"היועץ המשפטי לממשלה עמד מאחורי הקלעים כשדיברתי, וכשירדתי מהבמה עוד צחקתי איתו איך הצלחתי לעמוד בכללים המאוד-מאוד נוקשים", טען השר זאב אלקין לפני חודשיים, בעקבות השיח הציבורי שעורר נאום הבחירות שקיבל ב"ועידת המשפיעים", הכנס הגדול שקיימה חברת החדשות (לשעבר "חדשות 2") בירושלים.

אלקין התמודד באותה העת על ראשות עיריית ירושלים – אך במקביל המשיך לעמוד בראש משרד ירושלים ומורשת, שהעביר 700 אלף שקל למימון הכנס. הכסף נועד כדי להבטיח שהוועידה תתקיים בירושלים ותעסוק בין היתר בענייניה של הבירה – אך גם מימן לאלקין הזדמנות להשמיע את תובנותיו בנוגע לעיר ולעתידה, שבמקרה התיישבו היטב עם מסרי קמפיין הבחירות שלו.

"קיבלתי הנחיות ממשרד המשפטים ומהיועצת המשפטית של משרד ירושלים, ופעלתי על-פיהן", מסר אז אלקין. כעת נחשף כאן מסמך ההנחיות, שמסמן את האופן שבו מתמודדים במשרד היועץ המשפטי לממשלה עם האפשרות ששרים ישתמשו בתקציבי משרדיהם למימון כנסים במטרה לקדם את הקריירה הפוליטית האישית שלהם.

מסמך ההנחיות ששלחה עו"ד שירן שושנה, היועצת המשפטית של משרד ירושלים ומורשת (לחצו להגדלה)

מסמך ההנחיות ששלחה עו"ד שירן שושנה, היועצת המשפטית של משרד ירושלים ומורשת (לחצו להגדלה)

מסמך ההנחיות, שהתקבל ממשרד ירושלים ומורשת בעקבות בקשת חופש מידע של "העין השביעית", עסק בין היתר בכוונתו של אלקין להשתתף בוועידה כנואם. מחברת המסמך, היועצת המשפטית של משרד ירושלים ומורשת עו"ד שירן שושנה, כתבה כי אלקין יכול לנאום בכנס, אך בכמה מגבלות: "אין מניעה שהשר ישתתף בוועידה ואף יישא דברי ברכה קצרים בכנס הפתיחה", כתבה. "ברם, במסגרת זו יהיה על השר להימנע מכל אזכור של עשייתו כשר ירושלים, של עבודת המשרד ושל ענייני הבחירות".

"דברי הברכה הקצרים" היו נאום באורך שש דקות וחצי. העיר ירושלים ואבחנותיו של אלקין לגביה עמדו במרכז – אך ניכר שהשר השתדל ללכת בין הטיפות. הוא אכן נמנע מאזכור עשייתו המיניסטריאלית, ולא הזכיר גם את הבחירות. אבל הוא הגיע הכי קרוב שאפשר: "כשמדינת ישראל מסתכלת על ירושלים היום", נאם אלקין, "אין לה תשובות טובות. אין לה תשובה טובה איך בונים לעיר הזאת תקציב כדי שהוא לא יהיה גרעוני, אין לה תשובות טובות איך מקדמים בנייה בעיר הזאת כדי שזוגות צעירים יוכלו להישאר בה ומחירי הדיור לא יהיו בשמים, אין לה תשובות טובות אפילו לשאלות פשוטות וקצת מוזרות – איך מקיימים פעילות ספורט ותרבות בעיר שרוב המגזר היהודי בה הוא דתי".

השר אלקין עצמו משוכנע שפעל בהתאם להוראות היועצת המשפטית, כפי שלדבריו אמר לו גם מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה. ההנחיות הרי לא כללו מגבלת זמן – והמונח "דברי ברכה קצרים" יכול להתפרש בצורות שונות אצל אנשים שונים. "דברי הברכה שנשא השר עומדים בקנה אחד עם הכללים שקבעה היועצת המשפטית של המשרד", מסר דוברו של אלקין, ינון בן-דוד, בתשובה לפניית "העין השביעית". "יותר מכך, דברי הברכה של השר אלקין לא חרגו מהזמנים שהוקצו לו על-ידי מארגני הוועידה, ואף היו קצרים יותר מדברי הברכה שנשא ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, או מדברי הברכה שאמרה השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל.

דוברו של אלקין: "דברי הברכה של השר אלקין לא חרגו מהזמנים שהוקצו לו על-ידי מארגני הוועידה, ואף היו קצרים יותר מדברי הברכה של ניר ברקת והשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל"

לפי הדובר, הטענה שלפיה "השר הציג את חזונו לירושלים במהלך הנאום, היא חלק מפרסום שקרי ומגמתי שליווה את מערכת הבחירות הזו, ואין לו כל אחיזה במציאות. הצגת הטענה של השר שלפיה הדמוגרפיה בירושלים היא מעבדת העתיד של מדינת ישראל כחזונו היא אפילו מעליבה. המקום היחיד שבו השר אלקין הציג את חזונו בהרחבה מופיע בתוכניתו 'ירושלים מתחדשת'".

לפי דוברו של אלקין, רכישת החסות ל"ועידת המשפיעים" היא חלק מאסטרטגיה ותיקה. "בדברי הברכה שנשא השר אלקין הוא הציג את החשיבות לקיום כנסים שעוסקים בנושאים מרכזיים במדינת ישראל דווקא בירושלים, ולא בהרצליה, בקיסריה או במקום אחר. אחת המטרות שהצבנו במשרד ירושלים היא להפוך את עיר הבירה גם למרכז כנסים לאומי ובינלאומי. כחלק מתהליך המימוש של מטרה זו הקים משרד ירושלים, באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים, את לשכת הכנסים, וזאת במטרה למשוך לבירת ישראל כנסים בתחומים שונים", מסר.

