השר זאב אלקין העביר מאות אלפי שקלים ל"ועידת המשפיעים" של חברת החדשות – ובתמורה קיבל הזדמנות לשאת נאום בחירות שסייע לו בריצתו לראשות עיריית ירושלים. הנאום שודר בשידור חי באינטרנט, ולאחר מכן פורסם באתרי החדשות של רשת וקשת. לצד תפקידו כשר לאיכות הסביבה, אלקין גם עומד בראש "משרד ירושלים ומורשת" – משרד קטן שהיה אחד מנותני החסות המרכזיים של הוועידה. דובר המשרד הממשלתי מסר ל"העין השביעית" כי החסות עלתה למשרד 700 אלף שקל.

בחודש שעבר חשף כתב "העין השביעית" אורן פרסיקו כי במהלך גיוס נותני החסות, מפיקי הכנס הבטיחו לספק "ליווי מערכתי" של חברת החדשות (לשעבר חדשות ערוץ 2) – לכאורה תוך הפרת החוק שמתוקפו פועל גוף החדשות.

נאומו של אלקין התקיים באולם הגדול של בנייני האומה מיד לאחר שמנכ"ל חברת החדשות, אבי וייס, סיים לשאת דברים. את ריצתו לראשות העיר בבחירות שיתקיימו בסוף החודש הבא אלקין אמנם לא הזכיר – אך נדמה שהמסרים שהשמיע נלקחו ישירות מתוך דף המסרים של הקמפיין.

אחד המסרים המרכזיים שחוזרים על עצמם בקמפיין הבחירות הוא שאלקין ישיג למען ירושלים "יותר תקציבים" ממקורות ממשלתיים – בשל הרקע שלו כשר לענייני ירושלים ויחסיו הטובים עם עמיתיו הנוכחיים בממשלת נתניהו (בנימין נתניהו עצמו הודיע זה מכבר כי הוא תומך במועמדותו). הסלוגן שמלווה את הקמפיין הוא "ירושלים חזקה יותר עם אלקין: יותר תקציבים, יותר דירות, יותר מקומות עבודה".

בנאום שנשא ב"ועידת המשפיעים" דיבר אלקין על כמה "בעיות" ו"אתגרים" הכרוכים בירושלים, והדגיש כי ניהול העיר הוא אתגר שרובץ לפתחה של המדינה. "כשמדינת ישראל מסתכלת על ירושלים היום, אין לה תשובות טובות", אמר אלקין. "אין לה תשובה טובה איך בונים לעיר הזאת תקציב כדי שהוא לא יהיה גרעוני, אין לה תשובות טובות איך מקדמים בנייה בעיר הזאת כדי שזוגות צעירים יוכלו להישאר בה ומחירי הדיור לא יהיו בשמים, אין לה תשובות טובות אפילו לשאלות פשוטות וקצת מוזרות – איך מקיימים פעילות ספורט ותרבות בעיר שרוב המגזר היהודי בה הוא דתי".

"הם מבטיחים, אלקין יביא". מתוך תשדיר בחירות של אלקין (צילום מסך)

"הם מבטיחים, אלקין יביא". מתוך תשדיר בחירות של אלקין (צילום מסך)

את העיר ירושלים המשיל אלקין ל"מעבדה" שבה יפותחו מודלים שישפיעו על עתידה של מדינת ישראל כולה. "חובה על כולנו, נציגי כל השבטים השונים – כמטבע הלשון שטבע נשיא המדינה – לנסות דווקא כאן בירושלים לבנות היום את הדגמים ואת המודלים שאיתם תתקיים ואיתם תנוהל ואיתם תתפתח מדינת ישראל בעשרים-שלושים השנים הקרובות", נאם.

מוטיב המדע חזר על עצמו לאורך הנאום, וגם הודגש בכותרות של האייטמים שפורסמו באתר mako של קשת ובאתר האינטרנט של חברת רשת: "אלקין: ירושלים – ה-DNA הדמוגרפי", נכתב שם. בשתי הידיעות הודגש בכותרת המשנה כי הפוליטיקאי מהליכוד מתמודד על תפקיד ראש העיר – פריט מידע שנחסך מבאי הכנס בעת הזמנת אלקין לבמה ועם רדתו ממנה.

אלקין: "קיבלתי הנחיות ממשרד המשפטים ומהיועצת המשפטית של משרד ירושלים, ופעלתי על-פיהן"

גם אם אלקין לא היה מדבר על ירושלים כלל בנאום, עדיין היה טעם לפגם בהפניית הכסף הציבורי לרכישת חשיפה תקשורתית. עצם הופעתו בוועידה והסיקור החדשותי שנלווה לכך היא הישג שכל מתמודד בקמפיין בחירות היה מתקנא בו. אלא שבניגוד לאלקין, כל שאר המתמודדים על ראשות העירייה אינם עומדים בראש משרד ממשלתי שאחראי על הזרמת כספים לעיר ירושלים.

