בשנת 2010 לערך שוחח ראש מערך ההסברה הלאומי דאז ניר חפץ עם היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו. חפץ, כנוהגו באותם הימים, הקליט את השיחה. לימים, אחרי שהפך לעד מדינה בהליך הפלילי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, מסר למשטרה את ההקלטה יחד עם יתר השיחות שהקליט. בשנת 2018 פרסם כתב חדשות 12 גיא פלג את עיקריה.

עם פרסום תמליל השיחה הוקדשה מרב תשומת הלב לסיפורים של חפץ על נטייתה של רעיית ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו, להקפיד יתר על המידה בדבר מידת הניקיון של חפציה ואגב כך לנצל לרעה כספי ציבור. כך, לדוגמה, סיפר כי הגברת נתניהו נהגה לקחת עמה לנסיעות רשמיות לחו"ל מזוודות מלאות בגדים מלוכלכים המיועדים לכביסה, כדי שהניקוי היבש והגיהוץ יהיו באיכות הגבוהה ביותר שמלונות היוקרה שבהם התאכסנה יכולים להציע, ועל חשבון המדינה.

היום (8.5), בדיון שנערך במשפט המו"לים, ביקשה פרקליטות המדינה לחקור את עו"ד ברנע-פרגו, שעודנה משמשת כיועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, על חלק אחר בשיחה.

לפי דיווחו של פלג, חפץ סיפר לברנע-פרגו כי עדנה חלבני, שתיאמה את נסיעותיהם לחו"ל של בני הזוג נתניהו, אמרה לו שראש לשכת נתניהו נתן אשל שלח אותה למנהלי מלון בניו-אורלינס כדי שתגיד להם שלשרה נתניהו יש יום הולדת ושהיא "תשמח שיתנו לה מתנה".

"אבל מה?", הוסיף חפץ בשיחה עם ברנע-פרגו, "הם רצו לכוון אותם שהיא תקבל קרמים, דברים של קוסמטיקה. נתן אמר למנהלת המלון: 'אל תביאו לה פרחים, כי היא אלרגית לפרחים', וזה שטויות כי הבית בבלפור מלא בפרחים. אמר גם 'לא שוקולדים כי היא לא אוכלת אותם'. אז אמרו: 'מה כן?'. אמר שהיא מאוד אוהבת קרמים. היא קיבלה סלסלה ענקית של קרמים מהמלון, עדנה סיפרה לי בגאווה".

בזמן אמת, בתגובה לדברי חפץ, בשיחה שבה הוקלטה ללא ידיעתה, הגיבה היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה במילים "אתה יודע שזו מתנה אסורה".

בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס חנוכת נציגות סחר של הונדורס בירושלים. 1.9.2019 (צילום: מארק ישראל סלם)

בנימין נתניהו ורעייתו שרה. ירושלים, 2019 (צילום: מארק ישראל סלם)

כשחפץ נחקר באולם משפט המו"לים, לפני כשנה וחצי, קיבל בית-המשפט את התנגדות הסנגור של נתניהו, עו"ד עמית חדד, ואסר על התביעה לחקור את עד המדינה על הקלטת, משום שהוא לא נשאל עליה בחקירתו במשטרה או בריענון הזיכרון שנערך לו בפרקליטות. ברנע-פרגו דווקא נשאלה על הקלטת בריענון שנערך לה לאחרונה במשרדי הפרקליטות, ובכל זאת נאסר על הפרקליטים לשאול אותה על תוכן השיחה אלא רק לאשר את קיומה וזהות הדוברים בה, וזאת מחמת חוסר רלבנטיות לכתב האישום.

עו"ד טפת מויאל-רוטשילד מהפרקליטות הפנתה את עו"ד ברנע-פרגו לחלק הזה בשיחה עם חפץ והצליחה להשחיל לפרוטוקול את העובדה כי מלבד המשפט "תקשיב טוב, אתה יודע מה, זה מתנה אסורה", בזמן אמת הסבירה ברנע-פרגו לחפץ גם מדוע: "היא קיבלה את זה כאשת ראש הממשלה".

