תוכנית הקיצוצים בחדשות 13 צומצמה, אך במידה זעומה שאינה מקובלת על ועד העובדים – כך עולה מהודעה שהפיץ היום (16.6) הוועד. בוועד העיתונאים טוענים שהתוכנית המעודכנת, שלפיה תקציב חברת החדשות יקוצץ ב-28% במקום ב-35%, תביא לפיטוריהם של כמאה מעובדי חברת החדשות ותגרום לנזק בלתי הפיך. בהנהלה בחרו שלא להתייחס לנתונים או להאשמות.

העובדים דורשים מההנהלה לצמצם עוד את הקיצוץ, להחזיר לידי חברת החדשות את תוכניות האקטואליה שהופקעו ממנה והועברו לאחריות חברת רשת 13, ולהבטיח פיצויים מוגדלים לעובדים שיפוטרו. את תוכנית הקיצוצים ברשת 13, שתשפיע גם על שאר עובדי הערוץ, מובילים מנכ"ל החברה אבי בן-טל והיו"ר נדב טופולסקי. בעל השליטה בערוץ, המיליארדר לן בלווטניק, טרם התבטא בסוגיה באופן פומבי.

הסכסוך בין העובדים להנהלה החל על רקע משבר הקורונה, אולם שורשיו נעוצים עוד קודם לכן: אחרי המיזוג בין רשת לערוץ 10 נקטה הנהלת החברה הממוזגת, רשת 13, כמה צעדים שעוררו מחאה בחברת החדשות, בין השאר החלפת המנכ"ל גולן יוכפז. אחרי פרוץ משבר הקורונה פתחה ההנהלה בצמצומים, עד שלבסוף הודיעה כי בכוונתה לקצץ 35% מתקציב חברת החדשות ולהפקיע מחזקתה הפקות נוספות. העובדים התריעו כי אם תוכנית הקיצוצים תצא לפועל במלואה, חברת החדשות תפיק רק את המהדורה המרכזית ואת המבזקים.

ביום ראשון, בעקבות עיצומי עורכי הווידיאו, צופי המהדורה המרכזית של חדשות 13 נאלצו לצפות בחדשות ישנות: כתבת צרכנות ישנה מנובמבר שעסקה במלונות יוקרה

העילה לצעדי הקיצוץ היא סלע המחלוקת בסכסוך העבודה: בהנהלה טוענים שהקיצוץ הכרחי מסיבות תקציביות בלבד, ונובע ממשבר כלכלי עמוק שבו שרויה רשת 13. עובדי חברת החדשות טוענים מנגד שמדובר בניסיון לחסל את עצמאותה העיתונאית של החברה. לטענת העיתונאים, כפי שהוצגה בין היתר בדו"ח של פרופ' ירון זליכה שבחן את נתוניה הכספיים של רשת, אין אמת בהצהרותיה של הנהלת הערוץ.

בתחילת החודש החליטו העובדים על הפסקה זמנית של צעדי המחאה לצורך כניסה למשא-ומתן עם ההנהלה. השבוע הודיעו על חזרה לעיצומים: כל עורכי הווידיאו של חברת החדשות – ברמת החייל ובנווה אילן – עזבו את משמרותיהם באמצע העבודה במחאה על כוונת ההנהלה לפטר 32 עורכי וידיאו, מפיקים וצלמים. לדברי הוועד, משמעות הקיצוץ הוא חיסול המחלקות שיספגו את הפיטורים והפיכת התוכן הטלוויזיוני של חדשות 13 לנחות.

נגה ניר-נאמן בכתבה הממוחזרת (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 13)

נגה ניר-נאמן בכתבה הממוחזרת (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 13)

כתוצאה מההשבתה החלקית, צופי המהדורה המרכזית ששודרה שלשום נאלצו לצפות בחדשות ישנות: לקראת סוף המהדורה, המגישים אודי סגל ותמר איש-שלום הציגו אייטם קצר ונטול זכות קיום על קמפיין פרסומי חדש של משרד התיירות. כתבת הצרכנות נגה ניר-נאמן ציינה כי הקמפיין של משרד התיירות הוא "הזדמנות מצוינת להיזכר" במלונות יוקרה שנבנים בנגב – ואז עברה המהדורה לשידור חוזר של כתבת צרכנות ישנה בנושא, ששודרה במקור בנובמבר. לצופים לא הוסבר מדוע שודרה הכתבה הממוחזרת.