חברת החדשות, הגוף שנהנה מרכישת החסות בידי משרדו של אלקין, דיווחה על ניגוד העניינים האפשרי של השר כבר בחודש יוני השנה. ימים אחדים לאחר שאלקין הודיע רשמית על ריצתו לראשות העירייה, כתב חברת החדשות ירון אברהם דיווח כי מעתה כל נאום שיישא בכובעו כשר לענייני ירושלים וכל תקצוב של אירוע תרבותי בעיר – כמו "ועידת המשפיעים", מן הסתם – "עלול להיצבע בצבע פוליטי". בסופו של יום, חברת החדשות היתה אחד הגורמים שנהנו מניגוד העניינים שמפניו התריעה.

אלקין בתגובה: "זה לא נאום בחירות"

השר אלקין, בתגובה לפניית "העין השביעית", טוען שהנאום שנשא ב"ועידת המשפיעים" אינו נאום בחירות. "לדבר על חשיבותה של בירת ישראל בתור שר ירושלים, ולהביע תמיכה בקיום הכנס המשפיענים בירושלים, זה לא נאום בחירות אלא תוכן מתבקש של דברי ברכה", מסר אלקין באמצעות דוברו, ינון בן-דוד. "לעצם העניין, קיבלתי הנחיות ממשרד המשפטים ומהיועצת המשפטית של משרד ירושלים, ופעלתי על-פיהן".

"ערב לפני הוועידה ישבו בכירי כתבי חברת החדשות בשישה ברים ברחבי העיר לשיחות עם תושבים וצעירים, במטרה לחשוף נדבכים שונים של העיר לציבור הרחב בישראל"

דובר משרד ירושלים ומורשת, לירון יחזקאל, מסר ל"העין השביעית" כי תקצוב "ועידת המשפיעים" אושר בוועדת ההיגוי של "תוכנית היובל", שמנוהלת במשרד הממשלתי שבראשו עומד אלקין. "התקציב הועבר באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים, הגורם המבצע של 'תוכנית היובל'", הוסיף הדובר. "המשרד הוביל את החלטת הסיוע בוועדת ההיגוי במטרה לחזק את מעמדה של העיר ירושלים".

בפניית "העין השביעית" נשאלו אנשי משרדו של אלקין איזו תמורה קיבל המשרד מלבד נאומו של השר. הדובר יחזקאל בחר שלא להתייחס ישירות לנאום, והשיב כי "אין תמורה למשרד למעט התרומה של קיום הוועידה בעיר". לדברי הדובר, "ערב לפני הוועידה ישבו בכירי כתבי חברת החדשות בשישה ברים ברחבי העיר לשיחות עם תושבים וצעירים – כל זאת במטרה לחשוף נדבכים שונים של העיר לציבור הרחב בישראל".

הדובר הוסיף כי בוועידה הוצג סמליל המשרד – אריה עומד על שתיים בתוך מגן דוד – וכי הכנס כלל פאנל בנושא מצב התיירות בירושלים, שבו לא השתתפו נציגים מהמשרד או מלשכת השר. יצוין כי בפאנל אמנם לא השתתף נציג של אלקין או משרדו – אך לפי הפרסומים המקדימים השתתפה בו אילנית מלכיאור, הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים, הגוף שדרכו הוזרם הכסף הממשלתי לוועידה.

דובר חברת החדשות, אלון שני, מסר בתגובה: "ב'ועידת המשפיעים' של חברת החדשות דיברו שר הביטחון, שר החינוך, השרה לשוויון חברתי, שרת התרבות והספורט, שרת המשפטים ועוד פוליטיקאים ונכבדים אחרים, ביניהם גם השר אלקין. בנוסף לכך נאמו מפכ"ל המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה ורבים אחרים בתפקידי מפתח. אנחנו גאים בהצלחתה המסחררת של הוועידה ומרשימת הדוברים. הטיעון שלפיו התנינו השתתפות של פוליטיקאים בוועידה במתן חסות הוא חסר שחר".

יצוין כי בידיעה, כמו גם בבקשת התגובה שנשלחה לחברת החדשות, לא נאמר שהפקת הכנס התנתה השתתפות של פוליטיקאים במתן חסות. מבין כל בעלי התפקידים שמנה הדובר בתגובתו, רק אלקין העניק חסות לכנס.