עמיתה של עו"ד מויאל-רוטשילד, עו"ד אלון גילדין, הצליח להכניס לפרוטוקול כמה ביטויים נוספים מהשיחה שנעדרים מהדיווח של פלג, בדבר גורמים שונים שמימנו לרעיית ראש הממשלה שירותים וטובין שונים כגון "סיור בכרכרה" וארוחות. גם על כך אמרה ברנע-פרגו לחפץ בזמן אמת כי מדובר במתנות אסורות, כך לפי תמליל השיחה שהוקלטה.

"האם הדברים נאמרו על-ידך?", שאלה עו"ד מויאל-רוטשילד את העדה. לאחר כמה שניות של מחשבה השיבה העדה בחיוב.

"רק מהתקשורת"

סוגיית המתנות האסורות עומדת במוקד הפרשה המכונה "תיק 1000", שבה מואשם נתניהו כי קיבל טובות ההנאה בשווי למעלה מ-700 אלף שקל מהמיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, בעיקר סיגרים קובניים ובקבוקי שמפניה. נתניהו, במענה לכתב האישום, טען כי כל המתנות שקיבל היו "חלק מהחברות הקרובה" בינו לבין שני בעלי ההון. משום כך, טען, לא היו אלה מתנות אסורות.

גם אם המתנות היו אסורות, הוסיף נתניהו במענה לכתב האישום, לא היתה לו מודעות לכך. להפך, הוא חשב שהן מתנות שמותר לו לקבל.

"בזמן אמת, ראש הממשלה קיבל מספר חוות דעת משפטיות שהתירו לו לקבל מתנות מחברים", כתבו באי-כוחו של ראש הממשלה הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. "חוות דעת אחת ניתנה על-ידי היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד ברנע-פרגו. הדברים נאמרו על-ידה הן בכתובים, הן בפגישות שקיימה עם ראש הממשלה. הגורם המשפטי המוסמך הסביר לראש הממשלה, בכתובים, שהחוק, התקנות והוראות התקשי"ר אינם חלים על מתנות אישיות הניתנות לו על-ידי חברים".

"שלומית, באיזו מידה ידעת, אם בכלל, על קשר בין ראש הממשלה לאיש העסקים ארנון מילצ'ן?", שאלה עו"ד מויאל-רוטשילד את העדה.

"רק מהתקשורת", השיבה ברנע-פרגו.

"באיזו מידה ידעת על קשר בין ראש הממשלה לג'יימס פאקר?", שאלה הפרקליטה.

"רק מהתקשורת", השיבה העדה.

"באיזו מידה ידעת, אם בכלל, על מתנות שראש הממשלה מקבל מאנשי העסקים הללו?", הוסיפה ושאלה עו"ד מויאל-רוטשילד.

"לא ידעתי", השיבה היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה.

"בכל שנות כהונתו של ראש הממשלה", שאלה הפרקליטה בהמשך החקירה, "באיזו מידה, אם בכלל, ראש הממשלה ביקש להתייעץ איתך בנוגע לקבלת מתנות אישיות או מתנות מחברים".

"ראש הממשלה, במשך כל השנים, לא פנה אלי אף פעם בנושא מתנות מחברים",  השיבה ברנע-פרגו, אך הוסיפה סייג לגבי מקרה מ-2018, אחרי שכבר נפתחה החקירה בפרשה.

"גברתי אומרת 'לא היתה פנייה'", ביקש השופט משה בר-עם לחדד, "זה כולל גם שיחות רקע? שיחות מסדרון? שיחות שלא בהכרח מצריכות קבלת חוות דעת?".

"מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו, עד 2018", השיבה ברנע-פרגו.

