האם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משתמש במשאבי המפלגה עבור קמפיין הפריימריז שלו – אף שהדבר נאסר עליו בפירוש? לפי מידע שמופיע בספריית המודעות של פייסבוק, התשובה חיובית. שני פוסטים ממומנים שנתניהו החל להפיץ היום (25.12) נושאים חיווי אוטומטי שלפיו הגורם ששילם על הפצתם הוא הליכוד. בסביבתו של נתניהו מכחישים זאת בתוקף, וטוענים שמדובר בשגיאה. אחרי הפניות בנושא, הוסרו המודעות מהאוויר.

הבחירות המקדימות על ראשות הליכוד, שבהן מתמודד נתניהו מול ח"כ גדעון סער, יתקיימו מחר. אף שהמירוץ הפעם היה קצר במיוחד, זהו לא המקרה הראשון שבו נתניהו לכאורה משתמש במשאבי המפלגה כדי לקדם את הקמפיין של עצמו. שלשום נחשף באתר "העין השביעית" כי נתניהו ככל הנראה משתמש במאגר הנתונים של הליכוד כדי לגייס פעילים שיפנו למתפקדים וישכנעו אותם להצביע למענו. הגיוס וההפעלה מתבצעים דרך ה"ביבי-בוט", שפועל על תשתית המסנג'ר של פייסבוק.

חוקת הליכוד אוסרת על המתמודדים בפריימריז לעשות כל שימוש במשאבי המפלגה לצורכי הקמפיינים שלהם – "במישרין או בעקיפין". מבקר הפנים של המפלגה, עו"ד שי גלילי, אף הבהיר זאת למתמודדים מוקדם יותר החודש. ובכל זאת, הפוסטים הממומנים שנתניהו מפיץ כעת נושאים חיווי שלפיו המפלגה שילמה עליהם. הסכומים, אגב, נמוכים מאוד, לפחות לפי המידע שמופיע בספריית המודעות של פייסבוק: פחות מ-300 שקל.

גולשים שייכנסו לספריית המודעות יוכלו למצוא שם גם את פרטיו של מי שלכאורה ביצע את התשלום: אדם שמזוהה בשם "אריק", עם כתובת אימייל של הליכוד, מרח' המלך ג'ורג' 38 בתל-אביב – הכתובת של מצודת זאב, בית הליכוד. מערכת "העין השביעית" פנתה ל"אריק", אך הוא בחר שלא להגיב.

גדעון סער ובנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון)

גדעון סער ובנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון)

בסביבת ראש הממשלה, כאמור, טוענים שהכל כשורה. יונתן אוריך, דוברו של נתניהו, מסר לאתר "העין השביעית" הודעה ששלח למבקר המפלגה: "במענה לשאלתך אבהיר כי כל קידום ממומן בפלטפורמות הדיגיטליות של ראש הממשלה בנימין נתניהו נעשה על חשבון מטה הפריימריז של המועמד לראשות הליכוד נתניהו. אבהיר כי מפלגת הליכוד לא מתפעלת את העמוד ולא מקדמת בו תכנים בתשלום בזמן תקופת הבחירות הפנימיות לראשות המפלגה".

הכתבת הפוליטית של "וואלה", טל שלו, צייצה כי במפלגה "מסבירים את המימון המקודם בעניין כלשהו עם כרטיסי אשראי". מעט לפני כן צייצה כי במטה נתניהו "הכחישו בתוקף שמדובר בפרסום מטעמם וטענו שמדובר בזיוף".

"אפשר לומר שזו תמצית ההבדל בין הצ'אט-בוט למודעות", אומרת ד"ר ענת בן-דוד ממעבדת המדיה של האוניברסיטה הפתוחה בשיחה עם "העין השביעית". "ברגע שמשהו נתון לביקורת ציבורית, אי-אפשר לעשות מניפולציה לאורך זמן. עם הצ'אט-בוט אפשר, כי אין מערכת שמנטרת את זה. המודעות, להבדיל, מקוטלגות בספרייה".

* * *

הפוסטים הממומנים של נתניהו, מתוך ספריית המודעות של פייסבוק (צילום מסך)

הפוסטים הממומנים של נתניהו, מתוך ספריית המודעות של פייסבוק (צילום מסך)