בג"ץ לא ידון בעתירה שדרשה ממשרד הבריאות לאכוף את האיסור על פרסום סיגריות ומוצרי עישון. החוק בישראל אוסר על פרסום מוצרי עישון במדיה משודרת, והחל מ-2019 הוא גם אוסר על פרסומם באינטרנט. בעקבות לחץ של המו"לים, בעיתונות המודפסת עדיין מותר לפרסם את המוצרים המזיקים, אך תחת שורה של הגבלות. ואולם, כפי שנחשף באתר "העין השביעית", משרד הבריאות מסרב לאכוף את החוק, וכך גם משטרת ישראל.

אוזלת היד של משרד הבריאות, לצד טענות על שימוש פגום במודעות נגד עישון שמתפרסמות בעיתונים מטעם המשרד ובמימון חברות הסיגריות, הולידו בשנה שעברה עתירה לבג"ץ שביקשה לשים לכך סוף. העתירה הוגשה על-ידי עמותת "אוויר נקי" וחבר-הכנסת לשעבר יהודה גליק, ממובילי המאבק נגד חברות הסיגריות. במרכזה הועמדו שלושה בעלי תפקידים בכירים שמאז כבר פינו את כסאותיהם: סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ"ל המשרד משה בר סימן-טוב וראש הממשלה בנימין נתניהו, שנשא בתואר שר הבריאות.

העותרים, שאותם ייצג עו"ד עמוס האוזנר, האשימו את ליצמן באחריות להחרגת העיתונים מהאיסור הגורף על פרסום מוצרי עישון. לטענתם, ההתגייסות של ליצמן למען העיתונים קשורה גם להימנעותו מאכיפת החוק והטלת קנסות בגין פרסום בלתי חוקי. מאז הוחלף ליצמן בשר יולי אדלשטיין, אך במשרד הבריאות טרם החלו בתיקון המצב.

השופט חנן מלצר (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

השופט חנן מלצר (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

בדיון שהתקיים השבוע בפני הרכב של שלושה שופטים, נציג המדינה האשים את משבר הקורונה באוזלת היד של משרד הבריאות. השופט מני מזוז שאל את נציג משרד הבריאות, עו"ד עמרי אפשטיין מפרקליטות המדינה, האם המשרד מתכוון לקדם את סוגיית הפיקוח על הפרסומים הבלתי חוקיים. "לכאורה זה לא אמור להיות נכפה, זה משרת גם אתכם", אמר השופט מזוז.

עו"ד אפשטיין השיב בשלילה. "הנושא כרגע, לנוכח משבר הקורונה, לא בראש סדר העדיפויות", הוסיף. באשר לתלונות על האפקטיביות הירודה של מודעות הנגד מסר עורך-הדין שבמשרד החלו לבחון את הסוגיה לפני שנה, וגם פרסמו קול קורא להגשת רעיונות חדשים – אולם גם במקרה זה נקטע התהליך בשל משבר הקורונה. לדבריו, במצב הנוכחי אין למשרד יכולת להשקיע בכך משאבים.

חרף ההודאה בתפקודו הלקוי של משרד הבריאות, השופטים העדיפו לא להתקדם לכיוון הכרעה בעתירה. בהמשך לדיון בנושא שהתקיים החודש בוועדת הכלכלה של הכנסת, השופטים הצביעו על כך שראוי לטפל בסוגיה באמצעות חקיקה. לפיכך, השופט חנן מלצר הציע לעותרים לחזור בהם מהעתירה, אך לשמור לעצמם את הזכות להגיש אותה שוב בעתיד. "אני מכבד תמיד את הצעות בית-המשפט", הגיב עו"ד האוזנר, ועשה כעצת השופט. השופטים מלצר, מזוז ויעל וילנר הורו על מחיקת העתירה.

* * *

לעיון בעתירה

להורדת הקובץ (PDF, 11.56MB)

לעיון בפרוטוקול הדיון

להורדת הקובץ (PDF, 101KB)