בחודש שעבר חשף כאן איתמר ב"ז קמפיין רשת שהפיץ מונולוגים שקריים של "שמאלנים שהתפכחו" והפכו ל"ביביסטים". עמוד פייסבוק בשם "האביב הציוני" הפיץ שורה של מונולוגים שכתבו לכאורה אנשים אמיתיים, בעוד שלמעשה מדובר בדמויות אנושיות מסונתזות: דימויים שנוצרו באמצעות תוכנת מחשב מתקדמת שנוטלת תצלומים של בני אדם אמיתיים, מעבדת אותם ויוצרת מהם דימוי חדש – ריאליסטי לחלוטין – של אדם שאינו קיים.

בעקבות החשיפה, מפעילי הדף "האביב הציוני" הורידו אותו מהאוויר, אולם היום (19.9) צצה מחדש אחת הדמויות, שהודבק לה השם המזויף "דנה אוברלנדר".  אסתי בר-און, פעילה למען נתניהו, פירסמה בדף הפייסבוק שלה את התמונה והטקסט שהופצו בזמנו על-ידי "האביב הציוני", בתוספת הפתיח "שנה חדשה, שנה של התפכחות".

הפוסט זכה נכון לשעת הפרסום ל-313 לייקים ו-158 שיתופים, ומופץ בקבוצות של תומכי נתניהו כמו "האריות של ביבי", "ודווקא הליכוד ונתניהו בראש" ו"חברים שאוהבים את בנימין נתניהו (הקבוצה הרשמית)". "כל הכבוד, דיברה מהלב", היא תגובה אופיינית לפוסט הפיקטיבי של הדמות המזויפת.

בר-און לא הגיבה לפניית "העין השביעית" באמצעות המסנג'ר. בתגובה לגולשים שהעירו לה שמדובר בזיוף, הגיבה בר-און: "לא יודעת אם פייק, אבל גם אם פייק, אמיתי וקולע...".

הדמות המזויפת "דנה אוברלנדר" בחשבון הפייסבוק של אסתי בר-און (צילום מסך)

הדמות המזויפת "דנה אוברלנדר" בחשבון הפייסבוק של אסתי בר-און (צילום מסך)

"לא יודעת אם זה פייק, אבל גם אם כן, אמיתי וקולע"

"לא יודעת אם זה פייק, אבל גם אם כן, אמיתי וקולע"

היסטוריה קצרה של הפייק

מדובר בתופעה נרחבת. בחודש שעבר חשף יועץ התקשורת יוסי דורפמן זיופים נוספים בפייסבוק, הפעם של פרופילים שהתחזו ל"שמאלנים" ופִרסמו מסרים מסיתים נגד נתניהו באופן שנועד לתייג את המפגינים נגדו כאלימים. בעקבות החשיפה הסירה פייסבוק את הפרופילים ("נהוראי יוסף", "רימון אבי" ו"שונא מושחתים").

עוד קודם לכן פִרסם דורפמן כי הפרופיל "דנה רון", שנתניהו התלונן שפורסמה באמצעותו קריאה לרצוח אותו, הוא פרופיל פיקטיבי. גם במקרה זה נמסר מפייסבוק שמדובר בזיוף, והפרופיל הוסר מהרשת. במקרה זה גם נפתחה חקירת משטרה, וזו העלתה שמדובר בחשבון שהופעל מחוץ לישראל. ככל הידוע, במשטרה עדיין לא גילו הפעיל את החשבון.

גל זה של פרסומים על זיופים ברשתות החברתיות מצטרף לפרסומים נוספים על שימוש בזיופים וכזבים בתעמולה למען נתניהו. לפני כחודשיים הופץ ברשתות החברתיות גל של מונולוגים מזויפים של תמיכה בראש הממשלה בליווי תמונות של ידוענים אמריקאים. השרה מירי רגב פירסמה בדף הפייסבוק שלה פוסט ביקורתי על ההפגנות נגד נתניהו, עם תמונה של מפגין המניף שלט עם הכיתוב "מרד", אלא שהתמונה צולמה שבע שנים לפני כן בהפגנה אחרת.

קודם לכן פורסם ב"העין השביעית" כי רן כרמי בוזגלו, מפעילי הרשת הבולטים למען נתניהו, הפיץ תמונה מזויפת כדי להסית נגד הפגנת השמאל בתל-אביב. בתמונה נראתה מפגינה נושאת שלט ועליו הכיתוב "לעולם לא נכיר בישראל". לצדה נכתב כי צולמה בכיכר רבין בתל-אביב, אלא שבפועל צולמה התמונה בכיכר תחריר שבקהיר ב-2011.

באפריל הפיצו יאיר נתניהו ופעיל הימין הקיצוני עו"ד איתמר בן-גביר תמונה של מתפללים מוסלמים על גגות במטרה להסית נגד הציבור הערבי בישראל. התמונה צולמה בדובאי. עוד קודם לכן, נתניהו הבן צייץ מחדש תמונה המציגה לכאורה התפרעויות אלימות ביפו, למרות שצולמה לפני שנים בוואדי ערה. בשנה שעברה פִרסם יאיר נתניהו תמונה מפוברקת של מצביעים ערבים בתור לקלפי במטרה להשפיע על הבחירות – אלא שהתמונה צולמה בכלל בטורקיה.