איש התקשורת ינון מגל, מנאמניו הגדולים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, טינף הבוקר (6.5) על מתנגדי ראש הממשלה בתקשורת הישראלית ובחברה בישראל במידה שאפילו בתחנת הרדיו 103FM התקשו להכיל.

תוכנית הרדיו של מגל ובן כספית מתבססת על העימות הפוליטי והאישי בין שני המגישים. מדי בוקר מתקוטטים השניים, מעליבים זה את זה ואת הציבור שכל אחד מהם מייצג, ובכך מבדרים את מאזיניהם הרבים. הבוקר, ביום הזיכרון לשואה, הנמיך מגל שוב את רף השיח, עת קבע כי המתנגדים לנתניהו, והתקשורת הישראלית כולה, הם שונאי ישראל המתנהגים כמשתפי הפעולה עם הנאצים.

כספית התרעם על הדברים, שנמתחו על פני 7 דקות, עד שעורך התוכנית קטע אותם והעביר את השידור לראיון טלפוני. התחנה גם צינזרה את דברי ההסתה מהתוכנית המוקלטת ומנכ"ל התחנה מסר כי הוא "מתנער מהדברים" - אולם יש להדגיש מדובר בהתנהלות שגרתית עבור תחנת הרדיו, המבוססת על פרובוקציות מעין אלה, החוזרות על עצמן שוב ושוב בצירוף "התנערויות".

עת רמת השיח האלים והמשמיץ בתחנה עוברת רף מסוים, מתנהל ריטואל בו אחד המגישים "זועם" על רעהו המטנף, לעיתים ההנהלה "מתנערת", אם נערמות מספיק תלונות - הרשות השנייה "בודקת"; ואם מוגשת תביעת דיבה, הטנפן, לעיתים, "מתנצל". עד-כה, היחיד שזכור כי שילם מחיר על דברי בלע חוזרים ונשנים היה נתן זהבי, שסירב להתנצל על דברי הסתה נגד החברה החרדית ופוטר.

טקס הפרובוקציה וההיטהרות ממנה, לקראת הפרובוקציה הבאה, כולל לעיתים גם מריבה באולפן ונטישה זועמת של אחד המשתתפים. לעיתים כספית מגדף את מגל והלה עוזב את האולפן, ולעיתים להיפך. התנהלות דומה היתה בין חיים לוינסון (שעזב את התחנה לאחר שטען כי הותקף פיזית בידי מגל) ואראל סג"ל (גם הוא בין נוטשי האולפנים).

לא רק מגל משמיץ ומגדף, גם שותפו כספית, גם אם הכפשותיו ("זבל עופות", "חלאה" וכיו"ב) אינן מגיעות לרמת החומציות הרעילה של מגיש "הפטריוטים". לא רק מגל וכספית משמיצים ומגדפים, גם עמיתיהם לתחנת הרדיו. כך למשל השדרן יורם לס קבע כי אלן דרשוביץ "אנס ילדות" (ואולץ להתנצל על השקר לאחר שנתבע) והשדרן רון קופמן אמר כי החרדים הם "סרטן" (והתנצל).

אסטרטגיית הזניית השיח הציבורי מוכיחה את עצמה: תחנת הרדיו 103FM היא תחנת הרדיו האיזורי המואזנת ביותר, לפי סקרי ה-TGI. התחנה היא בבעלות טייקון הגז וההימורים אלי עזור, חלק מקבוצת התקשורת שלו הכוללת גם את "מעריב", "וואלה" וה"ג'רוסלם פוסט".

מתנהג כמו קאפו

הפעם, נראה כי בתחנה לא צריכים לחשוש מתביעת דיבה בשל דברי הבלע וההסתה של מגל, שכן הם כוונו באופן כללי כלפי ציבור שלם: ישראלים המתנגדים למדיניותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועיתונאים ישראלים.

"זו פעם ראשונה ביום השואה, אני חושב, שפתאום הבנתי, חלחלה אליי התודעה, איך היו קאפואים בשואה, איך היו שורפי אסמים בזמן המצור, איך היו אנשים שפגעו בעם ישראל בזמן שהיינו במצוקות הכי גדולות", אמר מגל בפתח התוכנית היום. "אני לא חושב שהייתה לי את התודעה הזאת קודם. זו השנה שבה אני חושב שבה בזמן שאנחנו במצור וקמים עלינו לכלותנו ועברנו שואה קטנה בדרום לפני חצי שנה, אני מבין איך יש אנשים פה שהתנהגו, איך יש אנשים בעם ישראל אז, שהתנהגו כמו קאפואים, שונאי ישראל, מסגירים יהודים לגרמנים וכאלה. צר לי שאני אומר את זה. אני יודע שזה לא יום שואה-תי כל כך, אבל זו התחושה שלי לראשונה".

