טופז לוק ועופר גולן, יועצי התקשורת של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, הסכימו לוותר על תביעה בהיקף של מאות אלפי שקלים שהגישו נגד אהוד ברק, אורי משגב ורוית נאור בעיצומה של המחאה נגד נתניהו.

התביעה הוגשה ב-2020 בעקבות תקרית שאירעה בשוליים של אחת ההפגנות שהתקיימו מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים. לוק וגולן, בכובעי מצחייה ומסכות קורונה, התערבבו בקהל המפגינים וצילמו בווידיאו קבוצה קטנה של מכחישי קורונה בחולצות כתומות. כשנשאלו מה הם עושים השיבו שהם מצלמים "סרט סטודנטים". לאחר שזוהו, צמד הדוברים נמלטו מהמקום. מפגין אחר, יואב גלזנר, תיעד את נתיב המנוסה תוך הטחת שאלות שנותרו ללא מענה. בהמשך התברר כי לוק אמור היה לשהות בבידוד משום שבדיוק שב מארצות-הברית.

הנוכחות של שני היועצים הקרובים של נתניהו בהפגנה עוררה שיח ער בתנועת המחאה. חלק מהפעילים העריכו שהגיחה של לוק וגולן נועדה לייצר פרובוקציה שתפגע במחאה, והיו גם מי שניחשו שהם אחראים להזמנת מכחישי הקורונה. משגב, עיתונאי "הארץ", כינה זאת בציוץ שבגינו נתבע "ניסיון של דוברי ראש ממשלת ישראל טופז לוק ועופר גולן לצלם סרטון שקרי של 'מכחישי קורונה' בכיכוב ביביסטים שתולים בהפגנות נגד ראש הממשלה".

נאור, עיתונאית לשעבר שנטלה חלק בהפגנות נגד נתניהו, נתבעה עקב ראיון לגלי-צה"ל שבו אמרה, לפי כתב התביעה, כי "יועצו של ראש הממשלה נתפס ובא עם אנשים מושתלים לתוך ההפגנה, אנחנו כבר מכירים אותם, הם כל פעם באים לעשות פרובוקציות אחרות, נטמעים בינינו, מנסים להעלות איזשהו סרטון, פעם אחת להראות כאילו שאנחנו דורכים על דגל ישראל, פעם אחת להראות כאילו שאנחנו שורפים את דגל ישראל, ועכשיו זה מכחישי קורונה".

בניגוד למשגב ונאור, אהוד ברק לא ייחס ללוק וגולן שתילת ביביסטים. הציוץ שבגינו הוא נתבע דן בעיקר בחשיפת נוכחותם של היועצים: "'תעשיית הכזבים' של ביבי נתפסה 'על חם' כשדובר המשפחה עופר גולן והעבד 'טופז לוק' יורטו מפברקים 'הכחשת קורונה' בהפגנה. אילו הצליחו, היו היום כותרות ראשיות: 'אנרכיסטים מפיצי מחלות! במימון ברק'".

לוק וגולן הכחישו בתוקף שהיה להם קשר כלשהו לנוכחות של מכחישי הקורונה. גולן, בשיחה עם "העין השביעית", רמז שבכוונתו לתבוע את כל מי שיטען זאת. למחרת הוגשה התביעה. לוק וגולן דרשו מבית-המשפט לפסוק לטובתם פיצויים בסך 420 אלף שקל. על כתב התביעה חתומים עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו ב"תיק 1000", ועמיתו למשרד עו"ד אורי שנהר.

ברק, בכתב הגנה שהוגש באמצעות עורכי-הדין ליאור גרו וארי הלל, טען שמאחורי התביעה עומד נתניהו בעצמו. לפיכך הודיע שבכוונתו לזמן אותו להעיד בבית-המשפט. הוא ציין שבכוונתו לנצל את ההליך כדי לחשוף את אחורי הקלעים של "מכונת התעמולה" של נתניהו, שמפיצה "דברי כזב והסתה ותמונות שטנה שכל מטרתם הינה לנסות ולהשחיר את פני יריביו הפוליטיים והאידיאולוגיים", "מסממת את התודעה הציבורית" ואחראית ל"שטיפת מוח של אזרחים מהשורה בשיטות שלא יכולות שלא להזכיר משטרים אפלים".

היום (28.3) נפגשו הצדדים בבית-משפט השלום בתל-אביב. השופט, יאיר דלוגין, ביקש מהם בפתח הדיון לחלוק את דעתו לגבי סיכויי התביעה. הוא הצביע על ההבדל בין ההתבטאות של ברק לאלו של משגב ונאור, וציין שבמקרה של ברק ניתן לראות בדבריו הבעת דעה.