נתניהו גם לא מצלצל

האמירות החד-משמעיות הללו עומדות לכאורה בניגוד נחרץ להצהרת נתניהו שלפיה בזמן אמת קיבל מברנע-פרגו חוות דעת משפטיות שהתירו לו לקבל מתנות מחברים. אולם העדה אישרה כבר בתחילת עדותה כי לאחר כינון כל ממשלה חדשה של נתניהו, בשנים 2009, 2013 וכן הלאה, היא העבירה לו במסגרת תפקידה "חוברת" שערכה ועדכנה ובה עיקרי המחויבויות של ראש הממשלה.

החוברת, העידה, כללה הסברים על החוקים שעליהם הוא אחראי, הנחיות של היועץ המשפטי לממשלה וגם "נושאים פרטניים יותר כמו קביעות ניגודי עניינים של שרים וסגני שרים, מתנות, חסויות, נסיעות לחו"ל".

בהקשר של מתנות, הוסיפה ברנע-פרגו, החוברת מציינת את חוק שירות הציבור (מתנות), תקנות שירות הציבור והוראות התקשי"ר. במסגרת זו, מובהר לראש הממשלה כי נוהל קבלת המתנות "אינו חל על קבלת מתנות אישיות כגון: מתנה הניתנת לעובד ללא קשר להיותו עובד מדינה, מתנה הניתנת מחברים לעבודה, מתנה הניתנת מוועד העובדים ומתנה הניתנת לעובד לרגל אירוע אישי או משפחתי, שניתנה לפי הנהוג בנסיבות העניין".

"נפגשתי עם ראש הממשלה לפגישה קצרה הואיל ויומנו היה מאוד עמוס", נזכרה ברנע-פרגו, "הוא עיין בחוברת, סקרתי בפניו את תוכן העניינים, במה עוסקת החוברת, הפצרתי בו להסתייע בחוברת ככלי עזר מאוד שימושי ויעיל. הוא לא שאל אותי כל שאלות שהן. הוא שאל אותי מלכתחילה מה יש בחוברת, אמרתי לו שהיא נערכה לפי החלטת הממשלה ויש בה רשימה של נושאים שחשובים לעבודתו, וסקרתי בפניו את תוכן העניינים תוך כדי זה שהוא מעיין בתוכן העניינים והחוברת וביקשתי ממנו לעשות שימוש בה".

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מציג ז'קט שקיבל במתנה מהסנאטור האמריקאי טד קרוז שלצדו. ירושלים, 2012 (צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ)

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מציג ז'קט שקיבל במתנה מהסנאטור האמריקאי טד קרוז שלצדו. ירושלים, 2012 (צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ)

בשנת 2011, הוסיפה בהמשך עדותה, שיגרה מכתב לראש הממשלה ולשרים שעליהם היתה אחראית ובו תזכורת לגבי נוהל "קבלת מתנות על-ידי עובד ציבור".

"היו פניות רבות מאוד מצד לשכת ראש הממשלה בגין מתנות שראש הממשלה ורעייתו קיבלו במסגרת תפקידו של ראש הממשלה", הסבירה ברנע-פרגו את נסיבות כתיבת המכתב, "ומעט פניות גם מצד שרים אחרים, ולכן חשבתי שטוב אעשה אם ארענן את ההוראות הרלבנטיות".

במסמך זה ציינה ברנע-פרגו כך: "האחריות לסווג את המתנה כמתנה אישית בהתאם לקבוע בחוק ובתקשי"ר רובצת על עובד הציבור מקבל המתנה. בכל מקרה של ספק אם עסקינן במתנה אישית – יש לפנות להתייעצות ללשכה המשפטית של המשרד או לוועדת המתנות המשרדית".

