העיתון "ידיעות אחרונות" מפרסם מוצרי עישון בניגוד לחוק. לפני כחצי שנה נכנס לתוקף תיקון לחוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, שהרחיב את המגבלות החלות על פרסום מוצרי עישון לסוגיהם. התיקון החדש אמנם לא ביטל את ההיתר החריג לפרסם מוצרי עישון בעיתונות המודפסת – עובדה שעוררה ביקורת חריפה בכנסת – אך קבע כי מודעות מסוג זה לא יתפרסמו במדורים ומוספים שמוקדשים לבריאות, ספורט, בידור, בילוי ופנאי. מבדיקת "העין השביעית" עולה כי ב"ידיעות אחרונות" הפרו את ההוראה הזאת.

בחודש יוני האחרון השיקה קבוצת התקשורת של משפחת מוזס את "זמנים+", מוסף שבועי חדש שאיחד את שני המוספים הוותיקים "זמנים מודרניים" ו"זמנים בריאים". לקוראים נמסר כי המוסף החדש יעסוק ב"לייף סטייל ובריאות", ואכן, חלק ניכר ממנו מוקדש לרפואה, תזונה, כושר וכיוצא באלו. אף על פי כן, החל מחודש יולי מתפרסמות בו כמעט מדי שבוע מודעות למוצר בשם "Kilo", סיגריה אלקטרונית שמיוצרת על-ידי חברה אמריקאית.

חברות הטבק משקיעות משאבים רבים בפרסום מוצרי עישון אלקטרוניים, שאותם הן מגדירות כעתיד של תעשיית העישון. אחד האלמנטים המרכזיים במסעות הפרסום הללו הוא הטענה כי הסיגריות האלקטרוניות אינן מסוכנות לבריאות כמו סיגריות רגילות. המסר הזה חזר על עצמו גם במודעות שרכשו מפיצי הסיגריה האלקטרונית "Kilo" מ"ידיעות אחרונות".

אחת המודעות לסיגריה האלקטרונית "Kilo" ב"ידיעות אחרונות". "זמנים+", 21.8.2019 (לחצו להגדלה)

אחת המודעות לסיגריה האלקטרונית "Kilo" ב"ידיעות אחרונות". "זמנים+", 21.8.2019 (לחצו להגדלה)

עד כה, מפיצי "Kilo" פרסמו במוסף "זמנים+" שש מודעות. רובן שובצו בצמוד לכתבות שעסקו בבריאות, ואחת מהן אף נדפסה לצד ראיון עם המנכ"לית היוצאת של האגודה למלחמה בסרטן, מירי זיו. שתיים מתוך שש המודעות כללו קביעה שיוחסה למשרד הבריאות הבריטי, ולפיה "סיגריות אלקטרוניות כ-95% פחות מזיקות מטבק ויכולות לסייע בהפסקת עישון". השימוש בדוגמה הבריטית מתעתע: במערכת הבריאות מתריעים בשנים האחרונות שהשימוש של בני נוער בסיגריות אלקטרוניות גורם להם להתמכר לניקוטין, ועלול לשמש כשער לצריכת סיגריות רגילות.

הדו"ח הבריטי שמצוטט במודעה עורר ביקורת חריפה מצד גופי בריאות ברחבי העולם, וגם בישראל. באגודה למלחמה בסרטן הביעו פקפוק בממצאים כבר לפני חודשים אחדים, לרבות הנתון הספציפי שמצוטט במודעה של "Kilo". "לא ניתן לטעון להפחתת נזק של 95%, או לחשוב שסיגריות אלקטרוניות יכולות להציל מדי שנה את חייהם של 7,600 מעשנים בישראל (מתוך 8,000 איש המתים מדי שנה מעישון)", קבע ד"ר דודי ביטון, רופא ואיש האגודה למלחמה בסרטן, בהודעה שהפיצה האגודה בחודש מאי.

ד"ר דודי ביטון, האגודה למלחמה בסרטן: "צריך לדייק ולהיצמד לאמת המדעית. לטעון שסיגריה אלקטרונית פחות מזיקה מסיגריה רגילה, בשלב זה, שקול לטענה שהתקף לב פחות מזיק מסרטן"

"מדובר בטענה שנועדה לפתות מעשני סיגריות רגילות לעבור לסיגריות אלקטרוניות, במקרים רבים על חשבון גמילה מוחלטת, והחמור מכל – להכניס צעירים ונוער למעגל העישון", הוסיף ד"ר ביטון. "לכן נראה שמדובר בהחלפת נזק יותר מאשר הפחתת נזק. צריך לדייק ולהיצמד לאמת המדעית. לטעון שסיגריה אלקטרונית פחות מזיקה מסיגריה רגילה, בשלב זה, שקול לטענה שהתקף לב פחות מזיק מסרטן".

מעבר להיבטים של הטעיית הציבור, ייתכן שהמודעות של "Kilo" גם מפרות סעיף אחר של החוק המגביל פרסום מוצרי עישון. החוק הישראלי קובע כי בפרסומות למוצרי עישון לא יכללו "דברי שבח" למוצרים. הציטוט שיוחס למערכת הבריאות הבריטית עלול להיות הפרה של סעיף זה. על כל הפרה של החוק רשאית המדינה להטיל קנס בסך כ-450 אלף שקל. ואולם, מהדו"חות השנתיים שמפרסם המשרד על תעשיית מוצרי העישון עולה כי החוק אינו נאכף, וחברות הטבק אינן מפצות את הציבור בגין ההפרות.

ממשרד הבריאות ומ"ידיעות אחרונות" לא נמסרה תגובה.