יום לאחר שפרסמנו כאן באתר "העין השביעית" ידיעה מביכה על שלדון אדלסון, הבעלים של "ישראל היום", הגיע לחשבונות הווטסאפ שלנו המסר הבא: "אני מכין כתבה שתתפרסם בסופ"ש הקרוב, אשמח לקבל את תגובתכם", כתב לנו עקיבא ביגמן, האיש למשימות מיוחדות של "ישראל היום" ושל בועז ביסמוט, העורך הראשי (את בקשת התגובה ניתן לקרוא בתמונה המצורפת).

בקשת התגובה היא דוגמה, לא מבריקה במיוחד, של שיטת "ישראל היום". ב"ישראל היום" כמובן לא המציאו את השיטה, אבל כמו כל דבר שעושים שם, בחינמון מוציאים אותה לפועל באופן רשלני ומגושם לעומת קודמיהם. למעשה, המגושמות של ביגמן מעוררת אפילו טיפה של געגוע לחיסולים בתפירה עילית כמו ש"ידיעות אחרונות" או "מעריב" היו מסוגלים פעם לספק.

כיצד תופרים כתבות הכפשה בסגנון "ישראל היום"? המתכון פשוט מאוד, ולשם הכנת התבשיל לא נצרכים תוכן משמעותי, מידע חדש, מיומנויות עיתונאיות או בעצם מיומנויות כלשהן. כל מה שצריך לדעת הוא לאיית נכון את השם "הקרן החדשה לישראל" (סליחה, "הקרן לישראל חדשה") ולקשור אותה לגוף המיועד לחיסול. ובכן, חברים יקרים ב"ישראל היום", אנו גאים בתמיכה שאנחנו מקבלים מהקרן החדשה לישראל (ונשמח שיגדילו אותה גם, כי היא רחוקה מלכסות את ההוצאות השוטפות שלנו).

"בקשת התגובה" כפי שנשלחה על-ידי כתב "ישראל היום" עקיבא ביגמן (בתמונה)

"בקשת התגובה" כפי שנשלחה על-ידי כתב "ישראל היום" עקיבא ביגמן (בתמונה)

הרוטב לתבשיל הוא יצירת מצג של הסתרה. "האם נכון שלא דיווחתם שהקרן החדשה העבירה לכם כסף?". כי אם מסתירים משהו, סימן שיש כאן סיבה לבושה. אבל אם לא הסתרנו? נו באמת, יגידו לכם ב"ישראל היום", הרי כתבנו במפורש בבקשת התגובה – סימן שזה נכון. אז ככה: כדי לדעת על התמיכה הכספית של הקרן החדשה לישראל בעמותת "העין השביעית" כל מה שצריך הוא ידיעת קרוא וכתוב. יכולת שב"ישראל היום" יש בוודאות מי שמחזיקים בה.

כיוון ש"העין השביעית" היא עמותה רשומה, המידע על מקורות המימון שלה גלוי לכל באתר גיידסטאר ואצל רשם העמותות. בנוסף, אנחנו מדווחים על תמיכות כספיות בנו, ובכלל זה של הקרן החדשה, בעדכונים התקופתיים לגולשינו, בעמוד התודות שאליו מופנים גולשי עמוד הבית של האתר, כמו גם בכל דיווח באתר שעוסק בקרן החדשה לישראל.

*  *  *

זה המקום להצביע על האירוניה. כי כבר כתבנו כמה פסקאות על כך שב"ישראל היום" מאשימים עיתונאים אחרים בהטיה פוליטית. "ישראל היום". מאשים. בהטיה פוליטית. אותו עיתון שנוסד כמכשיר של הטיה פוליטית לטובת פוליטיקאי אחד, שמשמש באופן בוטה שופר לבעליו – זוג ביליונרים מלאס-וגאס.

למעשה, זאת הסיבה האמיתית לכך שב"ישראל היום", העיתון הנפוץ במדינה, מוצאים לנכון להקדיש כתבה במוסף סוף השבוע שלהם לשלושת העיתונאים של "העין השביעית" (תודה על פרסום החינם, רק תאייתו את השם שלנו נכון…). הסיבה היא שבמשך השנים לא הרפינו מ"ישראל היום". לא בבקשות תגובה מצוצות מן האצבע אלא בהצפת מידע חדש, אמיתי ובעל ערך.

שלדון ומרים אדלסון עם בנימין ושרה נתניהו (צילום: אנה קפלן)

שלדון ומרים אדלסון עם בנימין ושרה נתניהו (צילום: אנה קפלן)

כך חשפנו את מעורבותו של נתניהו בבחירת העורך הראשי לחינמון של אדלסון, את האופן הקלוקל מבחינה מקצועית טהורה שבו פועלת מערכת "ישראל היום", את ההשפעה האמיתית של החינמון על שוק העיתונות, את מופרכות המודל העסקי שלו ואת האופן שבו שבר את שוק המודעות. ליווינו את הסאגות המשפטיות בוועדת הבחירות המרכזית ובבג"ץ שבהן כיכב "ישראל היום" שלא בטובתו, חשפנו כיצד פתח את הדלת לפרסום סמוי ממשלתי, ניתחנו את הממצאים לגבי שיחות הטלפון בין נתניהו לבין בכירי העיתון, כתבנו על הקשר בינו ל"תיק 2000" ו"תיק 4000", וחזרנו וכתבנו על מנהגו לפרסם סקרים מדירים ומפלים (נוהג שנאלץ להודות בו בחריקת שיניים). ניתן להניח שגם פרויקט הצד החביב שלנו, "איפה ביסמוט", לא הפך אותנו לאהוביו של כתב החוץ שהפך לעורך ראשי.

