לראשונה נתקלתי בכינוי "הקרן לישראל חדשה" דווקא בדפי "הארץ", במאמר דעה מאת ישראל הראל, שפורסם בפברואר 2010 ופותח במלים "תנועת 'אם תרצו' טוענת שהקרן לישראל חדשה (זהו התרגום הראוי ל-The New Israel Fund)". אינני יודע האם הראל הוא שטבע כינוי זה לקרן החדשה לישראל [הערת המערכת: הקרן נמנית עם תומכי עמותת "העין השביעית"], אבל הוא בוודאי מראשוני המשתמשים בו. מאז הפך הכינוי לנפוץ ביותר בקרב אנשי הימין, ולא אתפלא אם יש בקרבם "תינוקות שנשבו" – כאלה הסבורים שזה שמה המקורי של הקרן.

בדיקה בגוגל מראה שהצירוף "הקרן לישראל חדשה" נפוץ למדי (26 אלף מופעים), אם כי הצירוף התקני, "הקרן החדשה לישראל", נפוץ פי ארבעה ממנו. אף שהשיבוש המכוון – המרמז כי מטרתו של הארגון הפילנתרופי הוא להרוס את ישראל הנוכחית ולבנות חדשה תחתיה – הוטמע היטב, עדיין חש שרון גל, במאמר דעה שפרסם ב"ישראל היום" באפריל השנה, לחזור ולנמק זאת: "שם הארגון משמעותי: לא 'הקרן החדשה לישראל' אלא הקרן לישראל חדשה (New Israel Fund)".

בכתיבה סאטירית או פובליציסטית אנו נתקלים לעתים בהתחכמויות לשוניות כמו "נהנתניהו", כך שהשימוש בהתחכמות כמו "הקרן לישראל חדשה" במאמרי דעה אולי נסבל (אם כי מעט משעמם לאחר אלפי פעמים שנתקלנו בו). אבל הוא הופך למטריד כאשר הוא מופיע באופן עקבי באתר חדשות, במסגרת דיווחי האקטואליה שלו.

ביולי 2018 פרסם אתר ערוץ 20 ידיעה שכותרתה "'הקרן לישראל חדשה': תרמה 300 מיליון ש"ח לפעילות אנטי-ישראלית". אין זה שימוש חריג באתר זה. בדיקה בגוגל מראה שבאתר ערוץ 20 יש פי ארבעה מופעים של "הקרן לישראל חדשה" לעומת "הקרן החדשה לישראל". בערוץ 20, העיוות הוא הנורמה.

למעשה, בערוץ 20 לא רק מחדירים את הכינוי לידיעות חדשותיות, אלא גם שמים אותו בפיהם של מושאי הסיקור שלהם. כך למשל בידיעה על טענות לקשר בין אחת הסיעות המתמודדות בבחירות לעיריית ירושלים לבין הקרן החדשה, נכללה תגובה של הסיעה, התעוררות. דובר התעוררות מעיד כי במערכת ערוץ 20 שינו את לשון התגובה ושתלו בה את הכינוי "הקרן לישראל חדשה" (בערוץ סירבו להגיב על כך).

בעיני זהו סוג של פייק ניוז, ואולי גרוע מזה. הוא ממצב את ערוץ 20 כערוץ תעמולה ושנאה ולא כערוץ חדשות. האם הגזמתי? מה דעתכם על אתר חדשות פולני שבו תופיע ידיעה העוסקת ב"חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של עם הז'ידים", בצירוף ההסבר המלומד: "ז'יד – זה התרגום הנכון של 'יהודי' לפולנית"? ומה בעניין אתר חדשות שידווח על "מתנחבלים"? בעניין זה לשרון גל ולערוץ 20 יש תשובה: כשמרואיין כינה יהודים "מתנחבלים", המגיש שרון גל הוריד אותו משידור.