סיעת האופוזיציה בהסתדרות המורים דורשת מהמדינה למנוע ממזכ"לית הארגון, יפה בן-דויד, להעביר כספים לחברת החדשות (לשעבר חדשות 2). הסתדרות המורים היא אחד משורה של ארגונים שרכשו "חסות זהב" ב"ועידת המשפיעים", כנס שתקיים חברת החדשות בחודש הבא בירושלים. מנתונים שנחשפו באתר "העין השביעית" עולה כי עבור החסות תשלם הסתדרות המורים סכום הנאמד בכמה מאות אלפי שקלים. בארגון סירבו למסור את הסכום המדויק שישלמו עבור ההשתתפות בוועידה.

מלבד "חסות", מאות אלפי השקלים מכספיהם של המורים יממנו גם חשיפה אישית למזכ"לית יפה בן-דויד, במסגרת מה שמוגדר בתוכניית האירוע כ"ראיון אחד על אחד" עמה. במסמך שתוכנו נחשף כאן על-ידי אורן פרסיקו צוין כי נותני החסות יזכו בנוסף גם ב"ליווי מערכתי" מצד חברת החדשות – לכאורה תוך הפרת הכללים שמתוקפם פועל גוף החדשות. לרוכשי החסויות הובטח גם כי חברת החדשות תשדר מהמקום, ובמשתמע – כי יזכו לחשיפה בשידורים.

גילה קליין, יושבת ראש סיעת נחל בהסתדרות המורים ומנהיגת האופוזיציה בארגון, שלחה לפני ימים אחדים מכתב חריף בעניין לשר החינוך נפתלי בנט ולשרת המשפטים איילת שקד (שצפויים להשתתף גם הם בוועידה). במכתב, שנשלח גם למבקר המדינה יוסף שפירא, היא דורשת מהשרים ומהמבקר לבצע "מניעה מיידית של כל העברה תקציבית" מהסתדרות המורים לחברת החדשות.

לדברי קליין, המדינה רשאית לעצור את ההתקשרות משום שחלק מכספי הסתדרות המורים מגיעים מתקציב המדינה. עוד טוענת מנהיגת האופוזיציה כי עצם התשלום עבור מתן חסות לוועידה התקשורתית אינו תקין ואינו משרת את ציבור עובדי ההוראה.

הסתדרות המורים היא גוף בלתי שקוף שרשום כאגודה עותמאנית – שריד ארכאי של השלטון הטורקי בארץ ישראל, שהסתיים לפני כמאה שנה. בניגוד לעמותות רשומות, תקציביהן של אגודות עותמאניות אינם שקופים עבור הציבור הרחב – ואפילו לא בפני רשויות השלטון. במקרה של הסתדרות המורים, אומרת קליין בשיחה עם "העין השביעית", תקציב הארגון מוסתר גם מפני חברי ההסתדרות והסיעות המרכיבות אותה.

יוסי וסרמן. טקס "המורה של המדינה", 12.6.14 (צילום מסך מתוך שידור הטקס ב-ynet)

יוסי וסרמן. טקס "המורה של המדינה", 12.6.14 (צילום מסך מתוך שידור הטקס ב-ynet)

במכתב ששלחה לשרים ולמבקר כתבה קליין כי הארגון "פועל ללא שקיפות, ללא בקרה וללא כל פיקוח, באופן אשר מפר את כל ערכיה של מדינה דמוקרטית בכלל ושל יסודות החינוך בפרט", כהגדרתה. על רקע זה, היא אומרת, אין ביכולתה לדעת כמה שולם לחברת החדשות עבור "חסות הזהב" – ולא עבור פרויקטים אחרים עם כלי תקשורת, ובכלל זה מיזם "המורה של המדינה" שהתקיים עם "ידיעות אחרונות" בעשר השנים האחרונות וסדרה של ועידות אזוריות שמקיים הארגון עם רשת המקומונים של קבוצת "הארץ".

בשני המקרים, למתן החסות מתווסף סיקור עיתונאי שמעניק חשיפה להסתדרות המורים ולאנשיה ומציגם באור חיובי. במקרה של "המורה של המדינה", כשמזכ"ל הסתדרות המורים הקודם, יוסי וסרמן, היה שרוי בחקירה פלילית (שבסיומה הועמד לדין והורשע במסגרת עסקת טיעון), ב"ידיעות אחרונות" המשיכו להתפרסם כתבות ממומנות בהשתתפותו שבהן לא הוזכרו החקירה והחשדות לשחיתות, והוא הוזמן לנאום בטקסי הסיום של המיזם, שהועברו בשידור ישיר באתר ynet.

הערפל האופף את תקצוב הפרויקטים המשותפים של הסתדרות המורים עם גופי התקשורת אינו תולדה אקראית של מצב ביורוקרטי. גם כשפונים לארגון ומבקשים את הנתונים – בהסתדרות המורים מסרבים למסור אותם. דוברת הסתדרות המורים, יערה קדוש, לא השיבה לשאלות "העין השביעית" בנושא, ובמקום תשובות מסרה כי "כל סכום שמושקע בקידום מעמדם של עובדי ועובדות ההוראה בישראל הוא נמוך מדי נוכח מצבה של מערכת החינוך בישראל".

"נמשיך לפעול בכל המישורים והאמצעים, וגם במתן חסויות", הוסיפה הדוברת, "ובכלל זה פרויקט 'המורה של המדינה' עם 'ידיעות אחרונות', וועידות חינוך של רשת שוקן, שמתקיימות במהלך חודש אוגוסט בכל רחבי הארץ, שבהן השתתפו מאות עובדי הוראה ואלפים נוספים. כל במה שתאפשר שיח בנושא קידום מעמד עובדי ההוראה היא במה שהסתדרות המורים תרצה להיות חלק ממנה, ונמשיך לעודד כל גורם רלבנטי לפעול למען קידום החינוך בישראל".