המשבר בחדשות 13 מחריף ומאיים להפוך לחרם כולל וקבוע של העיתונאים על חברת רשת, מפעילת ערוץ 13. ועד העיתונאים הודיע היום (31.5) כי חברת החדשות תפסיק לספק שירותים לתוכניות של חברת רשת. עובדי חדשות 13 התבקשו לא להעביר חומרים ולא להופיע בתוכניות האקטואליה שמופקות על-ידי רשת: "העולם הבוקר", "הצינור", "חמש" עם שרון גל ו"לפני החדשות" עם הילה קורח. לפי ההודעה, בשלב זה החרם מוגבל ל-24 שעות.

מנהלי הערוץ, המנכ"ל אבי בן-טל והיו"ר נדב טופולסקי, מעוניינים לקצץ 35% מתקציב חברת החדשות. היום, כפי שדווח ב"גלובס", הגיעו העובדים למגדל היוקרה התל-אביבי שבו מתגורר טופולסקי וחילקו מכתבים שבהם הפצירו בשכנים להתעמת איתו: "כשאתם נתקלים בנדב במעלית, בחניה או בכניסה לבניין, אל תחדלו מלשאול אותו מדוע החברה בראשותו פועלת לפגוע במעמד המקצועי של חדשות 13 ובמקומות העבודה של אנשיה". בעל השליטה בערוץ, המולטי-מיליארדר לן בלווטניק, טרם התבטא בעניין.

תאריך היעד לקיצוץ בחברת החדשות הוא חודש יולי הקרוב, אז יפקע תוקפו של הסכם קיבוצי שמונע מההנהלה לפטר עובדים במסגרת צמצומים. הצדדים מנהלים ביניהם משא-ומתן, אך עד כה לא הגיעו להסכמות. על רקע זה הודיע הוועד על שורה של צעדים לניתוק קשרי העבודה עם רשת 13, החברה האם של חברת החדשות.

בעל השליטה ברשת 13, לן בלווטניק (צילום מסך)

בעל השליטה ברשת 13, לן בלווטניק (צילום מסך)

בארגון העיתונאים, שתחתיו מאוגד הוועד, קראו היום שוב לציבור העיתונאים לגלות סולידריות ולהצטרף לחרם. "הנהלת רשת פועלת להביא עיתונאים מכלי תקשורת אחרים כדי שישתתפו בתוכניות בחינם וימלאו את מקומם של עיתונאי חברת החדשות השובתים", הודיע הארגון. "אנו קוראים לכולם לא לשתף פעולה עם הנסיונות של רשת 13 – לא להגיע להתארח בתוכניות האקטואליה שלה, לסרב להגיש פינות או לסייע עם כל תוכן מכל סוג שהוא, וזאת עד שהנהלת רשת תחזור בה מהכוונה לפגוע בחברת החדשות ותגיע להסכם מול הוועד והארגון".

בימים האחרונים הודיע ועד עיתונאי חדשות 13 על שורה של צעדים שנועדו לשבש את ההתנהלות הסדירה של הערוץ. בוועד מבקשים להמחיש להנהלה שתוכנית הקיצוצים שמאיימת על חברת החדשות – העובדים טוענים שמדובר ב"תוכנית חיסול" – תפגע באופן אנוש בערוץ כולו.

מוקדם יותר החודש, לקראת פתיחת משפט נתניהו, העיתונאים הפסיקו לעדכן את עובדי חברת רשת בנוגע לגילויים עיתונאיים וחומרים שמגיעים לידיהם. עד אז, המידע הגולמי הופץ בקבוצת ווטסאפ פנימית שאִפשרה לעובדי רשת להתעדכן ביבול העיתונאי לפני פרסומו. העיתונאים פתחו קבוצה חדשה, ללא עובדי רשת – והנהלת החברה, בתגובה, הודיעה על פגיעה בשכרם של חברי הקבוצה. האיום של ההנהלה לשלול מחדשות 13 את האחריות על משדר פתיחת המשפט נבלם בעקבות עתירה לבג"ץ.

בימים שלאחר מכן הורה הוועד לעובדי הארכיון ומחלקת הדגימות להפסיק לספק חומרי וידיאו להפקות של חברת רשת. אתמול הודיע הוועד כי עובדי חברת החדשות יפסיקו לקדם בשידוריהם תוכניות בידור, תעודה וריאליטי בהפקת רשת. "באחריות המגישים, הכתבים, העורכים, עורכי המשנה, עורכי הווידיאו ועובדי הקונטרול שלא לאפשר זאת", הודגש בהודעת הוועד.