*  *  *

המידע המזעזע הנוסף שב"ישראל היום" מצאו על אתר "העין השביעית" הוא כי לא דיווחנו על קמפיין פרסום סמוי של הקרן החדשה (כן דיווחנו) ועל קמפיין פרסום סמוי נגד גירוש זרים. ב"ישראל היום" לא מבינים, או לא רוצים להבין, את מהות העבודה של "העין השביעית". האתר אינו מאגר מידע מקוון בנושא פרסום סמוי, שמלקט ומדווח על כל מופע של התופעה הבזויה בתקשורת הישראלית. "העין השביעית" הוא אתר עיתונאי שמדווח, בין היתר, על תופעת הפרסום הסמוי בכללה, תוך שימת דגש על המקרים שבהם היא חורגת מהרגיל ומדרדרת את האתיקה העיתונאית עוד שלב אחד מטה.

משום כך, העובדה שלא הקדשנו ידיעה לקמפיין פרסומי כזה או אחר אינה יכולה לשמש ראיה להטיה בעד כלי התקשורת שבו הופיע הקמפיין, או בעד הגורם הזר שמימן אותו. למרבה הצער, אין ל"העין השביעית" את המשאבים הנדרשים כדי לקטלג ולדווח על כל מקרה ומקרה של תוכן פרסומי הנחזה למערכתי (אם כי בתרומות שלכם אתם יכולים לסייע לנו להגיע ליום שבו נוכל לעשות גם את זה).

אמנם, במסגרת הפעילות של "העין השביעית" ברשתות החברתיות אנחנו נוהגים בחודשים האחרונים לצייץ בטוויטר בכל פעם שבעיתון "ידיעות אחרונות" מתפרסם עמוד "בשיתוף", כלומר במימון, גורם חיצוני (#לאמשתפיםפעולה הוא ההאשטג, למי שמתעניין). זהו למעשה המדור היחיד שבו אנחנו מתיימרים לעדכן בכל פעם שכלי תקשורת (במקרה זה, "ידיעות אחרונות") מפרסם עוד עמוד ממומן שנראה כמו עמוד מערכתי.

כשלפני כמה חודשים עיינו בגליון "ידיעות אחרונות" וראינו עמוד במימון הקרן החדשה לישראל לא היה ממש מקום לספק. הקרן אכן תורמת לנו חלק נכבד מתקציב הפעילות בשנים האחרונות, ובכל זאת צייצנו על כך עוד באותו הבוקר, עם הטקסט וההאשטג הנלווים דרך קבע, ממש כפי שצייצנו כש"ידיעות אחרונות" קיבל כסף כדי לפרסם תכנים למען חברות מזון, עמותות, רשויות מקומיות ובנקים, שמעולם לא תרמו שקל ל"עין השביעית". המשכנו וצייצנו על הפרסום שיזמה הקרן החדשה לישראל ב"ידיעות אחרונות" בכל פעם שנתקלנו בו.

בכתבה שפורסמה ב"דה-מרקר" על הקמפיין של הקרן ב"ידיעות אחרונות" הוזכרו המימון שמעניקה הקרן ל"עין השביעית" והעמדה הברורה שלנו נגד פרסום סמוי, ונכתב, בין היתר, כך: "אתר 'העין השביעית' עצמו העלה בחשבון הטוויטר שלו ציוצים נגד הידיעות של הקרן החדשה שפורסמו ב'ידיעות' במסגרת עסקת התוכן השיווקי".

מטעם הקרן החדשה נמסר אז ל"דה-מרקר": "'העין השביעית' הוא כלי תקשורת חשוב מאוד לחברה הישראלית, המסקר בצורה הוגנת וביקורתית ללא משוא פנים, ואנחנו תומכים וגאים בתרומתו של הארגון לחברה הישראלית. עם זאת, 'העין השביעית' הוא גוף עצמאי ולא תלוי בקרן".

כך, במבחן הרלבנטי היחיד לטענה של "ישראל היום" בדבר איפה ואיפה, "העין השביעית" עמדה. בלי למצמץ.

*  *  *

כדי להקל על אנשי "ישראל היום" ועל הכתב החוקר עקיבא ביגמן, להלן מענה לבקשת התגובה שלו, בפורמט השאלה-תשובה המוכר והאהוב. שלחנו לו את הטקסט. נראה אם משהו מזה ייכנס לכתבה בעיתון.