כספית אמר למגל בתגובה כי יעמיד פנים כאילו לא אמר את אשר אמר אולם מגל המשיך בשלו. "יש לך סיבה טובה, יש לך סיבה טובה להתעלם מהדברים", הטיח מגל בכספית. "יש לך סיבה טובה. כשאני רואה היום, את כל התקשורת שמדווחת, איזשהו גורם אלמוני ישראלי ב'ניו-יורק טיימס', כן, שמאשים את נתניהו בזה שאין עסקה, כן, למשל, אז אני חושב שזה מסביר למה התכוונתי. כשב'וול סטריט ג'ורנל', למשל, כתוב 'חמאס לא רק סירב לעסקה שלא כוללת התחייבות לסיום המלחמה, אלא גם חזר בו מתנאים שכבר הוסכמו, כולל מספר החטופים שיחזרו'. אבל את זה אף אחד בתקשורת הישראלית לא מדווח. איזו תקשורת זאת? זו תקשורת שתומכת בעם ישראל, או תקשורת שפוגעת בעם ישראל? איזו תקשורת זו?".

כספית שב והסתייג מטון דבריו של מגל. "אין לי מושג מאיזה ביב זה זחל החוצה עכשיו", אמר למגל, אך זה שב והתעקש כי מתנגדי הממשלה מתנהגים כמשתפי פעולה עם הנאצים.

"מי שמאשים את ישראל, את הצד הישראלי, בין אם זה נתניהו או מישהו אחר, כן, בזה שחמאס לא עושה עסקה לשחרור חטופים, מתנהג כמו קאפו", אמר מגל. "כן, מאשים את הישראלים, פוגע בישראל. כן. עכשיו אתה יכול להתעלם, אתה יכול לשחק את המשחק שלך של כולכם נופת צופים. אבל אתם שורפי אסמים, וזו הצורה ואתם פוגעים בישראל בזמן מלחמה, גם ביום השואה, גם ביום השואה. ביום השואה אתם מצטטים את הגורם הזה ב'ניו-יורק טיימס', כל התקשורת הישראלית, כל התקשורת מצטטת אותו! כולם, כולם, ביום השואה! אז אני לא מסית ביום השואה. אתם מסיתים. אתם מסיתים ביום השואה. אתם פוגעים בישראל ביום השואה, ממשיכים לפגוע בישראל ביום השואה. הבנת? אני רק שם לכם מראה מול הפרצוף".

לאחר עוד כמה חילופי דברים אמר כספית: "אני לא יודע מי באולפן, יואב או סער, אני פשוט בשידור אז תיגשו תדברו עם המנכ"ל. אני לא חושב שזה ראוי ליום השואה לשדר את ההבלים האלה". מיד בהמשך קרא כספית "לסתום לאיש הזה את הפה, אפילו עם סמרטוט". לדברי כספית, "יש מחר יום חדש הוא יוכל לבוא ולכנות את כולם בשמות קאפו כמה שהוא רוצה. היום לא. מישהו צריך לסתום לאיש הזה את הפה. זה לא פה זאת ג'ורה".

כספית, כאמור, מכיר היטב את מגל וסגנונו, וגם מתח עליה בעבר ביקורת חריפה עוד יותר - מה שלא מפריע לו להמשיך ולשבת לצידו של מגל שנה אחר שנה.

מעט אחר כך עלה לשידור עורך התוכנית סער פלסנר, שאמר: "בן וינון, זה לא מתאים לחלוטין. יוסי יהושוע על הקו, בוא ניקח ממנו דיווח צבאי. זה לא מתאים. לא מתאים. תודה רבה". מיד בהמשך עבר השידור לראיון עם הפרשן הצבאי יהושוע.

ב-103FM הסירו את דברי הפתיחה של התוכנית מכל הזרועות הדיגיטליות של התחנה ומי שינסה לשמוע את דברי הפתיחה של מגל, יגלה כי התוכנית מהבוקר נפתחת בראיון עם יהושוע.

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסר מנכ"ל התחנה, איתמר דרוקמן: "רדיו 103fm דוגל מאז ומעולם במתן חופש ביטוי מלא לאנשיו ובהשמעת כלל קשת הדעות. עם זה, הדברים שאמר ינון מגל, וההשוואה שביצע במהלך יום השואה, הם לא על דעתנו ואנחנו מתנערים מהם. זמן קצר אחרי שנאמרו, שיחת הפתיחה נקטעה לטובת דיווח צבאי".

לשאלת "העין השביעית" האם בכוונת התחנה לפעול נגד מגל בשל דבריו הבוקר לא מסר דרוקמן תשובה.