"עד היום הובאו לעיר עשרות כנסים בכל שנה: בתחומי התקשורת, הבריאות, התיירות, המדע והטכנולוגיה. מתוך כך אנו רואים חשיבות ש'ועידת המשפיעים' של חברת החדשות תתקיים בירושלים, ומקווים שקיומה בירושלים יהפוך למסורת. זו היתה המדיניות לפני ההתמודדות של השר בזירה המוניציפלית, ומדיניות זו תימשך גם עכשיו".

כנסים עיתונאיים: אסור ומותר בזמן בחירות

מסמך ההנחיות מאפשר ללמוד על הדרכים שבהן הייעוץ המשפטי לממשלה מנסה למנוע שימוש בוועידות מתוקשרות לצורך תעמולה פוליטית. כך, למשל, למרות ההיתר שניתן לאלקין לשאת "דברי ברכה קצרים" – היועצת המשפטית אסרה עליו ועל עובדי המשרד להשתתף בפאנלים ובמפגשים העוסקים בעיר ירושלים.

"במסגרת פאנלים אלו לא ישתתף שר ירושלים ומורשת [אלקין] ולא ישתתפו גורמים מטעם המשרד", קבעה עו"ד שושנה. דבריה תומכים בטענה שהשמיע אלקין בוועידה אחרת, שקיים למחרת העיתון "כלכליסט", ולפיה "ועידת המשפיעים" אמורה היתה לכלול עימות בחירות בין המתמודדים לראשות עיריית ירושלים – אך העימות בוטל בעקבות הנחיות היועצת המשפטית ומשרד המשפטים.

איסור על עיסוק ממומן בענייני המשרד במהלך תקופת בחירות מעמיד את רוכשי החסויות בפני קושייה קשה לפיצוח: איזו הצדקה יש למימון של כנס שאינו מעניק בחזרה חשיפה חיובית של פעילות המשרד?

לצד האיסור על השתתפות השר ונציגי משרדו בפאנלים שיעסקו בתחומי העיסוק שלהם, היועצת המשפטית הורתה למשרדו של אלקין להנחות את מנחי הפאנלים – עיתונאי חברת החדשות – להימנע מאזכור "עשייתו ופעולתו" של משרד ירושלים ומורשת. הנחיה זו ראויה לציון, מאחר שליועצים המשפטיים של משרדי הממשלה אין סמכות לתת הוראות לעיתונאים. ההנחיה יכולה ללמד על ההכרה בהשפעה שיש לנותני החסות על סדר היום והתוכן של הוועידות שהם מממנים, השפעה שמארגני הוועידות נוהגים לעתים להכחיש.

סעיף מעניין נוסף בהנחיותיה של עו"ד שושנה הוא זה שמאפשר לשר – במקרה זה אלקין – להשתתף בפאנלים בנושאים שאינם נוגעים לירושלים, כמו לדוגמה נושאי ביטחון. "לבקשת משרד המשפטים מודגש כי גם בפורום זה חלה על השר חובה להימנע מתעמולת בחירות מכל סוג, ובכלל זאת אזכור של עשייתו כשר לענייני ירושלים, אזכור עבודת המשרד וכן של ענייני בחירות", ציינה היועצת המשפטית.

ההנחיה בנוגע להשתתפות בפאנלים שאינם עוסקים בענייני המשרד מעוררת עניין משום שהיא למעשה מאפשרת לשרים לרכוש חשיפה אישית בוועידות – כשהכסף שהשקיע משרדם משמש לקידום נושאים שבהם המשרד כלל לא עוסק. כך, למשל, שר שעומד בראש משרד אפרורי רשאי להעניק נתח מתקציב משרדו לוועידה עיתונאית – ולקבל בתמורה הזדמנות לפרוש את משנתו בנושאים "צבעוניים" יותר, נושאי ביטחון למשל. אלקין, ראוי לציין, לא השתתף בפאנל מסוג זה ב"ועידת המשפיעים".

הנחיותיה של היועצת המשפטית, שניתנו בתיאום עם משרד המשפטים, ייעשו אקטואליות במיוחד בחודשים הבאים – ככל שיתקרב מועד הבחירות לכנסת. במהלך הבחירות לרשויות המקומיות, אלקין היה השר היחיד שהעמיד את עצמו לבחירה. בבחירות לכנסת, גם שאר שרי הממשלה יהיו מעורבים במסעות הבחירות של מפלגותיהם – וחלקם גם יתמודדו בפריימריז.

בדרך כלל, רכישת חסות מזכה את המשרד הממשלתי גם בהשפעה על תוכן הכנס – על זהות הפאנליסטים והנואמים, על תוכן הדיונים וכיוצא באלה. האיסור על עיסוק ממומן בענייני המשרד במהלך תקופת בחירות, אם יחזור על עצמו גם בכנסים הבאים ובמשרדים אחרים, יעמיד את רוכשי החסויות בפני קושייה קשה לפיצוח: מבחינה תקציבית, איזו הצדקה יש למימון של כנס שאינו מעניק בחזרה חשיפה חיובית של פעילות המשרד?

* * *

לעיון במסמכים שהתקבלו מהרשות לפיתוח ירושלים וממשרד ירושלים ומורשת

להורדת הקובץ (PDF, 3.72MB)