ראש הממשלה בנימין נתניהו מפעיל את מערך התעמולה של הליכוד - כנגד ליכודניק אחר. המסנג'ר של דף הפייסבוק של נתניהו החל לפנות לליכודניקים על מנת שיתגייסו לפעול למען נתניהו בבחירות המקדימות נגד גדעון סער לראשות הליכוד.

העובדה שחלק גדול מקמפיין הבחירות מתנהל ברשתות החברתיות, ולא בתקשורת המרכזית, כבר הפכה לקלישאה. בשדה המערכה הזה, שמור מקום של כבוד לצ'אט-בוט, כלומר, שימוש במסנג'ר של פייסבוק ובהדמייה של שיחה אישית, כדי להניע בוחרים פוטנציאלים לא רק להצביע, אלא גם כדי שיפעלו לגייס מצביעים נוספים. כמו בכל מה שקשור לקמפיינים דיגיטליים, גם בשימוש בצ'אט-בוט, נתניהו השאיר למתחריו אבק במערכות הבחירות הכלליות האחרונות, עד כדי כך שה"בוט" קיבל את שמו - ה"ביבי בוט".

אלא שה"ביבי בוט" בלט לא רק בהיקף וביעילות השימוש בו, אלא גם במאפיינים אחרים של התנהלותו של נתניהו: חוסר מעצורים, שימוש בכלים של שיסוי והסתה וצפצוף על החוקים והתקנות - של מדינת ישראל וגם של פייסבוק. כך נחשף כי קמפיין הליכוד השתמש ב"תסריט" מסית שהאשים את ערביי ישראל שהם מעוניינים להשמיד את המדינה (הצ'אט-בוט מציע למשתמשים "תסריטים" להשתמש בהם מול אנשים אותם הם מנסים לגייס), מה שהביא את פייסבוק באופן חסר תקדים להשבית את הצ'אט-בוט ל-24 שעות.

פנייה של "הביבי בוט" למתפקדי הליכוד לתמוך בנתניהו מול גדעון סער בבחירות המקדימות במפלגה (צילום מסך)

פנייה של "הביבי בוט" למתפקדי הליכוד לתמוך בנתניהו מול גדעון סער בבחירות המקדימות במפלגה (צילום מסך)

כך נחשף גם כי הפעילות ב"ביבי בוט" מבוססת על מאגר מידע עצום שחוקיותו לא ברורה ושנועד לקטלג את בעלי זכות הבחירה בישראל לפי האוריינטציה הפוליטית שלהם, ומבוסס על פנקס הבוחרים – מאגר מידע ממשלתי שנמסר לידיהן של כל המפלגות.

כך נחשף גם כי אנשי הקמפיין של הליכוד הפרו את חוק הבחירות כשהשתמשו ב"ביבי בוט" כדי להפיץ סקרים באופן אסור. הדברים הגיעו לכך שפייסבוק, הנוהגת בקמפיינים פוליטיים ביד רכה עטויה כפפות משי, השביתה את הצ'אט-בוט של הליכוד ביום הבחירות עצמו, בשל ההפרות החוזרות ונשנות.

ה"ביבי בוט" משדל מתפקדים להצביע נגד גדעון סער בבחירות המקדימות (צילום מסך)

ה"ביבי בוט" משדל מתפקדים להצביע נגד גדעון סער בבחירות המקדימות (צילום מסך, ליחצו להגדלה)

כעת נראה כי ה"ביבי בוט" עובר גם על חוקי הליכוד עצמו: הבוט הרדום התעורר לחיים לאחרונה והחל לשגר מסרים למשתמשים - לא לגיוס תומכים לבחירות הכלליות שייערכו עוד מספר חודשים, אלא כדי להיאבק בליכודניק בכיר - גדעון סער, המתמודד היחיד מול נתניהו על ראשות התנועה בבחירות המקדימות ביום חמישי הקרוב, ה-26 בדצמבר.

"מתנדב יקר, אני זקוק לך היום יותר מתמיד!", היתה לשון אחת הפניות של ה"ביבי בוט" לגולשים, "האם תסכים לסייע לי ולעשות עכשיו טלפונים למתפקדי ליכוד שאתן לך כאן בצ'אט, כדי לוודא שביום חמישי הקרוב יצאו ויבחרו בי לראשות הליכוד?". ה"ביבי בוט" תייג בין השאר את סער כאיש שמאל, עם המסרים "חייבים להיות חזקים ביחד ולא לתת לשמאל ולתקשורת" ו"כולנו יוצאים להתגייס כנגד התקשורת והשמאל שמנסים להשפיע על הבחירות".

ה"ביבי בוט" פועל מדף הפייסבוק של בנימין נתניהו ולא מדף הפייסבוק של מפלגת הליכוד, אך הליכוד משתמש בדף הזה לקמפיין הכללי שלו, ולמעשה - קיימת זהות בין קמפיין הליכוד (בבחירות הכלליות) לבין נתניהו, לא רק בזהות דף הפייסבוק הפופולרי אלא גם בשימוש ביועצים ובמנהלי הקמפיין כמו טופז לוק ויונתן אוריך. גם מאגר המידע על בסיסו נעשית הפנייה, הוא מן הסתם אותו מאגר בו נעשה שימוש בבחירות הכלליות, ובכל מקרה, כאמור, התשתית הדיגיטלית נבנתה עבור מפלגת הליכוד, ולא עבור נתניהו.

שימוש בכלים שמעניקה ומממנת המפלגה כנגד מועמד של המפלגה נוגד לא רק את ההגינות והשכל הישר, אלא גם את חוקת המפלגה. סעיף 105 ד' אוסר על המתמודדים להשתמש במשאבי המפלגה במסגרת הבחירות הפנימיות:

מתמודד לא ייהנה, במישרין או בעקיפין, בתעמולת הבחירות שלו מכל טובת הנאה שמקורה בכספי הציבור או ברכוש הציבור, ובכלל זה כספים או רכוש של התנועה או בעל זיקה אליה. לעניין זה, עובד המקבל את שכרו מכספי הציבור, הפועל במרבית זמנו או בשעות עבודתו לקידום ענייניו של מתמודד, ייחשב לטובת הנאה שמקבל המתמודד מקופת הציבור, אלא אם כן נטל עובד כזה חופשה ממקום עבודתו".

טל שניידר פירסמה ב"גלובס" לפני כשבועיים כי מבקר הליכוד הזהיר את נתניהו מהתנהלות כזו בדיוק: "אבקשכם להקפיד על עמידה בהוראות הדין, ולהימנע מלעשות כל שימוש בנכס או משאב של המפלגה עצמה, לרבות בעובדי המפלגה. זאת ועוד, הוראות חוקת המפלגה, אף הן מתייחסות באופן ספציפי לאיסור בדבר שימוש במשאבי המפלגה ובמשאבים ציבוריים - במסגרת הבחירות הפנימיות" כתב המבקר, עו"ד שי גלילי. הפרה, כתב עוד גלילי, יכולה להיענות בקנס ואף בפסילת המועמדות.

מהליכוד טרם נמסרה תגובה.