלך ישראל'.

"בכל פעם שאנחנו מגיעים לשם במוצ"ש אנחנו מקדישים לזה זמן: עוברים בין האנשים ומחפשים אותם. אנחנו יודעים שהטיפוסים ההזויים האלה שמסתובבים בלי מסכות הם לא משלנו. הם תמיד אנשים שתולים. ובכל פעם אנחנו מוצאים סיפור אחר. הפעם היה לנו ברור שהאנשים האלה לא הגיעו כדי למחות נגד נתניהו. הם קראו לנו 'כבשים', אמרו לנו להוריד את המסכות ושאין בכלל מגפה.

ההפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו מול המעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים, אתמול (צילום: אוליבייה פיטוסי)

ההפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו מול המעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים, אתמול (צילום: אוליבייה פיטוסי)

"והיה גם את עניין המיקום. הם עמדו ממש בקצה של רחוב רמב"ן, במקום שבו לא עמדו מפגינים אחרים. זה האזור הכי חשוך והכי שקט מכל קצוות הכיכר. זה המקום היחיד שאפשר לעמוד בו יחסית בשקט ולעורר מהומה – וזה גם מקום שמאפשר גישה מאוד-מאוד קלה למי שרוצה לבוא, לצלם את הפרובוקציה – ואז להימלט. וזה בדיוק מה שקרה כשטופז לוק הגיע עם מצלמת הווידיאו.

"אם זה היה מצליח להם, זה היה מבחינתנו כמו פיגוע – זה היה הופך לאירוע הכי מדובר מהצד של בלפור. היה לנו מזל ויואב גלזנר תפס אותם על חם. ולגבי החבר'ה שהפגינו – ברגע שהם סיימו את תפקידם ההיסטורי בלעשות לנו 'פיגוע', הם התפוגגו. ועכשיו אנחנו מנסים לברר מי הם.

"בינתיים מה שהצלחנו לגלות זה שהם לא שמאלנים, ושהנוכחות שלהם בפייסבוק מזכירה ארגון קש, עם 2,600 איש שרובם בוטים. מה שכן, אני לא יכולה להגיד עליהם שהם ביביסטים. חלקם קשורים למחאת השולמנים, חלקם ימנים, אבל הם לא ביביסטים. הם נראים כמו שטופי מוח הזויים, מתנגדי חיסונים אקסצנטריים, והתחושה שלי היא שעשו עליהם סיבוב. אני לא יודעת מי אמר להם לעמוד שם, אבל צריך להיות מאוד-מאוד תמים כדי לחשוב שהם עמדו בדיוק בנקודה ובזמן המתאימים כדי שהאנשים של ביבי יבואו לצלם אותם. ואם מישהו מאמין שזה מקרי – יש לי סובארו ישנה למכור לו".

גולן: "זה שקר. אף אחד מאיתנו לא קשור"

המפגינים בכתום, שמשתייכים להתארגנות בשם "הפורום לסדר אמיתי חדש", לא מדברים בשלב הזה. אחת מחברות הקבוצה, אריאלה דניאלס-מילר, סירבה להתייחס לטענות על קשר אפשרי בין ההתארגנות שלה לבין אנשיו של נתניהו. "נראה שהפרענו את מנוחתם של כמה אנשים בממסד, שעם פוסט פתטי ועלוב בטוויטר מנסים להכפיש את שמנו ואת פועלנו, אבל לא יצליח להם כי האמת תמיד תצא לאור", מסרה דניאלס-מילר, והוסיפה: "אנחנו לא מכחישי קורונה, אנחנו מסכימים שיש וירוס, אך יודעים על סמך נתונים ומספרים לומר בוודאות שאין פה שום מגפה".

עופר גולן, מנהל הקמפיין של נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

עופר גולן, דובר משפחת נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

גם לפעילים נגד נתניהו, בשלב זה, אין הוכחה לקשר בין אנשי ראש הממשלה למפגינים בכתום – חוץ מעצם העובדה שטופז לוק, יועצו הקרוב של נתניהו, התעניין במכחישי הקורונה עד כדי כך שהפר את הוראות הבידוד שהוטלו עליו כדי לתעד אותם בווידיאו. בסביבתו של ראש הממשלה, בכל אופן, מכחישים כל קשר למפגינים בכתום. לוק לא השיב לפניות מטעם "העין השביעית", אבל עמיתו עופר גולן טוען שהנוכחות של שניהם בהפגנה לא קשורה למכחישי הקורונה.

"אני לא מכיר אותם, לא הבאתי אותם לשם, לא ביימנו אותם, וזה שקר להגיד שהעמדנו אותם במקום. גם טופז לא קשור – אף אחד מאיתנו לא קשור", הוא אומר בשיחה עם "העין השביעית", ומוסיף: "אני ממש רוצה שהם (פעילי מחאת בלפור; א"ב) יכתבו שאני הבאתי אותם, כי אז אני אטפל בזה. הם הרי לא הציגו שום הוכחה. אני הייתי בהפגנה, ואיך שבאתי לצאת ראיתי אותם עם החולצות הכתומות שלהם. באנו לדבר איתם".

מה לגבי הבריחה? למי שצופה בסרטון, זה נראה כאילו אתם בורחים מהמקום כי קיוויתם שלא יגלו אתכם.

"ההליכה הנמהרת היתה מחשש שאנשים ינקטו נגדנו באלימות".