אתמול (8.3) בבוקר כבר היה ברור לכל מי שיודע לקרוא כי איל האנרגיה יצחק תשובה נקלע לצרות כלכליות רציניות ביותר. למרות זאת, במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ שבו למשפחת תשובה יש מניות התעלמו מכך כמעט לחלוטין.  למרות שהסיקור התמצה ב-10 שניות באמצע כתבה, בחדשות 12 טוענים בתגובה כי דיווחו בצורה ברורה ובולטת על מצבו.

"ברבור הקורונה השחור התיישב על קבוצת דלק", קראה אתמול הכותרת הראשית ב"כלכליסט", לצד תצלום של תשובה. "מחירי הנפט הצונחים על רקע משבר הקורונה היכו במניות קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה שקרסו ב-47% מתחילת השנה", נכתב בכותרת המשנה. החוב של קבוצת דלק עומד על 9.1 מיליארד שקל, הודגש, כש-70% ממנו הוא לבעלי איגרות החוב.

גם ב"דה מרקר" הבליטו את הצרות של תשובה. "השוק מאבד אמון בפירמידת החובות של יצחק תשובה" היתה הכותרת הראשית בשער האחורי של "דה מרקר", המוקדש לשוק ההון. "ירידה של 32% במחיר הנפט השנה הקפיצה את תשואות האג"ח של דלק לרמת זבל של עד 18%", נכתב בכותרת המשנה.

במשך כל יום אתמול דיווחו אתרי החדשות הכלכליים על הירידות הדרמטיות בערך המניות של קבוצת דלק. בשעות אחר-הצהריים, עם סגירת המהדורה המודפסת של "גלובס", התמונה כבר היתה חד משמעית. הכותרת הראשית במוסף "שוק ההון" של העיתון כללה מילה אחת: "התרסקות", מעל תצלום של תשובה (ומטוס מחברת אל-על, שאף היא סבלה מירידה במניותיה). בתום יום המסחר, כך דווח ב"גלובס", אגרות החוב של דלק נפלו לתשואות זבל של עד 50%, והמניה איבדה מתחילת השנה כ-60% מערכה.

על רקע זה ראו צופי מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11 אמש, כבר בכותרות הפתיחה של המהדורה, את דמותו של תשובה. איש העסקים נראה על המסך על רקע הכותרת העגומה "התפשטות נגיף קורונה. חשש מגל פיטורים במשק: נפילות בבורסה". בהמשך המהדורה, שערך עילי לוין, שודר דיווח על השפעת נגיף הקורונה על הכלכלה הישראלית ומיד לאחריו הדגישה המגישה דוריה למפל כי מניית קבוצת דלק איבדה למעלה מ-30% מערכה. למפל העבירה את רשות הדיבור לכתבת ליאל קייזר, שסיפרה בקצרה על הנסיבות.

"חדשות הערב", 8.3.2020

"חדשות הערב", 8.3.2020

צופי מהדורת החדשות המרכזית של חדשות 13 (שערך ליאור לנדנברג) שמעו דיווח מפורט עוד יותר מהעיתונאי מתן חודורוב, שהגיע לאולפן כדי לספק פרשנות כלכלית. אחרי שסיפר על הצלילה בערך המנייה של קבוצת דלק הסביר חודורוב את המשמעות הנרחבת הצפויה לכל אחד מאיתנו: "אותו תשובה חייב מיליארדים לציבור הישראלי, לקרנות הפנסיה, לקרנות ההשתלמות. הוא מינף ולווה כספים בעצם מהכיס של כולנו, והחששות היום בשוק ההון שלא כל הכסף יחזור בזמן לציבור הרחב".

לפי חודורוב בדלק לא מסכימים להערכה זו, אולם "שוק ההון עצמו מתמחר את החובות של תשובה באופן בעייתי. אם אתם מוכנים לשים היום את כספכם בחברת דלק קידוחים ולתת לה הלוואה תוכלו לקבל ריבית שנתית של עשרות אחוזים, ולא כי מישהו רוצה לתת לכם מתנה, אלא כי ההערכה היא שאולי לא תראו את כל כספכם בחזרה". חודורוב סיים את דבריו באזהרה מפני "מגה תספורת בשוק ההון בחסות משבר הקורונה".

המהדורה המרכזית של חדשות 13, 8.3.2020

המהדורה המרכזית של חדשות 13, 8.3.2020

במהדורת החדשות המרכזית של חדשות 12, לעומת זאת, כמעט ולא הוזכרו הצרות של תשובה, שמחזיק ב-20% ממניות קשת באמצעות בתו גל נאור.

הירידה של קרוב לשליש בערך מניות דלק הוזכרה בחטף באמצע דיווח כללי מאת עמליה דואק על השפעת הקורונה על מצב הכלכלה העולמית. 10 שניות בלבד הקדישה מהדורת חדשות 12, שערך גיא סודרי, לצלילת המניות של אחד מבעלי הערוץ. ללא כל הרחבה, פרשנות, הסבר או מידע על ההשלכות הצפויות לציבור הרחב. ללא תצלום של תשובה. יצוין כי למעלה מ-25 דקות הוקדשו אמש במהדורת חדשות 12 לכתבה במסגרת סדרת "הנוכלים" של אדוה דדון, על עורך-דין ש"עקץ במשך שנים במיליוני שקלים".

לפי נתוני הוועדה הישראלית למדרוג, במהדורת המרכזית של חדשות 13 צפו אתמול 307 אלף איש. במהדורה של כאן 11 צפו כ-152 אלף איש. במהדורה הנצפית ביותר בישראל, של חדשות 12, צפו אתמול כ-526 אלף איש, יותר מאשר בשתי המהדורות המתחרות גם יחד.

זו אינה הפעם הראשונה שבחדשות 12 מצניעים מידע בלתי מחמיא על בעלי המניות של קשת. בעבר היו כמה וכמה מקרים שבהם זכה משקה קוקה-קולה, המיוצר ומשווק בישראל על ידי בעל השליטה בקשת דודי ורטהיים, לסיקור אוהד במיוחד או הצנעת מידע שלילי.

דובר חדשות 12 אלון שני מסר בתגובה: "מבדיקה השוואתית שערכנו עולה שבניגוד לטענתך משך הזמן שהוקדש לנושא ב'המהדורה המרכזית' של חדשות 12 ובמהדורת כאן 11 - זהה לחלוטין. (ובמהדורת חדשות 13 הקדישו לכך כחצי דקה עד דקה יותר מכך). נדגיש כי במסגרת כתבה כלכלית שבה עסקנו בהשפעות של הירידות בבורסה נמסרו הנתונים בצורה ברורה והנפילה במניות קבוצת דלק צוינה באופן בולט".