לקראת סוף השנה שעברה, בעדכון האחרון שלנו לקוראים במסגרת סדרת "פוקחים עין", בישרנו על חגיגות ה-20 ל"עין השביעית" (בקונצרט הרוק שערכנו השתתפו כמעט אלף איש). באפריל אנו מציינים יום הולדת נוסף: החודש מלאו שנתיים לצאתנו לדרך עצמאית, אחרי 19 שנים במכון הישראלי לדמוקרטיה. וזו כמובן סיבה טובה לשתף אתכם, הקוראים והקוראות שלנו, במה שעבר עלינו בתקופה האחרונה.

אבל לפני העדכונים, חשוב לציין כאן כי עצם העובדה שאחרי שנתיים "העין השביעית" עדיין פקוחה כלל אינה מובנת מאליה. בטח שבעידן הנוכחי, שבו כלי תקשורת גוועים בהמוניהם ואפילו הוותיקים והחזקים שביניהם נאבקים על קיומם. הפלא הזה לא היה יכול להתרחש בלעדיכם, אלפי (ולעתים עשרות אלפי) הקוראים, המאזינים והצופים שגולשים לאתר מדי יום. מעל מיליון דפים נצפו באתר מאז תחילת השנה, וזו כמובן הסיבה הראשונה והחשובה ביותר להמשיך ולפקוח עין.

אבל גם לעין יש פה שהיא צריכה להאכיל, וגם כאן חשוב לנו לציין קודם כל אתכם – התמיכה שלכם באתר מגיעה גם במטבע קשה, ותרומות הגולשים מכסות כבר חלק נכבד מהוצאות התפעול של האתר. גולשים רבים תורמים לאתר תרומות בודדות, ויש מי שתורם בהוראת קבע. תרומה כזו עוזרת לנו במיוחד, משום שהיא מאפשרת לנו להתנהל בצורה מתוכננת יותר. לכן, לרגל יום העצמאות הפרטי שלנו, נעניק שי סמלי – חולצת "העין השביעית" – לכל מי שחתם על הוראת קבע לאתר במהלך אפריל – ולכל מי שיחתום על הוראת קבע במהלך חודש מאי.

לצד הגולשים, תודתנו שלוחה לתומכינו ושותפינו המוסדיים: הקרן החדשה לישראל, שתומכת בנו בנדיבות גם השנה. עמותת סיכוי, שמפעילה יחד איתנו את הפרויקט המוצלח של מדד הייצוג, ואוניברסיטת בן-גוריון שהצטרפה גם היא לפרויקט. החוג לתקשורת באוניברסיטת תל-אביב וקרן פרידריך אברט, שהשתתפו בכנס לכבוד שנה למדד. תודה שלוחה גם לעמותת שתיל, שבהמשך השנה נשיק איתה פרויקט ראשון מסוגו. וכמובן החברים הנאמנים והמדליקים מחברת נירית-זרעים. נזכיר גם את מפעל הפיס, שפרש את חסותו על פרויקט "טלוויזיה בעידן של שינויים".

בתקופה שמאז העדכון האחרון פרצה לחיינו פרשת "תיק 2000". קוראים נאמנים של "העין השביעית" לא היו צריכים לחכות להקלטות הדיל המלוכלך בין נתניהו למוזס כדי לדעת שזה הכל כסף. כך או כך, את האישוש לדברים שנכתבו כאן במהלך השנים חגגנו בפרויקט המתגלגל "שוברים שתיקה – עדויות על שיטת ידיעות אחרונות" (שעוד ימשיך להתגלגל).

לא הזנחנו כמובן גם את כלי התקשורת האחרים. נזכיר את התחקיר המונומנטלי של אורן פרסיקו וגיא מרגלית "רוח גלובס" (על רקע המאבק על השליטה בעיתון) ואת הפרק הנוסף בסדרת התחקירים של איתמר ב"ז (הפעם עם שירה גולדברג) על "ישראל היום" (ב"ז גם המשיך בסדרת החשיפות שלו על תעמולה סמויה בתקשורת). שרטטנו כאן גם קווים לדמותם של קברניטי גל"צ ועסקנו בסדרת טורים בסוגיית תאגיד השידור (מומלצים במיוחד אלו של עוזי בנזימן, העורך המייסד של "העין השביעית").

מאז העדכון האחרון התחדשנו בפרויקט עיתונאי שחיכינו לו שנים: סקירת עיתונות רוסית בישראל. בוריס ינטין, עיתונאי ויוצר ותיק יוצא ברית-המועצות, יגיש לקוראים הצצה למגזר עיתונאי שרוב הישראלים אינם נחשפים אליו, אך הוא משפיע גם עליהם.

היום לפני שנתיים בדיוק עלתה לאוויר תוכנית הרדיו שלנו, "קול העין", המשודרת ברדיו קול-הקמפוס של בית-הספר לתקשורת במכללה למינהל (בתוכנית הראשונה סיפר עיתונאי קול-ישראל דני זקן כיצד עובדים בכלי תקשורת הנמצא בפירוק. הראיון נותר עדכני). בחודשים האחרונים ערכנו ניסוי בהוספת זרוע וידיאו לתכני האודיו והטקסט שבאתר. בשיתוף עם החללית טי.וי הפקנו את "האישון", מגזין הטלוויזיה של "העין השביעית". חלק מן הפרקים זמינים באתר, ובקרוב נעלה אליו פרקים נוספים.

עוד בחודשים האחרונים חיזקנו מאוד את העיסוק שלנו בתחומים שונים של קיימות, מתזונה ועד זיהום אוויר, מהתעשייה ועד לתעשיית המזון, כמובן בדגש על ההיבט התקשורתי והעיתונאי. נציין כאן את פרויקט "אמת בפרסום" עם החברים בפורום לתזונה בת-קיימא, את סדרת "אמוניה להמונים" עם החברה ליאורה אמיתי מ"אזרחים למען הסביבה", את פולמוס הסביבה ומירב ארלוזורוב ואת הטור הפופולרי שכתבה נטע ליפמן מהאגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה כתגובה לדברים שליהגה עירית לינור.

בתקופה הקרובה אנחנו מתכוונים להגביר שוב את העיסוק שלנו בסכנות לדמוקרטיה, לעיתונות ולחברה שנשקפות מענקיות האינטרנט פייסבוק, גוגל ושות'. לכן, כדי לשמור על קשר, אני ממליץ לא רק להצטרף לדף הפייסבוק שלנו ולעקוב אחרינו בטוויטר, אלא גם להירשם לניוזלטר שלנו, וגם – טה טה טה דם – להוריד את האפליקציה שלנו, מבית היוצר של Pushapp.

זהו לבינתיים. להתראות!

לפניות ושאלות, כתבו לנו: contact@the7eye.org.il