היום, בעדותה, הסבירה ברנע-פרגו כי "מכיוון שהחלטה לסווג את המתנה ככזו שהחוק לא חל עליה היא החלטה מורכבת, משום שיש לה הרבה מאוד נסיבות, עובדות, שצריך לקחת בחשבון, אני מעמידה לרשות מקבל המתנה עובד הציבור ואפילו מנחה אותו לפנות לייעוץ המשפטי או לוועדת המתנות על מנת לקבל הנחיה, על מנת לוודא שבאמת אותה מתנה אכן החוק לא חל עליה".

נתניהו, כאמור, מעולם לא פנה אליה כדי להתייעץ בעניין.

"כמו ענן שרובץ"

בחקירה הנגדית של ברנע-פרגו עמד עו"ד עמית חדד על כך שההבחנה בין מתנה אסורה למתנה מותרת, לפי חוק המתנות והפרשנות שניתנה לו בבית-המשפט העליון, נובעת מהשאלה האם הטעם היחיד או לכל הפחות הדומיננטי לנתינתה הוא היותו של המקבל עובד ציבור.

"עד כמה שאני מכירה זה לא הדבר היחידי שיש לבדוק", אמרה ברנע-פרגו כשעו"ד חדד הציג לה את ההבחנה. "יש לבדוק גם שאין אינטרסים שמקבל המתנה יכול להשפיע עליהם. חוק המתנות הוא לא דבר החקיקה היחיד שעשוי להיות רלבנטי. יש עוד כללים, הנחיות, שעשויים להיות רלבנטיים". לדבריה, יש צורך גם בשלילת חשש לניגוד עניינים.

בחוברות שהעבירה לראש הממשלה עם כינון ממשלתו, טען עו"ד חדד, לא מופיעה בפרק נוהל קבלת המתנות אף מילה על ניגוד עניינים. "יש נושאים שחולשים על כל הנושא", השיבה ברנע-פרגו. "למשל נושא ניגוד העניינים רלבנטי גם בנוגע למתנות, גם לחסויות, גם נסיעות לחו"ל. הוא כמו ענן שרובץ על הרבה מאוד נושאים אחרים, וגם על נושא המתנות".

נתן אשל, לשעבר ראש הסגל במשרד ראש הממשלה (צילום: אבישג שאר-ישוב)

נתן אשל, איש סודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אבישג שאר-ישוב)

"היתה פעם שאמרת לראש הממשלה, 'למרות שכתבתי פעם אחר פעם אחר פעם שהחוק, התקשי"ר והתקנות לא עוסקת במתנות מחברים, אם תרצה לקבל מתנות מחברים צריך לבדוק ניגוד עניינים'?", שאל עו"ד חדד.

"לא היתה שיחה כזו כשם שלא היתה שיחה שבה אמרתי 'ראש הממשלה, דע לך, אסור לך להעסיק עובדי ניקיון בשבת ללא היתר ממשרד העבודה', כשם שלא אמרתי לו 'אסור לך לקבל מימון חליפות'. אני לא אומרת דברים תיאורטיים לראש הממשלה, שעלולים לפגוע בכבודו או לייחס לו התנהלות לא תקינה", השיבה העדה.

"אני מבין שאת לא שומעת את השאלה", העיר עו"ד חדד, והוסיף: "יש לך אג'נדה שאת רוצה לקדם".

היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה הגיבה מיד. "אני מוחה על הסגנון הזה ואני מבקשת שתזכור את נימוסיך", אמרה לעו"ד חדד.

בחלק אחר של החקירה הציג עו"ד חדד בפני ברנע-פרגו תצהיר שקיבל מאת נתן אשל, שטען כך: "זמן לא רב לאחר כניסתי לתפקיד פניתי לבקשתו של ראש הממשלה לעו"ד פרגו-ברנע בכתב בקשר לקבלת מתנות על-ידי ראש הממשלה מחברים. בתשובה של עו"ד פרגו-ברנע היא ציינה כי נועצה גם בעו"ד אבי ליכט (שכיהן באותה עת כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה), וכי ככל שהדבר נוגע לאדם שהיה חברו של ראש הממשלה טרם לכניסתו לתפקיד ראש הממשלה, אזי אין כל איסור או הגבלה".

