חברת החדשות הצהירה בפני הרשות השנייה כי לא תעסוק כלל במכירת חסויות לכנס ממומן גדול בכיכובם של עיתונאי החברה, וכי לא תבטיח לנותני החסות של הכנס כל חשיפה בשידורי החדשות. ואולם, עדויות ומצגת שיווקית שהגיעו לידי "העין השביעית" מעלות כי ההצהרות הללו לא בהכרח עומדות במבחן המציאות.

במצגת השיווקית מובהר לנותני החסות כי הם ייהנו מ"ליווי מערכתי" של חברת החדשות. בנוסף, גורמים הקשורים לכנס טוענים כי נציג של חברת החדשות, מנהל הפיתוח העסקי איתי דנקנר, פועל בימים אלה לגיוס נותני חסות. בחברת החדשות לא הסכימו להגיב לגופו של עניין, ומסרו רק כי הם פועלים לפי כללי הרשות השנייה.

ועידות וכנסים הפכו למסלול הכנסה מרכזי עבור עיתונים רבים בישראל, שסובלים כלכלית, בין היתר, מנדידת תקציבי הפרסום לענקיות האינטרנט הבינלאומיות. אולם בניגוד אליהם, חברת החדשות נתונה תחת רגולציה צמודה של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. בתגובה לפניית "העין השביעית" נמסר מהרשות כי החברה הצהירה שלא תעסוק כלל במכירת חסויות ולא תבטיח לנותני החסות חשיפה בשידוריה, אולם בד בבד הבהירו כי אם יתברר שלא כך הדבר – "יפעלו בהתאם".

לפי המצגת השיווקית שהגיעה לידי "העין השביעית", שהופצה על-ידי חברת השיווק פרומרקט, לנותני החסות לכנס של חברת החדשות מובטח "ליווי מערכתי" שכולל "יצירת buildup" מטעם חברת החדשות לפני הוועידה, וכן סיקור "באמצעות חברת החדשות ושידוריה השונים", כולל שידורים ישירים באתר החברה ובאפליקציה. חברת החדשות גם מקדמת בפועל את הכנס ברשתות החברתיות. פעילות החברה ברשת אינה מפוקחת על-ידי הרשות השנייה, שאחראית רק לשידורים בערוצי הטלוויזיה.

פרסומות של חברת החדשות ל"ועידת המשפיעים" (צילומי מסך)

פרסומות של חברת החדשות ל"ועידת המשפיעים" (צילומי מסך)

מחיר חסות ראשית בוועידה, לפי המצגת, עומד על "כ-500 אלף שקל", כשניתן לצרף לכך שלל תוספות שמביאות את עלות החסות לכמיליון שקל. בין התוספות ניתן למצוא גם סיקור בתשלום באתרי אינטרנט מובילים תמורת סכום נוסף.

"לוגו נותן החסות יקבל חשיפה על גבי הצילומים השונים שיהיו בשטח האירוע", מבטיחה המצגת לנותני החסות הפוטנציאליים. בנוסף נכתב בה כי נציגי נותני החסות צפויים להשתתף בפאנלים השונים של הכנס, ואלה יסוקרו בשידורי חברת החדשות. כך יזכו החברות שנותנות את החסות לחשיפה נוספת, מעבר לשילוט באולמות הכנס.

המצגת מבטיחה כי נותני החסות "יקבלו חשיפה גדולה ומשמעותית בוועידה, השתתפות נציגי הארגונים בפאנלים מקצועיים, ראיונות אחד על אחד ועוד". ועוד מבטיחה המצגת השיווקית: "במהלך יום האירוע יוקם אולפן מיוחד באזור הכנס, ממנו ישודרו חלק מתוכניות חברת החדשות".

נותן החסות הראשי בכנס הוא בנק הפועלים. על-פי תוכנית הכנס הזמנית, פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי בבנק, צפוי להשתתף בפאנל המרכזי הראשון. ארבעה גופים מוגדרים כנותני "חסות זהב": הסתדרות המורים, חברת הסלולר פרטנר, סמסונג וקרן מעגלים.

על-פי התוכנית שמופיעה כעת באתר הכנס, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן-דויד, מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי ויו"ר קרן מעגלים יפה ויגודסקי צפויים להשתתף בכנס. חברת PayPal מוגדרת כנותנת "חסות כסף", ונציגה אפי דהן, מנהל אזור רוסיה, המזרח-התיכון ואפריקה בחברה, ישתתף בפאנל. התנועה הרפורמית מוגדרת כנותנת "חסות ארד" ומנכ"ל התנועה, הרב עו"ד גלעד קריב, ישתתף בכנס.

על עיתונאי חברת החדשות שצפוים להשתתף בכנס נמנים יונית לוי, דני קושמרו, דנה ויס, גיא פלג, עמית סגל, רוני דניאל, קרן מרציאנו, דפנה ליאל, אוהד חמו, ברהנו טגניה, מנחם הורוביץ, ערד ניר, אדוה דדון, סיון רהב-מאיר, אילן לוקאץ', משה נוסבאום, אהוד יערי, גדעון אוקו, יונתן ריגר, רינה מצליח ויונה לייבזון. בחברת החדשות לא הסכימו למסור האם העיתונאים מקבלים שכר על השתתפותם בכנס, והאם שכר זה מגיע מחברת החדשות או מחברת ההפקה של הכנס.