לפי אחת העדויות שאמורות היו להישמע בבית-המשפט, נימק השופט, ייתכן ש"יש פה ניסיון לעשות משהו אולי שקרי, אולי מפוברק" (כך על-פי הפרוטוקול). "נדמה שבהקשר הרחב של הדברים", הוסיף השופט, "גם אם זה לא לטובת סרטון סטודנטים, זה לא לטובת סרטון בפסטיבל קאן. זה להשתמש במלחמה הלגיטימית בתעמולה של שני צדדים שלא נמצאים באותו צד של המפה. לכן ברגע שאין אצל נתבע 1 [ברק] את האמירה 'שתולים' [...] נראה לי שסיכויי התביעה לגביו נמוכים למדי".

עופר גולן וטופז לוק (בגבו למצלמה) בבית-המשפט, בתום דיון בתביעת הדיבה שהגישו נגד אהוד ברק, רוית נאור ואורי משגב. תל-אביב, 9.3.2021 (צילום: איתמר ב"ז)

עופר גולן וטופז לוק (בגבו למצלמה) בבית-המשפט, בתום דיון בתביעת הדיבה שהגישו נגד אהוד ברק, רוית נאור ואורי משגב. תל-אביב, 9.3.2021 (צילום: איתמר ב"ז)

במקרה של משגב ונאור, אמר השופט על בסיס החומרים שהוגשו לבית-המשפט עד כה, לא נראה שבכוונתם להוכיח שדובריו של נתניהו הביאו להפגנה "שתולים" כלשהם כדי לצלמם. "לכן לאמירה זו ישנה בעיה מסוימת לדעתי", אמר. ובכל זאת, הוא הציע לסגור את התיק בפשרה שבמסגרתה גם משגב ונאור לא ייאלצו לשלם דבר – לא פיצויים, ולא הוצאות משפט.

"אדוני סיים את דבריו, ברצונו לתת הצעה איך התיק יסתיים. אני רוצה להציע איך התיק היה צריך להתחיל", העירה עו"ד טלי בן-סימון, שייצגה את משגב. "אנו סבורים שהתביעה היא תביעת השתקה", הבהירה. לדבריה, התובעים נהגו שלא בהגינות כשנמנעו מלשלוח מכתב התראה. "יומיים אחרי האירוע כבר הוגשה תביעה ופורסמה בכל אמצעי התקשורת בארץ לפני שהגיעה אליו", הזכירה.

למרות הדברים הללו, בתום דיון שהתקיים מחוץ לפרוטוקול הודיעו הצדדים לשופט שהם מקבלים את הצעתו: התביעה כולה תידחה ללא צו להוצאות – במקרה של ברק ללא תנאים, ובמקרה של משגב ונאור בכפוף לכך שיצהירו שהם חוזרים בהם מהאמירות לגבי ה"שתולים".

"אני חוזר בי מהטענה שהתובעים הביאו לאירוע מושא התביעה 'ביביסטים שתולים'", מצוטט משגב בפרוטוקול. "ככל שכך משתמע מדברי, אני מבהיר, למען הסר ספק, כי איני טוען שאותה קבוצה המכונה 'החולצות הכתומות' הובאה למקום על-ידי התובעים".

"אני חוזרת בי מהטענה שהתובעים הביאו לאירוע מושא התביעה 'אנשים שתולים' אחרים", מצוטטת נאור בפרוטוקול, "ואני מבהירה, למען הסר ספק, כי איני טוענת שאותה קבוצה המכונה 'החולצות הכתומות' הובאה למקום על-ידי התובעים".

משגב ונאור שיתפו את החדשות על הניצחון בחשבונות המדיה החברתית שלהם. "התחזו לסטודנטים לקולנוע, הפרו בידוד וסגר, תבעו ראש ממשלה, עיתונאי ופעילה חברתית על 420 אלף שקלים בגלל פגיעה ב'שמם הטוב', הסכימו הבוקר להתפשר על אפס עגול. הגיע הזמן לרפורמה בתביעות הסרק וההשתקה", צייץ משגב בטוויטר, בצירוף תצלום מחויך שלו עם ברק ונאור שצולם על-ידי עורכת-דינו.

נאור, שאותה ייצג עו"ד שחר בן-מאיר, פרסמה את התצלום בחשבון הפייסבוק שלה, והוסיפה: "16 חודשי טרלול הסתיימו היום בבית-המשפט – בחיוך מתוק של 'שלושת הנתבעים'".

50339-09-20