עו"ד חדד לא הציג בפני בית-המשפט את הפנייה של אשל או את המענה של ברנע-פרגו. העדה עצמה הכחישה את האירוע. "אחד, אני לא זוכרת דבר כזה", אמרה, "ושתיים, המשנה הרלבנטי לנושא לא היה אבי ליכט. אבי ליכט היה המשנה לנושאים כלכליים, ואילו הגורם שאיתו התייעצתי היה המשנה בנושא משפט מינהלי, דינה זילברג, ולפניה מייק בלאס".

החברים אדלסון ורגב

לקראת סוף יום הדיונים חקר עו"ד חדד את ברנע-פרגו על יחסה לחברות בין ראש הממשלה נתניהו לבעלים של "ישראל היום", שלדון אדלסון, ולעורך העיתון עמוס רגב, ולהצהרה של נתניהו בעניין לפני כעשור.

בשנת 2015 עתר העיתונאי רביב דרוקר לקבל מידע על שיחותיו של נתניהו עם אדלסון ורגב, עתירה שהגיעה עד לבית-המשפט העליון. ראש הממשלה טען, כבר במענה הראשוני לבקשת חופש המידע שהגיש דרוקר, כי אין לגלות מידע על שיחותיו עם השניים שכן הם חבריו האישיים.

"תאשרי לי שלמרות שהעמדה של המשרד היתה שמדובר בשני חברים אישיים של ראש הממשלה, את לא פעלת ולא היועץ המשפטי לממשלה פעל מול ראש הממשלה בעניין הזה, לכלול אותם בהסדר ניגוד העניינים או כל דבר אחר", אמר עו"ד חדד.

"נכון", השיבה ברנע-פרגו.

"תאשרי לי בבקשה שמעולם לא התבקשת לבחון האם הסיקור של בנימין נתניהו ב'ישראל היום' הוא בגדר מתנה", הוסיף עו"ד חדד.

"נכון", השיבה ברנע-פרגו.

"ולא קיבלת שום הנחיה שראש הממשלה אמור להימנע מכל עניין שנוגע לאינטרסים של מר רגב, וכמובן גם לא בעניין של מר שלדון אדלסון", הוסיף עו"ד חדד.

"נכון", אישרה העדה.

לדבריה, היא לא התבקשה לערוך בירור עובדתי לגבי היחסים של נתניהו ואדלסון כדי לקבוע האם עולה חשש לניגוד עניינים, ואף לא חשבה שצריך לערוך בירור שכזה.

מתקרבים למחצית

בשבוע הבא לא ייערכו דיונים במשפט המו"לים בשל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, יום העצמאות ואילוצי השופטים. בשבוע שלאחר מכן ייערך דיון אחד, ובו יעיד שר המשפטים יריב לוין. יום הדיונים הבא שנקבע הוא בתחילת חודש יוני, אז תעיד יועצת נתניהו לשעבר פרח לרנר יחד עם החוקר יצחק קסיאל, ולקראת סוף חודש יוני צפויה להתקיים חקירה של המאכער זאב רובינשטיין.

עו"ד ניצן וולקן מהפרקליטות עדכנה את בית-המשפט כי במסגרת הבנות עם רובינשטיין על עדותו ניתן לו לבקשתו "מכתב חסינות מפני העמדה לדין". חקירתו של רובינשטיין צפויה להתקיים במיאמי, פלורידה, שם מתגורר בימים אלה בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו.

אחריו צפוי להעיד עו"ד דוד שמרון. מלבד כל אלה ישובץ לפני או אחרי גם העד רון אילון, שנמצא במילואים מאז 7 באוקטובר. בכך תגיע לסיומה פרשת התביעה במשפט המו"לים, שהדיונים בו החלו לפני יותר מארבע שנים.

67104-01-20

משפט המו"לים