טופז לוק ועופר גולן, יועצי התקשורת של ראש הממשלה נתניהו, הגישו תביעת דיבה בסך 420 אלף שקל נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, עיתונאי "הארץ" אורי משגב והעיתונאית לשעבר רוית נאור. הרקע לתביעה הוא התבטאויות של שלושת הנתבעים בנוגע לסיטואציה שאירעה השבוע סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים, בשולי הפגנה המונית נגד המשך שלטונו: קבוצה קטנה של "מכחישי קורונה" בחולצות כתומות הגיעה למקום, וכשהמפגינים הוותיקים ניגשו אליהם – הם הבחינו בגולן ולוק עומדים במקום ומצלמים את האנשים בכתום.

הנוכחות של שני היועצים, שמיהרו להתרחק מהמקום, עוררה בקרב הפעילים חשד שלפחות חלק מהסיטואציה מבוים ונועד לייצר פרובוקציה שתפגע במחאה נגד בנימין נתניהו. עם זאת, פעילים ששוחחו עם "העין השביעית" ציינו כי אין להם הוכחות לקשר ישיר בין צמד יועציו של נתניהו למכחישי הקורונה – מלבד העובדה שהשניים עמדו במקום וצילמו את ההתרחשות. גולן, בשיחה עם "העין השביעית", הכחיש בשמו ובשם לוק כל קשר לאנשים בכתום – ורמז שבכוונתו לתבוע את מי שיטען שיש לו קשר אליהם.

יממה לאחר מכן הוגשה התביעה, אך לא נגד הפעילים אלא נגד ברק, משגב ונאור, שהתבטאו בנושא כחלק מהעיסוק התקשורתי הער בתקרית. ברק, ממבקריו הבולטים של נתניהו, נתבע בגין ציוץ שפורסם בחשבון הטוויטר שלו: "'תעשיית הכזבים' של ביבי נתפסה 'על חם' כשדובר המשפחה עופר גולן והעבד 'טופז לוק' יורטו מפברקים 'הכחשת קורונה'. בהפגנה. אילו הצליחו, היו היום כותרות ראשיות: 'אנרכיסטים מפיצי מחלות! במימון ברק'. חרפת 'מרעילי הבארות' היא על ראש שולחם. בשם אלוהים ביבי, לך כבר הביתה!".

משגב, פובליציסט ובלוגר ב"הארץ", נתבע בגין ציוץ ברוח דומה: "מתעסקים יותר מדי בהפרת הבידוד של הפציינט טופז לוק ופחות מדי בניסיון של דוברי ראש ממשלת ישראל טופז לוק ועופר גולן לצלם סרטון שקרי של 'מכחישי קורונה' בכיכוב ביביסטים שתולים בהפגנות נגד ראש הממשלה. זו רמת הלחץ הנוכחית בבלפור מאותם חייזרים/רבע מנדט", כתב בטוויטר.

נאור נתבעת בגלל דברים שאמרה בראיון לתוכנית "נכון להבוקר" בגלי-צה"ל. בכתב התביעה מייחסים לה את ההתבטאות "יועצו של ראש הממשלה נתפס ובא עם אנשים מושתלים לתוך ההפגנה, אנחנו כבר מכירים אותם, הם כל פעם באים לעשות פרובוקציות אחרות, נטמעים בינינו, מנסים להעלות איזשהו סרטון, פעם אחת להראות כאילו שאנחנו דורכים על דגל ישראל, פעם אחת להראות כאילו שאנחנו שורפים את דגל ישראל, ועכשיו זה מכחישי קורונה".

מימין למעלה בכיוון השעון: אורי משגב, טופז לוק, אהוד ברק ועופר גולן (צילומים: פלאש 90)

מימין למעלה בכיוון השעון: אורי משגב, טופז לוק, אהוד ברק ועופר גולן (צילומים: פלאש 90)

המפגינים בכתום, יש לציין, הכחישו את התיאורים הללו וטענו שההגעה שלהם לזירה היתה ניסיון אותנטי להביע את דעתם על משבר הקורונה. גם כמה מהמפגינים נגד נתניהו התרשמו שלא מדובר ב"ביביסטים" – אם כי העיתונאית-אקטיביסטית אור-לי ברלב דיווחה שלקבוצת מכחישי המגפה הצטרפה גם מפגינה אחת ש"ידועה באהדתה לנתניהו" ונצפתה בעבר בהפגנות מחוץ למעון הרשמי.

טופז לוק ועופר גולן, בכל אופן, מכחישים בתוקף כל קשר לקבוצה בכתום וטוענים שאין להם כל היכרות מוקדמת עם מכחישי הקורונה: "לתובעים אין יד ורגל בנוגע לקבוצה המכנה עצמה 'החולצות הכתומות', בנוכחותה באותה הפגנה או בכל מקום אחר. התובעים לא פעלו להבאת אף אדם, ולא הביאו לנוכחותו של אף אדם, למקום ההפגנה", מצהירים בשמם עורכי-הדין עמית חדד ואורי שנהר בכתב התביעה, שהוגש לבית-משפט השלום בתל-אביב. חדד הוא גם אחד מעורכי-דינו של נתניהו במשפטיו הפליליים, ואילו שנהר מייצג את בנו יאיר בתביעה שהגיש נגדו ניר חפץ.

"התובעים", נכתב בהמשך כתב התביעה, "אשר מעורבותם באירוע עלתה כאמור כדי נוכחות במקום ותו לא, הבחינו בקבוצת המפגינים הנ"ל ככל מי שעמד ברחוב ועיניו בראשו. התובעים ביקשו לתעד את המתרחש באמצעות מצלמת וידיאו שהיתה ברשותם. בעקבות כך, התנפל אחד המפגינים על התובעים ואילץ אותם לעזוב את המקום". לוק וגולן לא מציינים מה התכוונו לעשות עם התיעוד הוויזואלי של המפגינים בכתום.

את אהוד ברק, אורי משגב ורוית נאור מאשימים צמד יועציו של נתניהו בהפצה ביודעין של תיאוריית קשר שקרית שנועדה "לפגוע במחנה הפוליטי שאליו משתייך ראש הממשלה".

טרם הוגשו כתבי הגנה.

50339-09-20

* * *

לעיון בציוצים של אהוד ברק ואורי משגב

אהוד ברק, טוויטר, 21.9.2020

אורי משגב, טוויטר, 21.9.2020
* * *

לעיון בכתב התביעה

להורדת הקובץ (PDF, 711KB)