משרד הכלכלה והתעשייה שילם לסוכנות הצילום פלאש 90 למעלה מ-50 אלף שקל בגין תצלום בודד שפורסם בבלוג של המשרד ללא רשות וללא מתן קרדיט. בטרם נתבע על-ידי החברה נדרש המשרד לשלם לפלאש 90 פיצוי בסך 40 אלף שקל, אך המשרד לא נענה להצעה והסוגיה הגיעה לבית-המשפט. סכום התשלום הגבוה נחשף לאחרונה בדו"ח ההתקשרויות של משרד הכלכלה, הודות להגברת השקיפות במשרדים הממשלתיים.

התביעה נגד משרד הכלכלה, והתשלום שהושג במסגרת פשרה בין הצדדים, הם חלק ממערכה נרחבת של צלמים נגד חברי-כנסת, מפלגות ומשרדים ממשלתיים המפירים את זכויותיהם. בחודש שעבר אישרה ועדת הכלכלה בכנסת לקריאה שנייה ושלילית תיקון בחוק זכויות יוצרים שימנע בתנאים מסוימים מחברי-כנסת לפצות צלמים שאת זכויותיהם הפרו. במקרה של משרד הכלכלה, גם לו היה עובר התיקון לחוק טרם פרסום התצלום, המשרד היה צריך לשלם פיצוי, שכן התיקון מתייחס לפרסום תצלומי דיוקנאות אישיים ואילו במשרד פרסמו תצלום של רחוב ירושלמי.

לפני כשנה הגישה חברת פלאש 90 (המספקת בין היתר תצלומים גם לאתר "העין השביעית") תביעה נגד משרד הכלכלה והתעשייה בטענה כי המשרד פרסם באתרו תצלום של החברה ללא רשות וללא מתן קרדיט. לפי התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין מתן שוק ודור נחמן, בבלוג של מינהל סחר חוץ, השייך למשרד הכלכלה, הופיע תצלום של הצלם יונתן זינדל שבו נראית ניידת משטרה מאבטחת את רחוב יפו בירושלים במהלך חג הסוכות. פלאש 90 דרשה בתביעתה פיצוי בסך 85 אלף שקל בגין הפרת זכויותיה.

בכתב ההגנה של משרד הכלכלה והתעשייה, שהוגש על-ידי עו"ד מאור סבג מפרקליטות מחוז ירושלים, נטען כי התביעה הוגשה טרם זמנה כיוון שבין הצדדים החל דין ודברים לפתרון המחלוקת. לגופו של עניין נטען כי התצלום שהופיע בבלוג של המשרד היה "תצלום אקראי, ועל פניו סתמי", שפורסם בתום לב והוסר מיד לאחר שהתקבלה פניית פלאש 90. עוד נטען שהשימוש בתצלום לא היה למטרת רווח, וכי לעמוד שבו הופיע התצלום היו 91 צפיות בלבד במהלך כחצי שנה, "נתון המלמד כי הצילום לא עורר עניין מיוחד".

בחודש מאי האחרון הודיעו הצדדים לבית-המשפט כי הגיעו להסדר פשרה מחוץ לכותלי בית-המשפט. מלשון ההודעה על הסדר הפשרה לא ניתן היה לדעת באיזה סכום פיצה משרד הכללה את פלאש 90, אם בכלל. אולם לאחרונה פרסם המשרד את דו"ח ההתקשרויות שלו לרבעון השני של 2018, ובו מצוין במפורש כי ב-13 ביוני שילם המשרד 53,500 שקל לחברת פלאש 90 במסגרת פשרה שהתקבלה בעקבות הליך משפטי.

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר: "פלאש 90 הגישה תביעה נגד משרד הכלכלה והתעשייה בגין הפרת זכויות קניין רוחני. התיק התנהל בבית משפט השלום בבית שמש (ת.א. 13701-06-17). הצדדים הגיעו לפשרה אשר הסדירה את כלל הסוגיות השנויות במחלוקת בין הצדדים, ובמסגרתה שלם משרד הכלכלה לפלאש 90 פיצוי בגובה של 53,500 שקל".

13701-06-17