מדיניות הקידומים, שנפוצה גם אצל חדשות 12 המתחרה, מנוגדת לחוק שמתוקפו פועל ערוץ 13 ולתנאי הרישיון שלו. כעת, בעקבות סכסוך העבודה, העיתונאים מאיימים לשים קץ לנוהג הבעייתי שבו לקחו חלק עד כה: "לא נזכיר בשידורי חברת החדשות (המהדורה המרכזית, תוכניות האקטואליה והמגזינים בסופ"ש), באף אחת מן הפלטפורמות שלנו, אף תוכנית בערוץ שאינה בהפקת חדשות 13 (כולל כמובן המותג 'הישרדות'). נימנע מלשלב בשידורי חברת החדשות תכנים כלשהם של רשת, בין אם מוקלטים או בשידור חי, בין אם הקידום נעשה ביוזמתם או ביוזמתנו".

ההנחיה לעובדים: "כתבים או מגישים מחברת החדשות שמתבקשים לקדם תוכנית של רשת – יסרבו בהנחיית הוועד. עורכים מחברת החדשות שמתבקשים לארח בתוכניתם טאלנט מתוכנית של רשת – יסרבו בהנחיית הוועד"

בוועד הדגישו: "כתבים או מגישים מחברת החדשות שמתבקשים לקדם תוכנית של רשת – יסרבו בהנחיית הוועד. עורכים מחברת החדשות שמתבקשים לארח בתוכניתם טאלנט מתוכנית של רשת – יסרבו בהנחיית הוועד. עורכי וידיאו מחברת החדשות שמתבקשים להכין קטע או כתבה שבהם משולבים תכנים של רשת – יסרבו בהנחיית הוועד. במאים ו/או נתבים מחברת החדשות, שמתבקשים לשלב בשידור הפניה או 'חלון' לאולפן של רשת (למעט בסוף התוכנית) – יסרבו בהנחיית הוועד".

על-פי ההודעה, מהלך זה אינו מוגבל בזמן. במקביל, הוסיפו בוועד, תתבצע פנייה לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, שמפקחת על שידורי הערוץ המסחרי, "לשם קבלת חוות דעת משפטית על חוקיותה של השתתפות העובדים בקידומים כאלה מכאן ואילך".

בהודעה מהיום, שבה הוכרז על החרמת התוכניות של רשת למשך 24 שעות, נטען כי מדובר בתגובה להתעקשות של הנהלת החברה לבצע את תוכנית הקיצוצים במלואה. אחת ההשלכות הצפויות של התוכנית היא הפקעת רצועות אקטואליה מידי חברת החדשות. במקרה כזה, חוששים העובדים, חברת החדשות תפיק רק את המהדורה המרכזית, שתקוצר, וכמה מבזקים יומיים. עובדי חברת החדשות מבקשים לא רק למנוע את הקיצוץ, אלא גם להחזיר לאחריותם רצועות שידור שכבר נלקחו מהם.

גורם בחברת החדשות יוצא נגד העברת התוכניות להפקה חיצונית: "הטיעון מאחורי המהלך הזה הוא שכך ההפקה זולה ויעילה יותר. אבל הם בעצם משחקים במספרים. זה כמו איזה טפיל שיושב לך בתוך החמ"ל, לוקח דברים בחינם ואחר-כך אומר: תראו איזה יופי, אני יותר זול"

"רשת ממשיכה להתעקש על קיצוץ של 35% בתקציב חברת החדשות – בין היתר בנימוק שמבחינתה 'יעיל יותר' להפיק את רצועות האקטואליה בלעדינו", נטען בהודעת הוועד. "הסיבה לכך היא, כמובן, שרשת ואף מפיקים פרטיים יכולים לעשות שימוש חופשי במשאבים היקרים של חדשות 13 – דוגמת דיווחי כתבים, חומרים שמתקבלים מהצלמים, שירותי ארכיון ועוד – בלי לשאת בעלויות או להכפיף את עצמם לסטנדרטים העיתונאיים המחמירים של חברת החדשות".

"ברשת כל הזמן מסיטים תוכניות חדשות שהופקו בעבר על-ידי חברת החדשות ומעבירים אותן לחברות הפקה פרטיות", מרחיב גורם בחברת החדשות בשיחה עם "העין השביעית". "הטיעון שעומד מאחורי המהלך הזה הוא לא שחברות ההפקה עושות עבודה טובה יותר מאיתנו, אלא שההפקה זולה ויעילה יותר.

"בחישובים שלהם", מוסיף אותו גורם, "הם לא כוללים תכנים שהם מקבלים בחינם מחברת החדשות ומהארכיון שלה. הם לא צריכים לשאת בכל העלויות האלה. הם בעצם משחקים במספרים. זה כמו איזה טפיל שיושב לך בתוך החמ"ל, בתוך רצפת הייצור שלך, לוקח דברים בחינם ואחר-כך אומר: תראו איזה יופי, אני יותר זול. כי כל ההוצאות נמצאות בצד שלנו, וכל ההכנסות בצד שלו".

רשת 13: אין תגובה

בהנהלת רשת 13 בחרו לא להגיב לדברים. קרן ברוזה, אחראית יחסי-הציבור של הערוץ, מסרה בשם החברה: "אנו לא מנהלים את ענייננו בתקשורת".