"ישראל היום": "העין השביעית" קיבלה מאז 2015 מעל 600,000 ש"ח תרומות מהקרן החדשה לישראל. בקמפיין גיוס ההמונים של "העין" עובדה זו לא מוזכרת.

תשובה: שקר. "העין השביעית" אינה מסתירה את הכספים שקיבלה מהקרן החדשה לישראל. להפך, אנחנו גאים בכל גוף התומך בנו. כיוון ש"העין השביעית" היא עמותה רשומה, המידע על מקורות המימון שלה גלוי לכל באתר גיידסטאר ואצל רשם העמותות. בנוסף, אנחנו מדווחים על תמיכות כספיות בנו, ובכלל זה של הקרן החדשה, בעדכונים התקופתיים לגולשינו, בעמוד התודות שאליו מופנים גולשי עמוד הבית של האתר, כמו גם בכל אייטם שעוסק בקרן החדשה לישראל.

"ישראל היום": "העין השביעית" עוסקת רבות בפרסום סמוי והשפעתו על שוק התקשורת. יחד עם זאת, כאשר הקרן החדשה לישראל קיימה שת"פ בקיץ האחרון עם קבוצת "ידיעות אחרונות", בגובה 260,000 ש"ח, לא נכתב על כך דבר באתר "העין השביעית".

תשובה: שקר. אתר "העין השביעית" לא מדווח על כל הקמפיינים הפרסומיים בתקשורת הישראלית. למעשה, רוב המקרים של פרסום סמוי ותוכן שיווקי אינם זוכים לידיעות באתר, בלי כל קשר לזהות הגורם המממן או כלי התקשורת שבו הם מופיעים. "העין השביעית" אינה מאגר מידע שמקטלג כל פרסום בעייתי, אלא אתר עיתונאי שמדווח בין היתר על תופעת הפרסום הסמוי, וכשהוא עושה זאת מתמקד באופן טבעי במקרים החריגים.

עם זאת, בתת-המדור שייסדנו בערוץ הטוויטר שלנו, שבו אנחנו דווקא מקפידים לצייץ על כל מופע ומופע של פרסום סמוי ב"ידיעות אחרונות", צייצנו על הפרסומים שמומנו על-ידי הקרן החדשה לישראל בדיוק כפי שצייצנו על כל המקרים האחרים שנתקלנו בהם (כפי שצוין בזמנו ב"דה-מרקר").

"ישראל היום": באופן דומה, במרץ האחרון ארגון בשם Israel at Heart רכש תוכן שיווקי רב באתר ynet שהוקדש לקמפיין נגד התוכנית להוצאת מסתננים לא חוקיים מישראל. גם כאן, נדם קולה של "העין".

תשובה: כאמור, "העין השביעית" לא מדווחת על כל קמפיין תוכן שיווקי בתקשורת, ולמעשה – לא על רובם. אנו מתמקדים במקרים שבהם נפגעה העצמאות העיתונאית באופן יוצא דופן, נרשמה עליית מדרגה בנורמות המקובלות, כשמדובר בגוף בעל עוצמה כמו בנק, במקרים שבהם מעורב כסף ציבורי וכיוצא בזה. עם זאת, כשבקבוצת "ידיעות אחרונות" פורסמה כתבה על הארגון שפעל נגד התוכנית לגירוש מבקשי המקלט, בדקנו האם היה קשר פסול בין הקמפיין הפרסומי לכתבה, וזאת במטרה לדווח על כך. מצאנו כי הכתבה היתה יוזמה עצמאית של הכתב, כך שלא היה מקום לפרסם על כך אייטם.

"ישראל היום": עוד תחום ש"העין" נמנע מלסקר הוא השפעתם של ארגונים שונים על הדיווח החדשותי, כמו "בצלם", "שוברים שתיקה", "מרכז אדוה" ואחרים, שרבים מהם נתמכים גם על-ידי הקרן החדשה לישראל. זאת, למרות שלארגונים מסוג זה ישנה השפעה רבה על הסיקור של נושאים רבים בכלי התקשורת.

תשובה: שקר. "העין השביעית" מדווחת באופן ענייני וללא הטיה פוליטית. כך, כשהגיע לידינו מידע מעניין על אתר "שיחה מקומית", שאף הוא נהנה מתרומות הקרן החדשה, דיווחנו על כך בהרחבה ובאופן שלא הסב נחת לעמיתינו בעמותת 972+, שמפעילה את האתר. בעבר פרסמנו גם ביקורות על מרכז אדוה ועל בצלם.

בהקשר זה ראוי לציין שתמוה ש"ישראל היום", עיתון שכל כולו מכשיר פוליטי הפועל לטובתו של פוליטיקאי בודד ומקדם את הגחמות של בעליו, זוג ביליונרים אמריקאי, מאשים גוף עיתונאי אחר בהטיה. נראה שהסיבה האמיתית לכך שהעיתון הנפוץ בישראל מוצא לנכון להקדיש כתבה לאתר לביקורת התקשורת "העין השביעית" היא החשיפות שלנו לאורך השנים על אופיו האמיתי של "ישראל היום", ואנו מזמינים את קוראיו להתרשם מהן באתר שלנו.