מתוך אתר כנס חברת החדשות

מתוך אתר כנס חברת החדשות

החיבור בין המערכת העיתונאית לאירוע המסחרי מעמיד את חברת החדשות בפוטנציאל לניגוד עניינים. בחוק הרשות השנייה, בפרק המוקדש לשידורי חדשות, מובהר כי "חברת החדשות אינה רשאית לשדר דבר שהוא בגדר שידורי פרסומת, לרבות פרסומת אגב, פרסומת מוסווית או פרסומת בלתי מודעת".

עו"ד דוידה לחמן-מסר, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, היתה בצוות שהוביל את חקיקת חוק הרשות השנייה, ובמסגרת זו עסקה במבנה חברת החדשות והפרדתה המבנית מהזכייניות, שנועדה להבטיח את עצמאותה המרבית ואת אי-תלותה בגורמים כלכליים. לחמן-מסר מודאגת לנוכח הערבוב בין החברה לנותני החסות. "בחוק הרשות השנייה", היא מסבירה, "נבנתה מתכונת מיוחדת שלפיה חברת החדשות לא תעסוק בשיווק פרסומות מכל סוג שהוא – ולגישתי גם לא מכירת חסויות – כדי להבטיח ככל שניתן את עצמאותה של חברת חדשות הפועלת בערוץ מסחרי". משום כך, מוסיפה עו"ד לחמן-מסר, "זה מאוד תמוה ובעייתי שחברת החדשות מסכימה להיות שותפה בכנס 'משפיעים' אשר משווק על-ידי חברה מסחרית".

על רקע מודעה של חברת פרטנר המזמינה את לקוחותיה לוועידת המשפיעים, עו"ד לחמן-מסר תוהה: "כיצד תבקר חברת החדשות את פרטנר מחר? אילו תחקירים ייגנזו? והמתחרים של פרטנר, מה מעמדם?". מובן מאליו כי תהיות אלו נכונות גם ליתר החברות והגופים שפרשו את חסותם על הכנס, כשבראשם בנק הפועלים. "בקיצור", מבהירה עו"ד לחמן-מסר, "השאלה הגדולה היא מדוע חברת החדשות משתתפת באירוע מסחרי של חברה מסחרית, ומה התמורה שניתנה, ככל שניתנה, מפרטנר לחברת החדשות או למי מעובדיה".

עו"ד לחמן-מסר: "השאלה הגדולה היא מדוע חברת החדשות משתתפת באירוע מסחרי של חברה מסחרית, ומה התמורה שניתנה, ככל שניתנה, מפרטנר לחברת החדשות או למי מעובדיה"

אם לא די בכך, לנותני החסות הפוטנציאליים מוצע "חיבור עסקה הכוללת שידור וכיסוי ב-mako או ב-ynet", כך לפי המצגת השיווקית. עסקה זו, כך מובהר, כרוכה בתוספת תשלום של 150 אלף שקל.

לדברי עו"ד אלעד מן, שפנה לרשות השנייה מטעם עמותת הצלחה (מן הוא גם יו"ר ועד עמותת "העין השביעית"), "ריבוי הגורמים המסחריים המעורבים בהפקת הוועידה והמסרים המועברים במצגות ובערוצים השונים של גיוס החסויות מגבירים את החשש להשפעה לא ראויה על שיקולים ותכנים עיתונאיים, באופן ישיר ובקשר לוועידה, וגם באופן עקיף ומתמשך, לפניה ולאחריה".

עו"ד מן מוסיף כי "מעורבותם של גופי תוכן נוספים, כמו mako ו-ynet, שהוכיחו כבר דפוסי פעולה פסולים בכל הנוגע לתוכן שיווקי, אינה משפרת את המצב או מקטינה את החששות לחריגה מסטנדרטים עיתונאיים ראויים". לדבריו, "גם דירקטוריון חברת החדשות וגם הרשות השנייה צריכים לשקול באופן קפדני את מלוא ההשלכות של הפעילות הזו, שיוצרת חיכוך לא בריא בין תוכן עיתונאי לפעילות מסחרית-שיווקית, ולפעול בהתאם למחויבות ולאחריות הציבורית שלהם מכוח הדין".

בתשובה לפנייתה המפורטת של "העין השביעית" הסכים דובר חברת החדשות, אלון שני, למסור רק כי "פעילות זאת עומדת בכללי הרשות השנייה ובדרישותיה". שני היה מוכן להוסיף רק כי הוא מוחה על כך שתגובת חברת החדשות לא התבקשה בידיעה קודמת על הכנס, זאת למרות שעיקר הידיעה היה תגובת החברה כפי שנמסרה לרשות השנייה. "אנו מצרים על כך שאתר העוסק בביקורת התקשורת לא נוהג כמצופה ממי שאתיקה עיתונאית ברוממות גרונם", מסר הדובר.