מעל 61 אלף אנשים חתמו על עצומה הדורשת ממנכ"לי חברות החדשות לשדר את טקסי ערב חג העצמאות של המפונים ומשפחות החטופים, במקום הטקס הממלכתי. העצומה נשלחה למנכ"לי כאן 11, חדשות 12 וחדשות 13. המנכ"לים סירבו להתייחס לעצומה שנשלחה אליהם, ולא הגיבו גם לפניית מגזין התרבות של כאן-תרבות שדיווח על העצומה.

את העצומה, תחת הכותרת "שדרו את טקסי העצמאות של הנגב - לא של רגב", יזם בר חפץ, חבר קיבוץ נירים, שהוא ומשפחתו ניצלו מטבח ה-7 באוקטובר. העצומה, המופצת באמצעות ארגון "זזים קהילה פועלת", צברה כמעט 50 אלף חתימות תוך 24 שעות.

"כשתושבי נירים, נתיב העשרה, בארי, ניר עוז וישובים נוספים בנגב לא יודעים מתי יחזרו הביתה, רגב מתכננת להדליק משואות ביישובים שהם פונו מהם", נכתב בעצומה. העצומה מותחת ביקורת על החלטת השרה מירי רגב, הממונה על הטקס, להדליק משואות בעוטף עזה בזמן שהוא עדיין מופגז, תושביו מפונים ועשרות מהם עדיין חטופים בעזה.

טקס הדלקת המשואות הממלכתי, הנועל את יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה ופותח את חגיגות יום העצמאות של מדינת ישראל, מתקיים מדי שנה בהר הרצל ומשודר בשידור חי בטלוויזיה וברדיו. מרכזו של הטקס הוא הדלקת 12 משואות על ידי ישראלים שפועלם והישגיהם מייצגים את הנושא השנתי של הטקס.

שידור הטקס גורף בדרך-כלל רייטינג נאה. בשנה שעברה, שידור טקס המשואות בערוץ 12 הגיע למקום הראשון בטבלת התוכניות הנצפות באותו יום, עם רייטינג של 7% (פרטים בכלל האוכלוסייה). שידור הטקס בערוץ 14 הגיע למקום הרביעי (4.2%), השידור בערוץ 13 הגיע למקום התשיעי (3.2%) והשידור בכאן 11 למקום ה-13 (2.6%).

השנה החליטה השרה רגב לשדר את הטקס לאחר שהוקלט מראש, ללא קהל וללא זיקוקים. השרה הסבירה זאת במצב המלחמה המתמשך: "השנה לא יהיו חגיגות כמו בשנה שעברה. קשה לנו לחגוג במהלך מלחמה וכ-133 חטופים עוד בשבי חמאס". היו מי שפירשו זאת כרצון להימנע ממחאות במהלך הטקס, בדומה להחלטתו של רה"מ בנימין נתניהו להיעדר מהטקס.

ב"שקוף" דווח כי אתמול (ג') בדיון בוועדת החינוך של הכנסת קראו חברי כנסת שלא לקיים את הטקס במתכונתו הנוכחית: "בדיון שבו באופן חריג לא נכחו חברי הקואליציה קראו הח"כים להקים את ועדת השרים לענייני טקסים, לאחר שזו לא הוקמה והאחריות הבלעדית לטקס נותרה פעם נוספת בידי שרת התחבורה מירי רגב, שאף לא הגיעה לדיון או שלחה את נציגי משרדה להופיע בו ולספק תשובות לנבחרי הציבור, כפי שמחייב התקנון".

גם הדלקת המשואות תיערך באופן שונה, והן יודלקו בתריסר נקודות בדרום על מנת לציין את טבח ה-7 באוקטובר. בקיבוץ בארי הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם הטקס. בשיחה עם "העין השביעית" אומר חפץ כי הטענה לפיה הבחירה במדליקי המשואות השנה מייצגת את תושבי העוטף ונפגעי ה-7 באוקטובר, אינה מדויקת. "כל מדליקי המשואות שנבחרו עד כה ראויים כמובן, אבל שמתי לב לנטייה ברורה בבחירתם", הוא אומר.

הוא מצביע על כך שנציגי כיתות הכוננות שנבחרו להשיא משואות "מגיעים ממקומות של סיפורי הצלחה של ה-7 באוקטובר ולא משום ישוב בו למרות גבורת המגינים הם ואנשי היישוב נטבחו. זו לא חוכמה ללכת רק על המקומות שהצליחו בהם וזו לא חוכמה לבחור בקפידה נציגים מהעוטף שלא מביעים התנגדות או מעבירים ביקורת על התנהלות הממשלה. אותו דבר לגבי איריס חיים, שבחרו רק בה ולא בהורים של שני החטופים האחרים שנהרגו יחד עם בנה יותם, שעמדותיהם פחות מתאימות לממשלה. ברור שמפחדים להביא מישהו שאולי ידבר באופן שלא מתאים להם. ושלא נדבר על מדליקת המשואה שקראה לאחד מבניה בנימין נתניהו על שם ראש הממשלה".

לדברי חפץ, בחירה באי-שידורו של הטקס לא תפגע בממלכתיות משום שהטקס הפך לפוליטי. במקום זאת מציע חפץ לערוצי החדשות לגלות אומץ ויצירתיות, כלשונו, ולשדר את הטקס האלטרנטיבי. "קהילות הקיבוצים, המושבים והערים, ששרדו את הטבח ופונו מבתיהן, יציינו את ערב יום העצמאות בטקסים שהן לבדן יחליטו איך לערוך", נכתב בעצומה, "התקשורת צריכה לשדר סולידריות כלפיהן - ולשדר את הטקסים שלהן במקום את הטקס המנותק של הממשלה שהפקירה אותן ב-7 באוקטובר".