ועד העובדים: "בימים הקרובים ניווכח אם לרשת יש רצון להתקדם בסוגיות שבמחלוקת, כפי שנראה לנו כי החלה לעשות ביממה האחרונה, או שבכוונתה להמשיך במשיכת הזמן לקראת המועד שקבעה לביצוע הקיצוץ ביולי"

חוץ מהשידור החוזר של כתבת התיירות, שאר המהדורה שודרה במתכונת רגילה. גם הרייטינג, יש לציין, לא היה שונה מזה שמקבלת המהדורה בדרך כלל.

בתגובה לעיצומים הללו, טוענים בוועד, הנהלות חדשות 13 ורשת 13 שברו את השביתה באמצעות הבאת עובדים חלופיים שתפסו את מקומם של עורכי הווידיאו השובתים. בפנייה שהוגשה היום לבית-הדין האזורי לעבודה, הוועד וארגון העיתונאים דורשים לקבל צו שיאסור על ההנהלה לשבור את השביתה. "מדובר בהפרה בוטה ואסורה של זכות השביתה, על כל המשתמע מכך", טענו עורכי-הדין שהגישו את הבקשה, מורן סבוראי ואמיר בשה. בית-הדין טרם הכריע בבקשה.

בהנהלת רשת 13 הגיבו בחריפות לעיצומים: "ועד עובדי חדשות 13 חצה הערב קו אדום נוסף כאשר פגע במזיד במהדורת החדשות של הערוץ עם הוראתו לעורכי הווידיאו של חברת החדשות לחדול מעבודתם בשעות הקריטיות שלפני שידור המהדורה", מסרה ההנהלה זמן קצר אחרי התקרית.

מנכ"ל רשת 13, אבי בן-טל (צילום: אורן פרסיקו)

מנכ"ל רשת 13, אבי בן-טל (צילום: אורן פרסיקו)

בהנהלה תקפו את עובדי חדשות 13 בשל מה שהוגדר כ"מהלכים הרסניים נוספים שכבר ביצע ועד עובדי החדשות, בין היתר באמצעות תלונת השווא לרשות השנייה במטרה להעניש את הערוץ באמצעות קנסות כספיים". התלונה שאליה מכוונת ההנהלה היא ככל הנראה זו שמלינה על כך שחברת החדשות מקדמת, בניגוד לחוק, תכנים מסחריים של ערוץ 13 במסגרת שידורי החדשות. בניגוד להצהרת ההנהלה, זו אינה תלונת שווא. לפי מחקר שהתפרסם באתר "העין השביעית", עד למיזוג רשת וערוץ 10 הנוהג האסור והפסול לא היה נפוץ, והוא נעשה קבוע לאחר המיזוג.

האשמות נוספות של ההנהלה היו כי "במהלך הימים האחרונים ועד העובדים גרר רגליים במשא-ומתן על מנת להרוויח זמן ולא ניהל משא-ומתן אמיתי ובתום לב". ההנהלה הזהירה כי התנהלותם של עובדי חברת החדשות עלולה לגרום ל"פגיעה בלתי הפיכה בחברה, עד כדי סגירת הערוץ". כמו כן איימה ההנהלה כי הקיצוצים צפויים להתרחב "בהתאמה למידת הנזק שהוועד יחולל".

בוועד, מנגד, מאשימים דווקא את ההנהלה בגרירת רגליים: "בימים הקרובים ניווכח אם לרשת יש רצון להתקדם בסוגיות שבמחלוקת, כפי שנראה לנו כי החלה לעשות ביממה האחרונה, או שבכוונתה להמשיך במשיכת הזמן לקראת המועד שקבעה לביצוע הקיצוץ ביולי", מסרו שם היום. "לא נהסס להגיב בהתאם להתפתחויות, גם בהתראה קצרה מאוד, ולצד זאת נמשיך בפגישות המשא-ומתן שכבר נקבעו לשבוע הקרוב".