יריביו של זאב אלקין במירוץ לראשות עיריית ירושלים מותחים ביקורת חריפה על החלטתו לשלם 700 אלף שקל עבור רכישת חסות ל"ועידת המשפיעים" של חברת החדשות (חדשות ערוץ 2 לשעבר). כפי שנחשף באתר "העין השביעית", את הכסף העביר אלקין מ"משרד ירושלים ומורשת", אחד משני המשרדים הממשלתיים שבראשם הוא עומד. בתמורה קיבל, בין היתר, את הזכות לשאת נאום שהידהד את מסרי קמפיין הבחירות שלו לראשות העירייה.

רכישת החסות היתה אחד הנושאים הבולטים שנידונו בעימות בחירות שהתקיים אתמול (5.9) ב"ועידה הכלכלית הלאומית" של העיתון "כלכליסט" בתל-אביב. מלבד אלקין לקחו חלק בעימות המועמדים משה ליאון ועופר ברקוביץ', שהעלה את נושא עסקת החסות: "אני חושב שהשר זאב אלקין עשה פה מעשה בעייתי מאוד, שצריך לחקור אותו", אמר.

"צריכים לחקור את זה היועץ המשפטי לממשלה וגופי החוק – יש פה תקופת בחירות, צריך להתנהל בצורה גלויה ואתית, וצר לי, הדבר הזה הוא בעייתי מאוד. [...] אני חושב שזה שימוש לא ראוי בכספי ציבור בתקופת בחירות", הוסיף ברקוביץ'. "ה-700 אלף שקל שהשר לענייני ירושלים העביר בשביל הרצאתו בכנס המשפיעים – היה צריך להשקיע אותם באירוויזיון בירושלים".

עופר ברקוביץ': "צריכים לחקור את זה היועץ המשפטי לממשלה וגופי החוק – יש פה תקופת בחירות, צריך להתנהל בצורה גלויה ואתית, וצר לי, הדבר הזה הוא בעייתי מאוד"

השר אלקין, בתגובה, טען כי יריבו משקר: "עופר, חבל שאתה חוזר על פייק ניוז, אבל פייק ניוז זו כנראה האופנה במערכת הפוליטית". יצוין כי הדיווח באתר "העין השביעית" מבוסס על נתונים רשמיים שנמסרו מהמשרד הממשלתי שבראשו עומד אלקין, ושאלקין עצמו לא הכחיש את הדברים.

מנחה העימות, העיתונאי צבי זרחיה, הקשה על השר: "העברת כסף מהמשרד לענייני ירושלים, השר אלקין?". אלקין, בתגובה, לא התייחס לנאום שנשא בוועידה, וטען כי המשרד לענייני ירושלים נוהג לשלם למארגני ועידות כדי שיקיימו אותן בירושלים. לדבריו, כך עשה המשרד עם "ועידת ישראל לעסקים" של העיתון "גלובס", שהתקיימה בירושלים בחודש ינואר האחרון.

לטענת השר, הכנס של חברת החדשות אמור היה להתקיים בתל-אביב – אך בתמורה למאות אלפי השקלים שהובטחו להפקה, הוא הועבר לבנייני האומה בירושלים. "אנחנו חשבנו שזו מטרה", אמר אלקין, "וגם היום היתה מתקבלת אותה החלטה". השר הוסיף: "ההחלטה הזאת התקבלה הרבה לפני שהחלטתי להתמודד על ראשות העיר. אני מוזמן להמון ועידות, כמו למשל לוועידה הזאת, בלי שום קשר להשתתפות המשרד במימון. דווקא זה שהשתתפתי במימון הגביל אותי מאוד במה שיכולתי לדבר שם".

לטענת המועמד עופר ברקוביץ', מדובר בבזבוז כספים. "אני חושב ש-700 אלף שקל זה סכום אסטרונומי להשתתפות של 'ועידת המשפיעים' בירושלים", אמר. באופן לא בלתי צפוי, משה ליאון, המועמד השלישי שהשתתף בעימות של "כלכליסט", מחזיק בדעה דומה. "האמת שזה לא שווה 700 אלף שקל", אמר ליאון, שכיהן בעבר כיו"ר הרשות לפיתוח ירושלים – הגוף שבאמצעותו העביר המשרד של אלקין את הכסף ל"ועידת המשפיעים".

לדברי ליאון, שלושת המועמדים שנמצאים על הבמה – הוא, אלקין וברקוביץ' – קיבלו הזמנה להשתתף בעימות בחירות זהה שאמור היה להתקיים בוועידה של חברת החדשות. "לפתע פתאום, ככה בשנייה אחת, נעלם הפאנל הזה – ורק נתנו זכות דיבור לשר אלקין", טען ליאון.

זאב אלקין: "אני מאוד אשמח אם זה ייחקר. היועץ המשפטי לממשלה עמד מאחורי הקלעים כשדיברתי, וכשירדתי מהבמה עוד צחקתי איתו איך הצלחתי לעמוד בכללים"

אלקין, בתגובה, אישר כי אכן תוכנן לקיים פאנל כזה ב"ועידת המשפיעים", ושהוא אכן בוטל בעקבות עסקת החסות – אך מטעמים משפטיים. "בשמחה הייתי משתתף בפאנל כזה גם ב'ועידת המשפיעים'", טען אלקין, "הסיבה שלא יכולתי היא שהיועצת המשפטית של המשרד שלנו, ומשרד המשפטים, אסרו עלי להשתתף בפאנל בגלל שהמשרד שלנו שותף במימון של הכנס".

בתגובה לקריאתו של ברקוביץ' לחקור את הקשר שבין רכישת החסות לזכות לשאת נאום בוועידה אמר אלקין: "אני מאוד אשמח אם זה ייחקר. אני אגלה לך סוד, עופר: היועץ המשפטי לממשלה [אביחי מנדלבליט] עמד מאחורי הקלעים כשדיברתי, וכשירדתי מהבמה עוד צחקתי איתו איך הצלחתי לעמוד בכללים המאוד-מאוד נוקשים".

אלון שני, דובר חברת החדשות, בחר שלא להתייחס לסוגיית ביטול הפאנל, ומסר את אותה התגובה שניתנה לדיווח הקודם בעניין נאומו של אלקין: "ב'ועידת המשפיעים' של חברת החדשות דיברו שר הביטחון, שר החינוך, השרה לשוויון חברתי, שרת התרבות והספורט, שרת המשפטים ועוד פוליטיקאים ונכבדים אחרים, ביניהם גם השר אלקין. בנוסף לכך נאמו מפכ"ל המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה ורבים אחרים בתפקידי מפתח. אנחנו גאים בהצלחתה המסחררת של הוועידה ומרשימת הדוברים. הטיעון שלפיו התנינו השתתפות של פוליטיקאים בוועידה במתן חסות הוא חסר שחר".

יצוין כי בדיווח, כמו גם בבקשות התגובה שנשלחו לחברת החדשות, לא נאמר שהפקת הכנס התנתה השתתפות של פוליטיקאים במתן חסות. מבין כל בעלי התפקידים שמנה הדובר בתגובתו, רק אלקין העניק חסות לכנס.