ב-11 למאי יסיים שופט בית המשפט העליון בדימוס, אורי שהם, כהונה של חמש וחצי שנים כנציב תלונות הציבור על שופטים. "לעת עתה, ובצער רב, נסגרים, אפוא, שערי הנציבות", סיכם את מכתב הפרידה החריג שפירסם. הרקע: סירובו של שר המשפטים יריב לוין למנות שופט עליון בדימוס לנציב התלונות, כנהוג מאז הקמת הנציבות בשנת 2003.

"משלא מונה נציב חדש, אין בידי הנציבות להשלים את טיפולה בתלונות בהן טרם ניתן החלטה; לטפל בתלונות חדשות שיוגשו לה; ולטפל בהצהרות הון ששופטים קאדים ודיינים מחויבים להגיש לה על פי החוק", הזהיר שהם במכתבו, "בירור התלונות הביא לתיקונן של תקלות רבות, קידום שמיעתם של תיקים ומתן פסקי דין, כמו גם לטיוב מערכת השפיטה. צר לי על שכלל פעילות זו נגדעת עתה במחי יד, וללא כל הצדקה, וכי אפשרויות נוספות שנבחנו לא צלחו".

מאז הקמתה בשנת 2003 ועד היום, טיפלה הנציבות מידי שנה בכ-1,000 תלונות. ניתן וראוי לבקר את אופן הטיפול בתלונות, כפי שקרה לאחרונה בעניין התלונות נגד שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב, אך אין מחלוקת שהנציבות היא גוף בעל חשיבות עליונה לציבור, לשמירת האמון שלו במערכת המשפט ולשלטון החוק במדינה.

לפי חן מענית ("הארץ", 9.5), השר לוין מציע למנות לנציב את שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר, דוד רוזן, מי שכיהן בעבר כנציב תלונות הציבור על הפרקליטות. השר לוין צודק בטענתו שרוזן עומד בדרישות החוק, שכן הוא כשיר להתמנות לשופט עליון ויש לו מעמד ציבורי והיכרות עם מערכת המשפט. רוזן גם נראה מתאים לאור תיפקודו הן כשופט והן כנציב תלונות הציבור על הפרקליטות, כאשר חזר והוכיח שהוא מקצועי, ביקורתי, חסר מורא ונטול משוא פנים.

הבעיה היא שהתאמתו של רוזן לתפקיד היא בדיוק הסיבה בגינה דווקא הוא מוצע על ידי השר לוין במקום מועמדים אחרים, פופולריים יותר בימין אך יותר שנויים במחלוקת וחסרי סיכוי לצלוח את הוועדה לבחירת שופטים. למעשה, רוזן הוא "איש הקש" שבאמצעותו השר לוין מקווה לשבור לראשונה את הנוהג מזה 20 שנה למנות לתפקיד הנציב שופט בדימוס של בית המשפט העליון.

השר לוין, שהוא בעצמו "איש קש" של ראש הממשלה נתניהו לניגוח מערכת המשפט – אחרת נתניהו מלכתחילה לא היה ממנה אותו לתפקיד שר המשפטים, או לפחות מפטר אותו אחרי הכישלון בקידום חוקי ההפיכה המשטרית – רוצה להפוך את הנציבות למעין "בית משפט שדה" או לפחות "מכונת הטרלה" נגד שופטים מכהנים שמסרבים ליישר קו פוליטי ולשרת באופן מלא את האינטרסים של הממשלה והעומדים בראשה.

בזמנים רגילים, בהחלט היה ראוי לדון באפשרות של מינוי רוזן או דומה לו לתפקיד. אך בעת שממשלת נתניהו ממשיכה לקדם את ההפיכה המשטרית בזירות שונות ובדרכים מתוחכמות יותר מאשר קידום הצעת חוק מטורללת של ח"כ שמחה רוטמן או חבר כנסת אחר מהקואליציה, מן הראוי שרוזן יודיע מיוזמתו שאינו מעוניין בתפקיד בשלב הזה וכך יסרב לשמש "איש קש" של השר לוין במאמציו לבטל את עצמאות מערכת המשפט.

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 194KB)